כללי

העסקת מבוגרים – הפרדוקס

admin
מאת admin

על תעסוקת עובדים מבוגרים בשוק הישראלי, על הפרדוקס בזה, ועל הדרכים בהם ניתן כיום לקדם את הנושא שנוגע לכולנו. 

כאיש של “שורה תחתונה”, אתחיל מהסוף… לא קל להיות מחפש עבודה מבוגר בישראל. 

יודעים מה? הייתי רך מידי … מדכא להיות מחפש עבודה מבוגר בישראל.

כולם שמעו על זה, כולם יודעים את זה, כולם מבינים את זה, ומעבר לזה – לרובנו יש סיכוי לא קטן להיות שם מתישהו בהמשך הקריירה שלנו.. אבל למרות זאת, כשרובנו נכנסים לתהליך של גיוס עובד או עובדת, אין ספק מי המועמדים שיקבלו את העדיפות.  

לא בגלל אפלייה במודע, חס וחלילה, כי אם בגלל סיבות שנראות נכונות, עסקית, ברוב המקרים. אנחנו, בלי לשים לב, מפלים לרעה את …. עצמנו, או יותר נכון את העתיד שלנו כעובדים שכירים בשוק הישראלי. 

הסיבות שלנו מגוונות: ניסיון וידע רב (Over Qualified), חשש לקשיי השתלבות בארגון, השפעות גיל אולי, כל אחד סיבותיו עימו והן לגמרי לא חשובות.

השורה התחתונה היא שמנתוני משרד העבודה (על פי אתר דה-מרקר), עולה כי כחצי מיליון אזרחים ואזרחיות בני 60-40 לא מצליחים למצוא עבודה, כשעיקר מחפשי העבודה הם בני 50 פלוס. מנתונים אחרים (דו”ח שירות התעסוקה הישראלי, פברואר 2014) עולה כי שליש מכוח העבודה שלנו בגילאי 50-67 לא תורמים לשוק העבודה בכל רגע נתון, ועוד אחוז דומה (הערכה) תורמים בתפקיד שהוא פשרה, תפקיד שנמצא מחוץ לתחומי הכשרתם או הרבה מתחת ליכולותיהם. זה מכיוון שבגילאים אלה, סטטיסטית, יש לך סיכוי של 50% לחפש עבודה מעל 4 חודשים, וסיכוי של כ-30% לחפש עבודה מעל שנה, ואין מה לעשות, צריך להתפרנס אז מתפשרים.  ומה תגידו על כמות מכובדת של כ-12,000 מחפשי עבודה בגילאי 60+ שישמחו מאוד לתרום למשק, אם בשביל השלמת הכנסה לפנסיה לא מספקת, או סתם כי הם רוצים עדיין משמעות בחיים וסיבה לקום בבוקר. כן כן, זאת כמות הרשומים בימים אלה באתר של עמותת “והדרת”. 

תוסיפו לזה את העובדה שתוחלת החיים עלתה מאוד בדורות האחרונים, וברוב המיקרים מדובר באנשים בריאים יותר וצעירים יותר בגופם וברוחם ממה שהכרנו בדורות קודמים. אם פעם, היו עובדים מגיעים לגיל הפנסיה “על ארבע”, כיום רבים מהאנשים שעברו את גיל 67 יכולים, ואפילו רוצים, להמשיך לעבוד כרגיל. יודעים מה? עזבו “לעבוד כרגיל”. חלקם מפגין השקעה, יכולות ואפילו ביצועים שלא היו מביישים צעירים יותר. בנוסף, אין להם יותר שירות מילואים ואין מחלות של ילדים קטנים אז הם זמינים יותר וממעטים להעדר מהעבודה, הם לא מנתרים ממקום עבודה אחד לשני כל שנה או שנתיים בשביל עוד כמה שקלים, הם מיושבים בדעתם בדרך כלל ושיקול הדעת שלהם הוא בוגר ואחראי, והם הכי יעריכו את הארגון שיעסיק אותם, ואף ישמחו ברוב המקרים לכוון, לעזור ולסייע לאחרים בארגון. פחות יעניין אותם עוד שורה מרשימה בקורות החיים אלא יותר הפרנסה, היציבות והמשמעות. 

מה שקורה למעשה הוא שאנחנו, כמשק, ויתרנו עליהם וויתרנו על הזכות לנצל את הניסיון, הידע והחוכמה שהצטברו אצלם במהלך השנים. אנחנו במו ידינו דוחקים אותם לאט לאט רחוק מהשבט. יותר מזה, אנחנו גם גזרנו עליהם בחלק מהמקרים ירידה דרסטית באיכות החיים, ובואו נודה בזה – במקרי קיצון גם דיכאונות, מחלות ואולי אפילו מוות מוקדם. 

אז למרות מאמצים שמושקעים בנושא בשנים האחרונות, השינוי האמיתי לא יגיע רק מהחלטות ממשלה, או מגופים ועמותות שהוקמו למען מטרה זו. 

השינוי צריך להגיע מהשטח. מהמעסיקים עצמם. מאיתנו !!

זה אולי לא פשוט, אך גם לא כזה מורכב. אם כל מעסיק יקצה באופן מכוון אחוז קבוע מכוח העבודה שלו לתעסוקת מבוגרים, יהיה פה הרבה יותר טוב. לכולנו. ואם כמעסיק נראה לך שמדובר במהלך מורכב, אז ניתן לבדוק שיטות קלילות יותר כגון אאוטסורסינג, שיטה בה המעסיק רוכש את שירותי העובד כ”שירות”, אם באופן זמני ואם באופן קבוע. יבשיל וכולם יהיו מרוצים ? ניתן יהיה בהמשך לקלוט אותו לארגון כעובד מן המניין ..  

וזה בדיוק הפרדוקס שדיברתי עליו … 

בהרבה מקרים זה לא תהיה ה”טובה” שתעשו לקהילה או לאותו עובד, כי אם דווקא רווח נקי לחברה ולארגון. רווח של עובד יציב, זמין, מנוסה ומשקיען. רבים יגידו שיש אפילו תפקידים מסויימים שבהם עדיף יהיה למצוא עובד מנוסה יותר, סבלני יותר ויסודי יותר.

כרגיל במחוזותינו, הפתרונות (החלקיים יש להגיד) מתחילים לצוץ דווקא כיוזמות פרטיות, כאלה שאולי לא פותרים את הבעיה לכולם, אבל לפחות מנסים לחקוק אותן בתודעה במקביל לעשייה שאמורה להניע גלגל תנופה ענק, בתקווה שיצבור תאוצה. 

אני חייב להודות כי רואים כיום מעסיקים שכן מנסים לתת את הסיכוי השווה, אבל אם נהיה כנים עם עצמנו, הם מעטים מידי. לא פלא…. כשגייסתי כמנהל שכיר, לפני מספר שנים, עובד חדש שהיה אז בגיל 65, נאלצתי לענות על הרבה מאוד שאלות, במה שחקוק אצלי ללא ספק כגיוס הכי קשה שהיה לי עד כה. 

אז בהנחה שרובנו מבינים את הבעיה, אך ידינו כבולות מלעשות את מה שצריך, חשוב שנדע שעדיין ניתן לפתור את זה בדרכים ייחודיות.

לדוגמא – אותה שיטת האאוטסורסינג, באמצעותה ניתן לעקוף הרבה דילמות ומכשולים.  

חברת אקסוס אאוטסורסינג בע”מ הוקמה בשביל לתת בדיוק את הפתרון הזה, לגישור הפער בין המועמדים המנוסים (45+) לבין המעסיקים. פתרון שמאפשר לארגון, מצד אחד, מעורבות חברתית ורווח של עובד מנוסה ומועיל לארגון, ומצד שני, קליטת עובד בשיטה שמשחררת את המעסיק מרוב הדילמות וההתנגדויות, ופותחת בפניו עולם שלם של עובדים פוטנציאליים טובים, שזמינים עבורו. 

 


מאת: שמוליק מגדל, מנכ”ל משותף

אקסוס אאוטסורסינג בע”מ

www.exos.co.il     

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il