ביטוח לאומי

שליחי הוולט והביטוח הלאומי

אבי וולטר, בן 22, משוחרר טרי משרות סדיר. לפני כ- 10 ימים החל אבי לעבוד כשליח וולט. במהלך אחת השליחויות, נפגע אבי בדרכו לעוד לקוח מרוצה.

לאחר שטופל רפואית בביה”ח, נשלח למנוחה לביתו לחודש ימים. בד בבד, הגיש תביעה לתשלום דמי פגיעה למוסד לביטוח הלאומי, שנדחתה מהטעם שלא היה מבוטח בזמן התאונה, לא כעובד עצמאי ולא כעובד שכיר.

מקרה זה ועוד מקרים אחרים העלה לסדר יום את מעמד השליחים לרבות הכיסוי הביטוחי בביטוח הלאומי החל על אותם שליחים.

רקע חוקי

בחודש אוגוסט 2022, קיבל ביה”ד האזורי לעבודה את בקשת שליחי וולט, להגיש תביעה ייצוגית נגד חברת משלוחי המזון. בהחלטתו, בחן ביה”ד את מהות יחסי העבודה בין וולט לשליחים מכמה היבטים, ובפרט: מבחן ההשתלבות מהפן החיובי; מבחן השליטה והפיקוח שמבוסס על ההנחה שעובד שכיר נתון לפיקוח ומרות של מעסיק שנותן לו הוראות. לא ברור מה תהיה בסופו של דבר החלטת ביה”ד בדבר סיווגם של השליחים כשכירים. בהיבט הכיסוי הביטוחי בביטוח הלאומי, עומדת בפני מבוטחים שהכנסתם מגיעה אישית, האפשרות להירשם בביטוח הלאומי כעובדים עצמאיים, בתנאי שהמבוטח עוסק במשלוח ידו שלא כעובד, ומתקיים אחד מאלה:

  • עוסק במשלוח יד, שלא כעובד, והוא עובד לפחות 20 שעות בשבוע בממוצע; או
  • הכנסתו החודשית הממוצעת היא לפחות 50% מהשכר הממוצע במשק (5,276 ₪ בשנת 2022); או
  • עוסק במשלוח ידו לפחות 12 שעות בשבוע בממוצע והכנסתו החודשית הממוצעת לא פחתה מ- 1,583 ₪ לחודש (בשנת 2022).

בהיעדר אחד מהתנאים לעיל, יוגדר ויסווג המבוטח בביטוח הלאומי כמי שאינו עונה להגדרת עובד עצמאי והוא לא יהיה מבוטח לגמלאות מחליפות שכר כגון נפגעי עבודה, דמי לידה ועוד.

על מנת להבטיח את ביטוחו לענף נפגעי עבודה, חייב השליח וכל מבוטח אחר להיות רשום כעובד עצמאי בעת הפגיעה או להוכיח שעשה את המוטל עליו להירשם.

סיווג של עובד שכיר

הביטוח לאומי בוחן מעמדו של עובד שכיר על פי הקריטריונים שלהלן:

  • עפ”י המבחנים בדיני עבודה;
  • עפ”י צו סיווג מבוטחים וקביעת מעבידים.

תכלית הצו היא להרחיב את מעגל המבוטחים השכירים בביטוח הלאומי, ובין השאר יוצר כיסוי ביטוחי לענף נפגעי העבודה, ביטוח אבטלה ועוד.

הצו כולל רשימה נכבדה של מבוטחים נותני שירותים, שמסווגים כעצמאיים במס הכנסה, אך כשכירים בביטוח הלאומי: מורים, מרצים, מורי דרך, אמנים ועוד.

במקרה של תאונת עבודה, האחריות לתשלום ודיווח תחול על כתפי המעסיק.

סיווג שכירים באמצעות חברות המנפיקות תלושים

לא מעט נותני שירותים, לרבות שליחי וולט, מחפשים פתרונות לקבלת כיסוי ביטוחי, באמצעות רישומם כעובדים בחברות, שמהות התאגדותן היא הנפקת תלושי שכר למבוטחים שאינם עובדים שלהן, אלא שוכרים את שירותיהן לצורך הנפקת תלושי שכר ודיווחים לרשויות המס והביטוח הלאומי.

בעניין זה, יש להדגיש כי ב- 13/5/2013, התקבל פס”ד של ביה”ד האזורי בעניינה של חברת “במה ותקשורת בע”מ”:

ביה”ד בחן והכריע לראשונה בסוגיה זו של הקמת חברות לצורך הנפקת תלושים, וקבע חד משמעית כי נותני השירותים אינם עובדים של אותן חברות, אלא רק שוכרים מהן שירותים להנפקת תלושים.

בין השאר קבע ביה”ד כי “מדובר בחברות שיעודן לפטור עובדים עצמאיים מנטל ענייניים אצל רשויות המס ואצל הנתבע (ביטוח לאומי) זאת ותו לא…”

ערעור לביה”ד הארצי של חברת “ייעול לשכיר בע”מ” נדחה אף הוא ב- 26/3/2014.

ביה”ד הארצי שוכנע כי פס”ד של ביה”ד האזורי מבוסס משפטית ויש לאשרו.

מכאן, תשומת הלב מופנית לכל המבוטחים, ולשליחי וולט בפרט, שמחפשים “פתרונות קלים” לביטוחם באמצעות חברות אלו. המלצתנו לבחון בקפידה מעמדם ולהסדירו בביטוח הלאומי טרם קרות אירוע חו”ח.

 

על הכותב

חיים חיטמן

חיים חיטמן

נכתב ע”י מר חיים חיטמן ורו”ח (משפטן) ישי חיבה.
ממיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי, חיבה את אלמקייס - פתרונות מיסוי
www.ahe-tax.co.il