דיני עבודה

פוליגרף בעבודה

האם מותר לחייב עובד, והאם מעסיק יכול להשתמש בממצאים של הבדיקה?
בדיקת פוליגרף – המכונה גם מכונת אמת, הינה בדיקה בה נמדדת פעילות פיזיולוגית, על מנת לאבחן אמת ושקר; בדיקת פוליגרף תעסוקתית לעובדים, הפכה במקומות עבודה רבים לעניין שבשגרה..

אסור למעסיק לכפות על עובד לבצע בדיקת פוליגרף, והדבר אפשרי רק בהסכמת העובד. יתר על כן, בתי הדין לעבודה פסקו לא אחת כי יש לבחון בקפדנות ובזהירות את ההסכמה של העובד, על מנת לוודא כי ניתנה מרצון חופשי ומתוך מודעות מלאה למכלול ההיבטים המאפיינים בדיקת פוליגרף.. כך למשל, הסכמה גורפת מראש של עובד בהסכם עבודה עליו חתם – אין לראותה כהסכמת העובד, ואין ליתן לה משקל. 
כמו כן, יש להדגיש כי מעסיק אינו רשאי לפטר עובד בשל סירובו לעבור בדיקה. אם יפוטר העובד בשל אי הסכמתו לעבור בדיקה – אזי שניתן לראות בכך כפיטורים שלא כדין.  ( בפועל, למרות שעובד אינו מחויב להסכים לבדיקה, עובדים רבים מביעים את הסכמתם- אם משום הרצון שלא להצטייר כיוצא דופן לעומת חבריהם לעבודה,  אם משום רצונם להסיר מעצמם כל חשד אם התעורר ועוד.

לגבי שימוש בממצאי בדיקת הפוליגרף- מעסיק יכול לעשות שימוש בממצאי בדיקת פוליגרף של עובד שהביע הסכמתו להיבדק. עם זאת , לנוכח הספקות הידועים בקשר לאמינות הפוליגרף לרוב תידרש ראיה נוספת, מעבר לתוצאות הבדיקה כשלעצמן.. , במיוחד כשמדובר בצעד חריף כנגד עובד כמו ההחלטה לפטרו

על הכותב

חשב עבודה ושכר

חשב עבודה ושכר

http://www.heshevavoda.co.il