דיני עבודה

ריכוז מידע למעסיק לקראת יום הבחירות

יום הבחירות יתקיים ביום שלישי 1.11.2022

האם יום הבחירות הוא יום שבתון?

חוק יסוד הכנסת קובע כיום הבחירות הוא יום שבתון, שבו אין חובה לעבוד ולא מנוכה בגינו יום חופש. שעות השבתון אינן מוגדרות בחוק, אולם משרד התמ”ת קבע יום השבתון יהיה מקביל לשעות פתיחת הקלפיות מהשעה 7:00 ועד השעה 22:00 באותו היום.

האם קיימים שירותים שיפעלו כסדרם ביום הבחירות?

ועדת הבחירות המרכזית לכנסת פרסמה ביום 8.2.2021 את רשימת השירותים הציבוריים שיפעלו כסדרם ביום הבחירות, לרבות מפעלים שתהליכי יצור בהם מתנהלים ברציפות. הועדה קבעה שיש לאפשר לעובדים באותם שירותים ציבוריים להצביע. לרשימת השרותים לחץ כאן

מי זכאי לתשלום שכר בעבור יום הבחירות?

חוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ”ט-1969 קובע, כי עובד שעבד אצל מעסיקו לפחות 14 ימים רצופים לפני יום הבחירות, יהיה זכאי לשכר בעבור יום הבחירות, בגובה השכר שהיה מקבל כאילו עבד באותו היום.

האם גם עובד זר זכאי לתשלום ביום הבחירות?

בחקיקה אין התנייה בין זכאות העובד לבחור או במימוש זכות זו לבין הזכות לקבל שכר בשבתון. משכך הזכאות קיימת גם לעובדים זרים. אולם, סעיף 136א’ לחוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ”ט-1969 מונה רשימת ענפים המוחרגים מזכות זו, כך שעובד זר המועסק בענף הסיעוד ע”י מעסיק יחיד, בענף ההסעדה, בענף הבניין, בענף החקלאות או בענף התעשייה, לא יהיה זכאי לתשלום ביום השבתון.

אם העובד עבד ביום הבחירות, הוא יהיה זכאי לשכרו הרגיל. אם העובד התבקש לעבוד אולם נעדר מעבודתו שלא מאחת הסיבות הבאות: חופשה שנתית, מחלה, ימי חג, מנוחת פיצוי חלף מנוחה שבועית, אבל או העדרות מותרת על פי סעיף 7 לחוק עבודת נשים, התשי”ד-1954 (כגון: הריון, לידה, הורות), הוא לא יהיה זכאי לשכר עבור יום הבחירות.

האם ניתן לחייב עובד לעבוד ביום הבחירות?

על אף שמדובר ביום שבתון, אין איסור העסקה או פתיחת עסקים ביום זה, ובהסכמת העובד אין מניעה להעסיקו ביום זה.

 מה גובה השכר שישולם לעובד שעבד ביום הבחירות?

החוק אינו קובע את גובה השכר שישולם לעובד אשר נדרש לעבוד ביום השבתון. בתי הדין לעבודה קבעו כי השכר יהיה בגובה 200% משכרו הרגיל של העובד (מורכב מתשלום של 100% בגין שעות העבודה הרגילות שהעובד עבד בפועל ותמורה נוספת של 100% אותה זכאי היה העובד לקבל גם אלמלא עבד) או תשלום שכר רגיל בתוספת יום חופש לצבירת ימי החופשה של העובד.

יש לציין כי עובד שהועסק ביום הבחירות ושולם לו שכר בגובה 200% עבור יום זה, יהיה זכאי לתשלום זכויות סוציאליות עבור שעות העבודה הרגילות (100%) בלבד, ולא עבור 100%  הנוספת.

האם עובד זכאי לתשלום בעבור יום בחירות שחל במהלך מחלה?

חוקי העבודה בישראל אינם מתייחסים במפורש לשאלה בדבר תשלום לעובד על יום בחירות שחל ביום מחלתו של העובד. לכן קיימות שתי אופציות לתשלום לעובד שחלה במהלך יום הבחירות: או לשלם לעובד כאילו מדובר ביום מחלה, או לשלם לעובד בעבור יום הבחירות. מידע נוסף

 תשלום דמי מילואים למי שמשרת ביום הבחירות

עובד שכיר שמשרת במילואים ביום הבחירות זכאי לקבל את מלוא תגמול המילואים הרגיל, ובנוסף לקבל שכר מהמעסיק עבור יום השבתון.

האמור לעיל, חל הן על עובדים במשכורת חודשית קבועה והן על עובדים שעתיים.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע”מ

על הכותב

חשב עבודה ושכר

חשב עבודה ושכר

http://www.heshevavoda.co.il