דיני עבודה

הגבלות חדשות על העסקת מבקשי מקלט ומסתננים

ביום 31/8/22 פרסמה רשות האוכלוסין וההגירה עדכון לנוהל הטיפול בקביעת תנאים לעניין תיחום גיאוגרפי ועיסוק ברישיונותיהם של מבקשי מקלט ומסתננים.

מסתנן” לעניין הנוהל: מי שאינו תושב, שנכנס לישראל שלא דרך תחנת גבול, והוא שוהה בישראל מכוח מדיניות אי הרחקה זמנית למדינתו, אשר מחזיק ברישיון לפי סעיף 2(א)(5) לחוק ואשר הוחלט לקבוע ברישיונו תנאים לעניין תחומי העיסוק והאזורים הגיאוגרפיים בהם לא תיאכף העסקתו.

מבקש מקלט” לעניין הנוהל: מי שהגיש בקשה לקבלת מקלט מדיני בישראל שטרם הוכרעה ובלבד שחלפו המועדים הקבועים בסעיפים 1ה’ ו-1ו’ ב”נוהל הטיפול במבקשי מקלט מדיני בישראל”.

בהתאם לנוהל הנ”ל, תיאכף העסקת מסתננים ומבקשי מקלט המחזיקים ברישיון לפי סעיף 2(א)(5) לחוק הכניסה לישראל, בישובים הבאים: אור יהודה, אזור, אילת, אשדוד, בני ברק, בת ים, גבעתיים, הרצליה, חולון, ירושלים, כפר שמריהו, נתניה, פתח תקווה, קריית אונו, רמת גן, רמת השרון ותל אביב – יפו.

זאת למעט אם העובד יועסק בענפים הבאים: בניין, חקלאות, סיעוד מוסדי, מלונאות ומסעדנות. ביחס לתחום המסעדנות: למי שעבד בתחום זה בחודשים אפריל, מאי ויוני 2022 , כלומר לכל הפחות תקופה של 3 חודשים ברציפות עד וכולל 30/6/22 ,יותר להמשיך ולעסוק בתחום.

המגבלות האמורות לעיל לא יחולו על האוכלוסיות הבאות: קטין; הורה לקטין הסמוך על שולחנו בישראל והוא לומד במערכת החינוך הישראלית; מי שגילו עולה על 60.

יצוין כי העסקת מסתנן/מבקש מקלט בניגוד לתנאים שנקבעו ברישיון, מהווה עבירה פלילית של המעסיק. החל ממועד כניסת הנוהל לתוקף, מסתנן/מבקש מקלט, אשר יתייצבו במתקני מינהל אכיפה וזרים לצורך הנפקת/חידוש רישיון לפי סעיף 2(א)(5, יקבעו ברישיון שיונפק לו תנאים לעניין הענפים והערים בהם תיאכף העסקתו. חשוב מאד שכל מעסיק יבדוק את הרישיונות של העובדים שהם מסתננים/מבקשי מקלט בהתאם לנוהל זה, על מנת לוודא שהוא לא מפר את הוראותיו.

מועד כניסת הנוהל לתוקף: הנוהל ייכנס לתוקף ביום 1/10/22. יחד עם זאת, לגבי מי שהוא מסתנן/ מבקש מקלט נכון ליום 1/10/22 – תוארך תקופת ההתארגנות עבורו והוראות נוהל זה יחולו עליו רק מיום 1/1/23. יצוין כי הרישיונות הכוללים תנאים לעניין המגבלות הגיאוגרפיות אשר הוצאו לאוכלוסיית המסתננים טרם פרסומו של הנוהל, יעמדו בתוקפן עד לקבלת החלטה עדכנית בעניינם על ידי ממונה ביקורת הגבולות.

שימו לב, כי יתכן שעוד יחולו שינויים ועדכונים בנוהל הנ”ל ולכן חשוב להמשיך ולעקוב.

יצוין כי סקירתנו זו מתייחסת לעיקרי הוראות הנוהל וכי יש לקרוא את הנוהל המלא לשם קבלת מלוא המידע.

שימו לב כי ביום 27/3/23 ניתנה החלטת בית המשפט העליון אשר לפיה ניתן סעד זמני המעכב את כניסתו לתוקף של “נוהל הטיפול בקביעת תנאים לעניין תיחום גיאוגרפי ועיסוק ברישיונותיהם של מבקשי מקלט ומסתננים”, ביחס ל”זרים” שהיו “מסתננים ו/או מבקשי מקלט”, כהגדרתם בנוהל, נכון ליום 1.10.2022, וזאת עד להכרעה בערעור (עעמ 1999/23 דוויט הגוס נ’ שרת הפנים). חשוב להמשיך ולעקוב.

על הכותב

עו

עו"ד ונוטריונית עדי ביבר לקואה

עוסקת בתחום דיני העבודה, מייצגת ומלווה מעסיקים.

שותפה ובעלים של משרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי
http://www.biber-law.co.il

עו"ד ביבר לקואה לא ייצגה בתיק המוזכר במאמר הנ"ל.