דיני עבודה

פיצוי הלנה בגין אי מתן טופס 161

בפסק דין אשר ניתן לאחרונה ע”י בית הדין האזורי לעבודה, נדונה, בין היתר, תביעת עובדת שהתפטרה, לפיצוי בגין אי מסירת טופס 161.

בית הדין קבע כי על המעסיק לצייד את העובד בטופס 161 כחלק מתהליך תשלום פיצויי פיטורים, לרבות לעניין כספים שנצברו בקופת גמל.

נקבע כי בנסיבות העניין יש לצאת מנקודת הנחה לפיה כספי הפיצויים של העובדת אמורים היו להשתחרר אוטומטית לאחר ארבעה חודשים ממועד סיום העסקתה, ללא קשר למסירת טופס 161 ע”י המעסיקה. עם זאת, אף אם כך הדבר, עדיין מדובר בהלנת הפיצויים.

נקבע כי חובתה של המעסיקה כמעסיקה הייתה לבצע פעולה אקטיבית על מנת להביא לשחרור כספי הפיצויים של העובדת מיד עם סיום העסקתה או במועד סמוך לכך ואין לקבל התנהלות של מעסיק ה’שוקט על שמריו’ מתוך הנחה כי כספי הפיצויים של העובד ממילא ישוחררו אוטומטית לאחר ארבעה חודשים, מכוח חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), תשס”ה-2005.

על כן, לא די בכך שהמעסיקה לא שלחה מכתב לחברת הביטוח המונע את שחרור הפיצויים, אלא היה עליה לפנות עם סיום העסקתה של העובדת אל חברת הביטוח או סוכן הביטוח ולדאוג לשחרור הכספים עבורה, בהינתן כי לא הייתה בידי המעסיקה כל טענה כי יש לשלול מהעובדת את פיצויי הפיטורים במלואם.

בנסיבות אלה, פסק בית הדין לעובדת פיצוי בגין הלנת פיצויי פיטורים של 4 חודשים, סך של 4,500  ₪.

סעש 24701-06-19 ליודמילה סלניקוב נ’ ר.ת. דיסקברי טיול עולמי בע”מ, ניתן ביום 10/7/22.

יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם.

השתלמות טסטמי בנושא טופס 161 תתקיים בספטמבר + אוקטובר. למידע נוסף >>

על הכותב

עו

עו"ד ונוטריונית עדי ביבר לקואה

עוסקת בתחום דיני העבודה, מייצגת ומלווה מעסיקים.

שותפה ובעלים של משרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי
http://www.biber-law.co.il

עו"ד ביבר לקואה לא ייצגה בתיק המוזכר במאמר הנ"ל.