דיני עבודה

ניכויי נסיעות ודמי חגים

ניכויי החברה משכרה האחרון של העובדת בגין תשלומי נסיעות ודמי חגים היו ניכויים שלא כדין

עובדות המקרה :

העובדת הועסקה בתור מנהלת חנות באחד מסניפי החברה העוסקת במכירת תכשיטים; לאחר כ-8 שנים של עבודה, הודיעה העובדת על התפטרותה.

במסגרת התביעה טענה העובדת כי על החברה להשיב לה כספים אותם היא ניכתה שלא כדין, ממשכורתה האחרונה, בגין תשלומי נסיעות ודמי חגים שקיבלה. החברה מנגד טענה כי הסכומים שנוכו משכרה של העובדת נוכו בהתאם לחוק הגנת השכר ובגין תשלומים שקיבלה ביתר, ולכן טענו כי הניכויים היו כדין.


השאלה המשפטית היא האם החברה ביצעה ניכויי שכר לעובדת, בהתאם לחוק הגנת השכר?

דיון והכרעה:

ביה”ד דן בסעיף 25 לחוק הגנת השכר המונה רשימה סגורה של ניכויי שכר מותרים מעובד, כאשר כל ניכוי שכר שנעשה בניגוד לאמור בחוק מהווה ניכוי אסור. 

סעיף 25(ב) לחוק קובע כי מעסיק רשאי, לאחר סיום ההעסקה, לנכות משכרו האחרון של עובד “כל יתרה של חוב שהעובד חייב לו, לרבות מקדמות.” בתי הדין לעבודה פירשו את המילה “חוב” שמופיעה בסעיף (ב) כסכום החייב להיות קצוב ומוכח, או בלתי שנוי במחלוקת בין המעסיק לעובד.

במקרה הנדון, החברה טענה כי הסכומים שניכתה לעובדת שולמו לה ביתר ואף הציגה טב

לאות לפיהן חושב הסכום ששולם לה ביתר בגין דמי נסיכות ודמי חגים. 
ביה”ד לא קיבל את טענתם וקבע כי גם אם התבצעו טעויות בתשלום שכרה של העובדת ושולם לה ביתר עבור נסיעות ודמי חגים – עדיין לא מדובר ב”חוב שהעובד חייב למעסיקו (כפי שקובע סעיף 25(ב)). ומשהמעסיק לא הודיע מראש על ניכוי הסכומים- יש לראות אותו כמי שוויתר על הזכות לנכותם. 
עוד מציין ביה”ד כי ככלל, כאשר מדובר בטעות של מעסיק – כמו המקרה הנ”ל , המעסיק לא רשאי לנכות באופן אוטומטי את הסכומים ששולמו ביתר לעובדת, והוא נדרש לתת לביה”ד להכריע; עוד מציין ביה”ד, כי כשמגיע מקרה של טעות מעסיק בתשלומי יתר לעובד, על המעסיק להוכיח כי אכן בוצע תשלום ביתר – ואם יצליח להוכיח – אזי שיש להניח שהניכוי מהשכר בדיעבד יתקבל על ידי ביה”ד. אולם במקרה הנ”ל החברה לא הצליחה להוכיח כי התשלומים ששלמו לעובדת אכן היו ביתר. 
לאור זאת קבע ביה”ד כי הניכוי משכרה האחרון של העובדת היה שלא כדין.  והחברה נדרשה להשיב לה את הסכומים שנוכו. 

מספר ושם ההליך: סע”ש 35368-10-18 קוליקוב נ’ תכשיטי אביב בע”מ
ערכאה: בית דין האזורי לעבודה באר-שבע
ניתן ביום: 11.5.2022
סיכום הפסיקה נערך על-ידי עו”ד רות זיני, מחלקה מקצועית “חשב עבודה” .


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע”מ

על הכותב

חשב עבודה ושכר

חשב עבודה ושכר

http://www.heshevavoda.co.il