דיני עבודה

שכר שווה לעובדת ולעובד

על מעסיק ציבורי ומעסיק יותר מ-518 עובדים לפרסם לראשונה דוח פנימי ודוח פומבי לפי חוק שכר שווה לעובדת ולעובד – לא יאוחר מיום 1/6/2022

להזכירכם, ביום 25/10/2020 נכנס לתוקפו תיקון לחוק שכר שווה לעובדת ולעובד, תשנ”ו-1996 (להלן: “חוק שכר שווה“) הקובע כי מעסיק ציבורי, כהגדרתו בחוק זה, וכן מעסיק יותר מ-518 עובדים – יערוך דוח פנימי ראשון ויפרסם דוח פומבי ראשון עפ”י חוק זה לא יאוחר מיום 1/6/2022, לגבי השנה שקדמה למועד הדיווח.

חוק שכר שווה נועד לקדם שוויון ולמנוע אפליה בין המינים בכל הנוגע לשכר או לכל גמול אחר בקשר לעבודה.

בהתאם לחוק זה, עובדת ועובד המועסקים אצל אותו מעסיק באותו מקום עבודה, זכאים לשכר שווה בעד אותה עבודה, עבודה שווה בעיקרה או עבודה שוות ערך. הוראה זו חלה גם לעניין כל גמול אחר, שנותן מעסיק לעובד או עבורו בקשר לעבודתו. “גמול אחר” – כל תוספת, טובת הנאה, קצובה, מענק, תנאים נלווים, תשלום לכיסוי הוצאות, תשלומים בשל החזקת רכב, שימוש בטלפון, מכסת שעות נוספות, רכישת ספרות מקצועית, ביגוד, שימוש ברכב, או כל תגמול אחר בכסף או בשווה כסף, במישרין או בעקיפין, והכל אף אם אינם שכר עבודה.

חובת עריכת דוח פנימי

בתיקון לחוק שכר שווה, נקבע כי מי שמוטלת עליו חובה לפי חיקוק המנוי בתוספת הראשונה לחוק [חוק יסודות התקציב, התשמ”ה-1985 – סעיף 33; חוק העמותות, התש”ם-1980 – סעיף 36(ב); תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידים), התש”ל-1970 – סעיף 21; כללי תאגידי מים וביוב (דוחות תקופתיים ומיידים), התש”ע-2010 – סעיף 11(5)]  לפרסם מידע או לדווח על שכר של עובדים ונושאי משרה ומעסיק המעסיק יותר מ-518 עובדים (להלן: “מעסיק“) יערוך, אחת לשנה, דוח פנימי על בסיס נתונים שאסף ובו יפורט השכר הממוצע של עובדים המועסקים אצלו, בפילוח עובדים תוך פירוט פערי השכר הממוצע בין גברים לנשים באחוזים בכל קבוצת עובדים במקום העבודה (להלן: “דוח פנימי“).

שכר” – לרבות גמול אחר כהגדרתו לעיל, ובלבד שמשתלם עליו מס לפי סעיף 2(2) לפקודת מס הכנסה.

פילוח עובדים” – חלוקת העובדים במקום העבודה לקבוצות לפי סוגי עובדים, סוגי משרות או סוגי דירוגים, והכול בהתאם לסוג ולאופי מקום העבודה.

הדוח יכלול את כל הנתונים כדלקמן:

(1) נתונים בדבר פילוח העובדים במקום העבודה, כינויה של כל קבוצת עובדים וסוגי העובדים, המשרות או הדירוגים שנכללו בה;

(2) נתונים בדבר השכר הממוצע של העובדים המועסקים בחלוקה לפי פילוח העובדים לפי פרט (1), תוך פירוט פערי השכר באחוזים בכל קבוצת עובדים בהתייחסות לפי מין;

(3) נתונים בדבר השכר הממוצע של העובדים המועסקים אצל המעסיק, בחלוקה להעסקה במשרה מלאה ובמשרה חלקית, לרבות שיעור חלקיות המשרה, תוך פירוט פערי השכר באחוזים בכל היקף משרה בהתייחסות לפי מין;

(4) נתונים בדבר שיעור העובדים המועסקים אצל המעסיק, בהתייחסות לפי מין, ששכרם נמוך מהשכר הממוצע במקום העבודה;

(5)  נתונים בדבר שיעור העובדים המועסקים אצל המעסיק שמשולמת להם השלמה לשכר מינימום מכוח הסכם או הסדר, וכן שיעור העובדים כאמור באחוזים מתוך כלל העובדים, בהתייחסות לפי מין.

נקבע כי איסוף ועיבוד המידע לשם הכנת דוח פנימי ייעשו באופן המצמצם את הפגיעה בפרטיות ואת סיכוני אבטחת המידע.

חובת מסירת מידע לכל עובד

עוד קובע התיקון לחוק, כי אחת לשנה, עם עריכת דוח פנימי ובהתבסס עליו, ימסור מעסיק לכל עובד מידע בדבר הקבוצה שהוא משתייך אליה בפילוח העובדים, סוגי העובדים, המשרות או הדירוגים בקבוצה ופערי השכר באותה קבוצה באחוזים, ובלבד שאין במסירת המידע הפרה של כל דין אחר.

חובת עריכת דוח פומבי

בנוסף, אחת לשנה, עם עריכת דוח פנימי ובהתבסס עליו, יפרסם המעסיק לציבור דוח פומבי, לרבות באתר האינטרנט שלו אם יש כזה.

הדוח יכלול את הנתונים כמפורט להלן:

(1) נתונים באחוזים בדבר פערי השכר הממוצע של העובדים המועסקים אצל המעסיק לפי פילוח העובדים, בהתייחסות לפי מין;

(2) נתונים באחוזים בדבר פערי השכר הממוצע של העובדים המועסקים אצל המעסיק בחלוקה להעסקה במשרה מלאה ובמשרה חלקית, לרבות שיעור חלקיות המשרה, בהתייחסות לפי מין;

(3)  נתונים באחוזים בדבר שיעור העובדים המועסקים אצל המעסיק ששכרם נמוך מהשכר הממוצע במקום העבודה, וכן בדבר שיעור העובדים שמשולמת להם השלמה לשכר מינימום מכוח הסכם או הסדר, והכול בהתייחסות לפי מין.

נקבע כי בפרסום יוצגו פערי השכר הממוצע של העובדים המועסקים אצל המעסיק באחוזים, בלי לגלות את כינוי קבוצות העובדים במקום העבודה ובאופן שאינו מאפשר את זיהויו של עובד ואינו כולל מידע רגיש (“מידע רגיש” – סוג מסחרי כהגדרתו בסעיף 5 לחוק עוולות מסחריות, התשנ”ט-1999, ומידע שטעמים של ביטחון המדינה מצדיקים שלא לגלותו).

בדוח פומבי כאמור רשאי מעסיק לפרט נתונים נוספים המסבירים את פערי השכר בכל קבוצת עובדים, ובלבד שיובאו תחת כותרת נפרדת ולא יכללו מידע המאפשר את זיהויו של עובד מסוים.

על אף האמור, לעניין גוף המדווח לממונה על השכר במשרד האוצר לפי הוראות סעיף 33א לחוק יסודות התקציב, התשמ”ה-1985, יראו דיווח של הנתונים המנויים בתוספת השלישית לממונה על השכר במשרד האוצר ופרסומם על ידו כפרסום דוח פומבי ובלבד שהגוף המדווח העביר את המידע באופן שקבע הממונה על השכר במשרד האוצר, כפי שביקש ובמועדים שקבע.

עוד נקבע בתיקון כי החל מיום 1/6/2022 רשאי שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, לקבוע, בצו, כי הוראות סעיף זה יחולו גם על מעסיק המעסיק 518 עובדים לכל היותר, במספר כפי שיקבע.

בעקבות התיקון לחוק פרסמה נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה הנחיות למעסיקים בדבר הדוחות האמורים וכן פרסמה דוחות לדוגמה – https://www.gov.il/he/departments/general/employers-publish-pay-gap.

לאור האמור, על מעסיק המחויב בפרסום הדוחות האמורים, לערוך דוח פנימי ראשון ולפרסם דוח פומבי ראשון לא יאוחר מיום 1/6/2022, לגבי שנת 2021.

מומלץ להתייעץ עם עו”ד בתחום דיני העבודה לעניין הדוחות הנדרשים.

יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם.

על הכותב

עו

עו"ד ונוטריונית עדי ביבר לקואה

עוסקת בתחום דיני העבודה, מייצגת ומלווה מעסיקים.

שותפה ובעלים של משרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי
http://www.biber-law.co.il

עו"ד ביבר לקואה לא ייצגה בתיק המוזכר במאמר הנ"ל.