דיני עבודה

מהי משרת אמון?

בית הדין הארצי לעבודה קבע מבחנים אשר תוצאותיהם יכריעו בשאלה, האם מדובר על “משרת אמון”, שאז חוק שעות עבודה ומנוחה לא חל על יחסי העבודה או שמא, אומנם מדובר בתפקיד מנהל, אך אין מתקיימים התנאים ולא מדובר ב”משרת אמון”, ואז חוק שעות עבודה ומנוחה חל על יחסי העבודה

סעיף 30(א)(5) לחוק שעות עבודה ומנוחה קובע כי:
“א.       חוק זה אינו חל על העסקתם של…
(5) עובדים בתפקידי הנהלה או בתפקידים הדורשים מידה מיוחדת של אמון אישי.”

פרשנות החריגים לחוק נעשית בצמצום כך שפחות עובדים יוצאו מתחולת החוק ויותר עובדים ייהנו מההגנות שהחוק מעניק. על מנת להכריע האם מדובר ב”משרת אמון” או לא, יש לבחון:

מיקום בהירארכיה הארגונית: המושג “תפקיד הנהלה” צריך להתפרש כמתייחס לשכבת ההנהלה הבכירה בארגון אשר באופן טבעי מזוהה עם מעמד “המעסיק”. המושג אינו מתייחס למנהל בדרג הזוטר, הממונה הישיר או מי שנמנה עם ההנהלה בדרג הביניים של המפעל, אלא למנהל בכיר, שתפקידו כרוך בעבודה הדורשת שעות רבות.

סמכות לקבוע מדיניות: סממן מהותי בהגדרת כ”תפקיד הנהלה” הוא הסמכות לקבוע מדיניות. אין די בעובדה שמוטלת על מנהל אחריות רבה או שניתנות בידיו סמכויות נרחבות כדי להצביע על כך שתפקידו הוא “תפקיד הנהלה”. תפקידו של עובד הוא “תפקיד הנהלה” רק אם הוא מעורב בהתוויית מדיניות הנהלת החברה תוך הפעלת שיקול דעת עצמאי שאינו מוכתב על ידי מדיניות זו.

שכר ותנאי עבודה: תפקיד הנהלה נהנה בדרך כלל משכר גבוה ומתנאים נלווים מיוחדים וגבוהים, הן בכלל והן ביחס לעובדים האחרים במקום העבודה.

טיבו של התפקיד: ‘טיבו של התפקיד ומעמדו בארגון’ כאשר הכוונה היא ל’אותם תפקידים בארגון בהם נדרש העובד – בין אם על פי דרישות המעסיק ובין אם בשל טיבו ומהותו של התפקיד – לעמוד לרשות המעסיק בשעות לא שגרתיות או לעבוד בלא מסגרת קבועה של שעות עבודה.

‘מידה מיוחדת של אמון אישי’ ככלל מדובר בעובד בכיר, בעל אחריות מיוחדת, שמקבל שכר גבוה התואם את האמון האישי המיוחד לו הוא זוכה, וההיבט של ‘מידה מיוחדת’ צריך להתבטא הן בשעות עבודתו של העובד והן בשכרו. המאפיינים של עובד בתפקיד הדורש “מידה מיוחדת של אמון אישי” הם: שכר גבוה; חשיפה למידע רגיש של המפעל; אחריות מיוחדת ואפשרות להחליט באופן עצמאי.

לפסק דין ע”ע (ארצי) 61148-08-16 כ.ש מרכזי טיפול לרכב בע”מ נ’ גבריאל עטיאס


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע”מ

על הכותב

חשב עבודה ושכר

חשב עבודה ושכר

http://www.heshevavoda.co.il