דיני עבודה

עבודה אצל מעסיק לאחר התפטרות, עקב מצב בריאותי לקוי, לא בהכרח תשלול את זכאות העובד לפיצויי פיטורים

המעסיקה תבעה את העובד בתביעה שכנגד, אולם בתקציר זה נדון רק בתביעת העובד ורק בשאלת נסיבות סיום העסקתו של העובד לעניין זכאותו לפיצויי פיטורים בדין מפוטר עקב מצב בריאותי לקוי.

העובד הועסק אצל המעסיקה כטכנאי במשך כעשר שנים עד להתפטרותו. לאחר כתשע שנות עבודה המעסיקה חתמה עם העובד על הסכם רילוקיישן (להלן- ההסכם). בהסכם נקבעו תנאי הצבתו מחדש בחו”ל. בין היתר נקבע כי העובד מתחייב לשוב לעבודתו במעסיקה בישראל, באותו התפקיד, לתקופה של 12 חודשים לפחות. עוד נקבע בהסכם כי התפטרות העובד תוך כדי תקופת הצבתו בחו”ל או במקרה בו העובד לא ישוב לעבודתו בישראל בתום תקופת הצבתו בחו”ל, תחשב להפרת ההסכם והעובד יחוייב לשלם למעסיקה סכום לא מבוטל בגין ההפרה.

העובד יצא למשימתו בחו”ל לתקופה של שנה וחצי. כחמישה חודשים לפני תום תקופת ההצבה, פנה העובד לגורמים שונים במעסיקה על מנת שישקלו את האפשרות לכלול אותו בתוכנית הפרישה, שבאותה עת, הוצעה למספר עובדים, בנימוק של גירושין מאשתו הישראלית ומציאת בת זוג מקומית ורצונו לחיות את חייו עמה בחו”ל. העובד נענה בשלילה תוך הדגשה כי הוא התחייב לשוב ולעבוד בישראל ועל כן אין אפשרות לפטור אותו מחובתו זו. כחודש לפני סיום תקופת הצבתו בחו”ל, העובד לקה במחלת פרקים חמורה ולא יכול היה לשוב לעבודתו. הוא המציא למעסיקה אישורי מחלה. המעסיקה העמידה את העובד לבדיקה על ידי רופא תעסוקתי מטעמה (להלן- הרופא). הרופא אישר כי העובד חולה ואין צפי למועד חזרתו לעבודה. בסיום תקופת הצבתו על פי ההסכם העובד לא שב לעבודתו עקב המחלה.

כחודשיים ממועד סיום הצבתו בחו”ל, כשהוא שוהה בחופשת מחלה, המעסיקה לא שילמה לו את שכרו (דמי המחלה). העובד שלח התראה למעסיקה לתיקון הרעת תנאים כמשמעותה בהוראות הדין. כחודשיים לאחר מכתב זה, הוא שלח מכתב נוסף בו הודיע על התפטרותו עקב מצבו הרפואי. בתשובה לפנייתו, המעסיקה קיבלה את התפטרותו תוך שהיא מציינת כי העובד הפר את ההסכם עימה לשוב לעבודתו בתום תקופת הרילוקיישן.

דיון והכרעה

סעיף 6 לחוק פיצויי פיטורים, התשכ”ג-1963 (להלן- החוק) קובע כי “התפטר עובד לרגל מצב בריאותו הוא או של בן משפחתו, ולאור הממצאים הרפואיים, תנאי עבודתו ושאר נסיבות העניין היתה סיבה מספקת להתפטרות – רואים לעניין פיצויי פיטורים את התפטרותו כפיטורים”

מהוראות הסעיף עולה כי על מנת להחשב מתפטר בדין מפוטר לרגל מצב בריאותי לקוי יש להראות כי:

1. העובד התפטר

2. מצב בריאות לקוי

3. קשר סיבתי בין מצבו הבריאותי לבין ההתפטרות

4. קיומה של סיבה מספקת להתפטרות לאור ממצאים רפואיים, תנאי עבודה ושאר נסיבות העניין.

האם היה קשר סיבתי בין מצבו הבריאותי לבין ההתפטרות?

המעסיקה טענה כי אין קשר סיבתי בין מצבו הבריאותי לבין התפטרותו. וזאת מכיוון שהמועד בו הציג העובד את אישורי המחלה זהה למועד בו הודיעו לו על חזרתו ארצה ולאחר שנדחו בקשותיו לוויתור המעסיקה על התחייבותו. ובנוסף, העובד שלח התראה לגבי הרעת תנאים בלי שהודיע על כוונתו להתפטר עקב המחלה. הודעת התפטרות עקב המחלה נמסרה רק כארבעה חודשים לאחר שהיה אמור לשוב לעבודתו בישראל על פי ההסכם, והמשיך להציג אישורי מחלה עד תום 12 חודשי התחייבותו.

בית הדין דחה טענה זו. פניות העובד לפרוש, טרם מחלתו, היו בקשה ושקילת אפשרות לפרוש וכל עוד לא ניתן לו אישור, הוא ראה עצמו מחוייב לשוב לעבודתו. כלומר, אין קשר בין דחיית בקשתו לפרוש לבין התפטרותו עקב המחלה שבגינה התפטר. ולעניין העיתוי, על פי הפסיקה, אפילו עובד ששתק במעמד ההתפטרות אך הוכיח בפני בית הדין בצורה ברורה וחד משמעית שהתפטרותו נבעה ממצב בריאותי לקוי, עשוי להיות זכאי לקבל פיצויי פיטורים. כלומר, העיתוי כשלעצמו, לא ישלול את הזכות לקבלת פיצויי הפיטורים.

האם היתה סיבה מספקת להתפטרותו של העובד?

המעסיקה טענה כי לא היתה סיבה מספקת להתפטרות העובד שכן יכול היה להמשיך ולעבוד אצלה. זאת מכיוון שלאחר התפטרותו העובד למד נהיגה על משאית על מנת להוציא רשיון נהיגה בריטי ואף מצא עבודה כנהג ועל כן אין לקבל את התפטרותו בדין מפוטר מחמת מצב בריאותי לקוי.

בית הדין דחה את הטענה וזאת מכיוון שאין מניעה, במקרה של התפטרות לרגל מצב בריאותי ליקוי, שעובד ימצא עבודה אחרת התואמת את מצב בריאותו ואין הדבר פוגע בהצדקה של התפטרותו מהמעסיק הקודם.

בית הדין הוסיף וקבע כי בחינה דווקנית של יסודות סעיף 6 לחוק, בנסיבות המיוחדות של מקרה זה, עלולה לחטוא למטרה ולהביא לתוצאה שאינה רצויה – בה עובד הסובל ממגבלה רפואית משמעותית נאלץ להמשיך לעבוד בעבודה המזיקה לו אף יותר, רק מהחשש שלא יפר התחייבותו בהסכם.

לסיכום, את יסודות סעיף 6 יש לפרש, במקרים מיוחדים, באופן לא דווקני. קיימת אפשרות כי במקרה בו למעסיק אין עבודה מתאימה אחרת להציע לעובד החולה, העובד רשאי למצוא עבודה מתאימה למצב בריאותו אצל מעסיק אחר ובכך לא תישלל זכותו להתפטר ולקבל פיצויי פיטורים בדין מפוטר. על העובד להודיע למעסיק על התפטרות עקב מצב בריאותי לקוי אולם גם אם לא עשה כן בהודעת ההתפטרות, קיימת אפשרות שהוא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים מכוח סעיף 6 לחוק.

סע”ש (באר שבע) 49439-06-17 יצחק פוגרשיי -אינטל אלקטרוניקה בע”מ

ערכאה: בית הדין האזורי באר שבע

ניתן ביום: 5.5.2021

על הכותב

חשב עבודה ושכר

חשב עבודה ושכר

http://www.heshevavoda.co.il