ביטוח לאומי

קורונה. דמי ביטוח בחל”ת – תיקון בחוק והוראת שעה

חל פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות למעסיק, שעובדו היה בחל”ת בתקופת משבר הקורונה, בתקופה שמתחילה מאפריל 2020 ועד אפריל 2021

ביום 15 למרץ 2021 נכנס לתוקף תיקון 224 בחוק הביטוח הלאומי, שכולל שני חידושים:
  • נקבע כהוראת שעה כי חל פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות (להלן: דמי ביטוח) למעסיק, שעובדו היה בחל”ת בתקופת משבר הקורונה, בתקופה שמתחילה מאפריל 2020 ועד אפריל 2021 (להלן: התקופה הקובעת).
  • ככל ששכר העובדים שהוצאו לחל”ת לאחר תיקון החוק, יהיה נמוך משכר המינימום לחודש (בחודש שבו יש חובת תשלום בעד החל”ת), ישולמו דמי הביטוח כשיעור מהשכר בפועל ולא לפי שכר המינימום.
המוסד לביטוח לאומי (להלן: המל”ל) פרסם חוזר באתרו בעניין. להלן סקירתנו את תיקון החקיקה, תוך התייחסות גם לחוזר:
רקע חוקי והמצב הקודם
על פי תקנה 6, לתקנות הוראות מיוחדות בדבר תשלום דמי ביטוח, עובד הנמצא בהסכמת המעסיק בחופשה ללא תשלום, לפחות חודש קלנדרי אחד מלא, ואינו עובד אצל מעסיק אחר ואינו עובד עצמאי, לפחות יום עבודה אחד בחודש – המעסיק חייב בתשלום דמי ביטוח בעד העובד בשיעור 6.57% משכר המינימום (5,300 ₪) בעד תקופה שלא תעלה על שני החודשים הקלנדריים הראשונים הרצופים שבהם המבוטח היה בחופשה, כאמור, ללא קשר להכנסת העובד.
המעסיק רשאי לנכות את דמי הביטוח ששילם, מכל סכום המגיע ממנו לעובד.
הדין החדש – השכר שבעדו המעסיק חייב לשלם את דמי הביטוח
עובד שיצא לחל”ת לאחר 15 למרץ 2021 – אם הכנסתו בחודש שקדם לחודש שבו הוצא לחל”ת נמוכה משכר המינימום, תשלום דמי הביטוח בחל”ת הוא 6.57% מהכנסתו בחודש האמור.
לדוגמא: עובד יצא לחל”ת מיום 2 באפריל 2021 שכרו במרץ 2021 טרם היציאה לחל”ת, היה 2,000 ₪. דמי הביטוח יחושבו לפי משכורת של 2,000 ₪ ולא לפי שכר המינימום (2,000 כפול 6.57% = 135 ₪ לכל חודש).
הוראת שעה – פטור מוחלט מדמי ביטוח בחל”ת
בתיקון לחוק נקבעה הוראת שעה המקנה פטור מתשלום דמי ביטוח למעסיק שעובדו היה בחל”ת בתקופה הקובעת.
במידה והמעסיק דיווח ושילם בעבור העובדים בחל”ת בתקופה זו, על אף הנחיות המל”ל על דחיית מועד הדיווח והתשלום בעבור העובדים בחל”ת, המל”ל יבטל את דוחות החל”ת שנקלטו במערכת, ואין להגיש דוחות הפרשים שליליים (בקובץ זיכויים) או לתקן את הדוחות.
כל עוד לא תתקבל בקשה מהמעסיק להחזר יתרת הזכות, היתרה תירשם בתיק המעסיק וניתן יהיה לקזז אותה מתשלומים עתידיים.
דיווח בטופסי 126
כיוון שהפטור הוא רק על התשלום ולא על הדיווח, על המעסיקים לדווח בטופסי 126 לשנת 2020 ולשנת 2021 על העובדים שהיו בחל”ת בקוד משרה 22.
הדיווח בטופסי 126 בעבור אותם עובדים יהיה על פני כל תקופת החל”ת, ולא רק בחודשיים הראשונים של החל”ת. החוזר מבהיר שחודש קלנדרי הוא חודש לועזי שלם הכולל שבתות וחגים מ-1 בחודש ועד סוף אותו החודש.
הערות והנחיות נוספות בחוזר בסוגיות הללו (חלקן לא רק לגבי התקופה הקובעת)
  • במידה והמעסיק ניכה מהעובד את דמי הביטוח כאמור בתקופה הקובעת, עליו להשיב לעובד את דמי הביטוח שנוכו באמצעות תיקון בתלוש השכר.
  • כאשר לעובד בחל”ת יש מספר מקומות עבודה, וכולם הוציאו אותו לחל”ת – חובת התשלום האמורה בתקנה 6 חלה על כל מעסיק בנפרד (שלא בתקופה הקובעת). אם עובד נשאר לעבוד אצל מעסיק א’ בזמן שנמצא בחל”ת מטעם מעסיק ב’, מעסיק ב’ אינו חייב בתשלום דמי ביטוח כלל.
  • אם עובד קיבל דמי אבטלה בתקופת החל”ת ונוכו מהם דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות, עדיין קיימת למעסיק חובת תשלום דמי ביטוח בתקופת החל”ת (למעט בתקופה הקובעת).

על הכותב

אורנה צח-גלרט, רו

אורנה צח-גלרט, רו"ח

נכתב ע”י רו”ח אורנה צח (גלרט), מר חיים חיטמן ורו”ח (משפטן) ישי חיבה.
ממיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי, חיבה אלמקייס, כהן - פתרונות מיסוי בע"מ
עם רו"ח אורנה צח (גלרט), העומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.
www.ahec-tax.co.il