דיני עבודה

מזכירה שהוטרדה מינית במקום עבודתה, תפוצה בכ-30,000 ש”ח

admin
מאת admin

datafax-sהתובעת עתרה לתשלום פיצויים בגין הפרת חובות ע”פ החוק למניעת הטרדה מינית, וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. כן עתרה לתשלום
פיצויי פיטורים, פדיון חופשה שנתית, חלף הודעה מוקדמת, הפרשי שכר לחודש ספטמבר, פיצויי הלנה והעברת בעלות על כספים שנצברו
בקופת הפנסיה.

 

 

רקע:

 

התובעת עבדה אצל הנתבעת כמזכירה. הנתבע שימש כמנהל שיווק אצל הנתבעת. התובעת הודיעה על התפטרותה. לטענתה, עקב הטרדה מינית ע”י הנתבע, במקום העבודה לאחר שהנתבעת לא טיפלה באירוע זה ובהטרדות מיניות קודמות שביצע לעובדות אחרות ולא מנעה אותן כמתחייב בדין. כן טענה כי הנתבעת התנכלה לה לאחר אירוע ההטרדה המינית.

פסק הדין:
כב’ השופטת שרה מאירי, בית דין אזורי לעבודה ת”א.
התרשמנו כי התובעת בנתה ו”ניפחה” גרסה לאירוע, ע”מ לוודא/להבטיח כי יענה לדרישות החוק. עם זאת, הנתבע עצמו לא הכחיש כי פנה לתובעת ולחש באוזנה בנוגע לסגנון לבושה, אלא שלטענתו פנה במילים אחרות, לאחר שקיבל הסכמתה, ולפנייתו ייחס משמעות שונה, חברית.
אין חולק כי הדברים כפי שנטענו על ידי התובעת – קשורים במינה ובמיניותה ועולים ללא ספק כדי אמירה/התייחסות בעלת אופי מיני. נציין כבר עתה כי בהסבריו וטענותיו של הנתבע – מצאנו סיוע לטענות התובעת והגענו למסקנה כי אין מקום לדחות את גרסת התובעת במלואה –  על אף אי הדיוקים שבה. כמו כן, והגם ששוכנענו כי התובעת הגזימה בטענותיה, הרי שמצאנו כשלים, לשון המעטה, גם בגרסת הנתבע (והנתבעת).
לאחר שבחנו את מלוא הראיות והתרשמנו מהעדים, שוכנענו כי התביעה אינה מופרכת ולו בחלקיה המהותיים ובסופו של יום, התובעת הצליחה להטות כף המאזניים לטובתה (במסגרת הנטלים הקבועים במשפט האזרחי) –  כך שקבלנו התביעה בחלקה.
ראשית, יש לבחון אם טופלה תלונתה כדין:
כך למשל, נקבע בתקנה 5(ד) כי אם הוגשה תלונה בע”פ, ירשום האחראי את תוכנה, המתלונן יחתום עליה והאחראי ימסור לו עותק ממנה. אין חולק כי תלונת התובעת לא הועלתה על הכתב לא ע”י המנכ”ל ביום האירוע ולא ע”י הממונָה, שבוע אח”כ!
ע”פ תקנה 6(ז) בתום בירור התלונה יגיש האחראי למעביד, ללא דיחוי, סיכום בכתב של בירור התלונה בליווי המלצות מנומקות ואין חולק כי גם זאת לא נעשה!
– כל אלו  לא קיימה הנתבעת או הממונָה מטעמה!
מסקנתנו היא כי הממונָה לא ביצעה המתחייב ממנה וכפועל יוצא מכך, גם הנתבעת כמעסיקה.
פיצויים בגין הטרדה מינית והתנכלות
שוכנענו כי הנתבע הטריד את התובעת מינית, כנקבע לעיל ומנגד שוכנענו כי התובעת הגזימה בתיאוריה את האירוע ואת “עוצמות הנזק” שנגרם לה כתוצאה מכך (לא שוכנענו כי מדובר באירוע שרמס את כבודה, פגע בה עד שהתיר בה חותם עמוק אשר הביא בסופו של יום להתפטרותה וכיוצא באלה טענות), כשהתובעת התפטרה לאחר שהנתבע פוטר מעבודתו, בעת בה לא היתה כל הנמקה להתפטרותה בהקשר לאירוע (או לטיפול הנתבעת בו) – בין אם הוכחה “הטרדה מינית” ובין אם לאו!
אנו קובעים כי התובעת זכאית לפיצוי מהנתבע בשיעור 10,000 ₪ ומהנתבעת בשיעור 2 משכורות (4,600 ₪) ובסה”כ 9,200 ₪.

תמורת הודעה מוקדמת
החברה וויתרה על עבודת התובעת במהלך ההודעה המוקדמת.
עפ”י חוק הודעה מוקדמת ובהעדר ראיות מוכחות שיצדיקו זאת – התובעת זכאית לשכרה לתקופה שעליה ויתרה הנתבעת, כתביעה, לסך 2,300 ₪ ברוטו; (ראה להלן ברכיב שכר). 
הפרשי שכר עבודה לחודש ספטמבר
מסקנתנו כי קיבלה התובעת מלוא זכאותה לשכר ספטמבר והיא זכאית סה”כ ליתרה בסך 814.1 ₪ ברוטו, כחלף הודעה מוקדמת. 
פדיון חופשה שנתית
נציין עם זאת כי עפ”י החוק אין זכאות לחלק מיום חופשה – ומשלא נטען בהקשר זה, תשלם הנתבעת ברכיב זה  הסך 1,149.5 ₪ (כנטען בתצהיר התובעת).

סיכום
התרשמנו  כי מדובר בהגזמות לאירוע בתביעה שנטען בה (עובדתית) ושקיבלה מימדים –מעבר לנדרש. התרשמנו כי התביעה מנסה ליצור נופך-רקע לנתבע ולסגנון דבריו, כך שיתאים ויעורר אהדה, כרקע לאירוע דנא, היחיד הרלוונטי בהליך.
לאחר שחזרנו ושקלנו כל טענות הצדדים והתרשמותנו מהעדויות ולאור תוצאות ההליך – מצאנו להורות כי הנתבע והנתבעת ישאו בהוצאות התובעת בסך 2,000 ₪ כ”א.

(תע”א 11301-09 פלונית נגד יהודה אשכנזי ואח’ )


 

הכתבה באדיבות דטהפקס, מרכז המידע הישראלי, ליחסי עבודה, שכר וחישובים.
www.datafax.co.il

 

 

 

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il