דיני עבודה

אילו ניכויי שכר ניתן לנכות מעובד זר?

ככלל, עובד זר המועסק בישראל זכאי לאותם תנאי העסקה להם זכאי עובד ישראלי. בנוסף על תנאים אלו, לעובד זר זכויות מיוחדות ועל מעסיק של עובד זר חלות חובות מיוחדות ונוספות על אלה שמעסיק חייב לעובד ישראלי כגון הזכות לביטוח רפואי פרטי ולמגורים הולמים.
בהתאם לחוזר רשות האוכלוסין וההגירה משנת 2024, הניכויים המותרים משכר של עובד זר הם:

הוצאות מגורים

מעסיק יכול לנכות חלק מהעלות בפועל של מגורי העובד (בתנאי שהמגורים אינם בבעלות המעסיק) אך לא יותר מהסכום שנקבע בתקנות. הסכום משתנה בהתאם לאזור המגורים (אם המגורים הם בבעלות המעביד, מותר לנכות רק חצי מהסכום הנקוב בטבלה).

הוצאות נלוות למגורים
מעסיק יכול לנכות משכר העובד חלק מההוצאות שהמעסיק שילם בפועל , כמו מים, חשמל, ארנונה, גז.

מדובר בחלק היחסי של העובד במגורים שהמעסיק סיפק לו על חשבונו.

הוצאות ביטוח רפואי
מעסיק רשאי לנכות משכרו החודשי של העובד, החזר הוצאות בגין ביטוח רפואי לעובד אך לא יותר מ- : עובד זר בסיעוד ביתי:  159.45 ש”ח;  עובד זר המועסק בתחום אחר: 138.96 ש”ח.

ביטוח לאומי

מעסיק רשאי לנכות  0.04% מ- 7,522 השקלים הראשונים של שכר העובד ו-0.87% מכל שקל נוסף משכרו. המעסיק חייב להעביר את הסכומים שנוכו למוסד לביטוח לאומי.

מס הכנסה 

תשלומים למס הכנסה מנוכים ממשכורתו של העובד על ידי המעסיק ומועברים לרשות המסים. מעסיק אינו רשאי לנכות משכרו של עובד זר כל היטל או אגרה אשר מוטלים על המעסיק. 

תשלומי מפרעות
למעסיק מותר לנכות תשלומי מפרעות אותן הוא שילם לעובד על חשבון השכר במהלך עבודתו – זאת בתנאי שהמפרעות לא עולות על שכר העבודה של 3 חודשי העבודה האחרונים של העובד אצל המעסיק. עוד יצויין כי על המעסיק להוכיח שהתשלום שניכה – אכן הועבר/שולם בפועל.

על פי תקנות הגנת השכר, אסור שכל הניכויים משכרו של העובד בחודש אחד, יעלו על 25% משכרו באותו חודש; אך במידה ומדובר בחודש עבודה אחרון, מותר לנכות את יתרת חובותיו של העובד למעסיק משלושת חודשי העבודה האחרונים.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע”מ

רוצים לדעת יותר על העסקת עובדים זרים?
השתתפו בהשתלמויות חשבי שכר מטעם מכללת טסטמי!

על הכותב

חשב עבודה ושכר

חשב עבודה ושכר

http://www.heshevavoda.co.il