דיני עבודה

האם מותר לפטר עובד שפונה מביתו עקב המלחמה ונעדר מעבודתו?

חוק ההגנה על עובדים בשעת חירום (תיקון מס’ 5 והוראת שעה – חרבות ברזל), השתפ”ד-2023 אשר פורסם ברשומות ביום 28.11.23, מרחיב את ההגנה מפני פיטורים וקובע איסור פיטורים לעובדים מסוימים עקב המלחמה.
בין היתר קובע החוק איסור פיטורי עובד שהתפנה ממקום מגוריו אשר נמצא באחד היישובים המפורטים בתוספת (ברשימת הישובים נכללים יישובי עוטף עזה לרבות אשקלון וכן יישובי ספר בצפון), בשל היעדרותו מהעבודה או אי ביצוע העבודה בתקופת הוראת השעה. לנוכח האמור, התשובה היא שלילית ולא ניתן לפטר עובד שנעדר מעבודתו ומתגורר באחד הישובים המנויים בתוספת, גם אם מקום עבודתו נמצא במרכז הארץ.

עוד קובע התיקון כי חל איסור לפטר את קבוצות העובדים הבאות:
1. עובד נעדר או חטוף בעקבות ה- 7.10.23 וכן עובד שהוא הורה או בן זוג של נעדר או חטוף. כמו כן, עובד שהוא בן משפחה אחר של אלה בכפוף להגשת הצהרה חתומה בכתב ידו כי נמנע ממנו להתייצב לעבודה או לבצעה מחמת היותו בן משפחה של חטוף או נעדר. בן משפחה אחר הוא: ילד, אח או קרוב משפחה אחר שמשולם לו מענק לפי חוק מימון הוצאות למשפחות שבויים, חטופים ונעדרים.
2. עובדים שהם בני זוג או שההורה האחר של ילדם משרתים כחיילים (סדיר, קבע ומילואים) או של מי שמנוי בסעיף 11 לחוק לצורך השגחה על ילדיהם הנמצאים עימם.
המנויים בסעיף 11: מי שנקרא בצו שירות עבודה לפי חוק שירות עבודה בשעת חירום, שוטרים, סוהרים, עובדי שב”כ ומוסד, חבר ארגון עזר לפי חוק ההתגוננות האזרחים ועובד בגוף הצלה כהגדרתו בפקודת המשטרה וביניהם מד”א וכבאות והצלה.
איסור הפיטורים יחול מיום 7.10.23 עד 7.1.24 ולשר העבודה יש סמכות להאריכה בתקופות נוספות שלא יעלו על שנה.

פיטורי עובדים בניגוד לחוק הגנה על עובדים בשעת חירום מהווים עבירה פלילית, ההוראות העונשיות הקבועות בחוק ביחס לאיסור הפיטורים יחולו מיום פרסום הוראת השעה (28.11.23) כאשר הקנס המקסימלי הקבוע בחוק בגין ביצוע העבירות, לצד ההרשעה הפלילית, הינו בסך 29,200 ₪ למעסיק ובסך 14,400 ש”ח לנושא משרה.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע”מ

על הכותב

חשב עבודה ושכר

חשב עבודה ושכר

http://www.heshevavoda.co.il