מס הכנסה

כדאיות נטילת הלוואות מהחברה לעומת בנקים

סעיף 3(י) לפקודה קובע כי אדם אשר נתן הלוואה, והלוואה זו נרשמה בפנקסי חשבונות שנוהלו לגבי הכנסה אשר לגביה היו חייבים לנהל פנקסים לפי שיטת החשבונאות הכפולה, או חבר בני אדם שנתן הלוואה, וההלוואה היא בלא ריבית או בריבית נמוכה מן השיעור שנקבע, יראו את הפרש הריבית כהכנסה לפי סעיף 2(4)  לפקודה בידי נותן ההלוואה.

זאת, ובלבד שמתקיימים “יחסים מיוחדים” בין נותן ההלוואה לבין מקבל ההלוואה . לרבות יחסים שבין אדם לקרובו, וכן שליטה של צד אחד להלוואה במשנהו, או שליטה של אדם אחד בצדדים להלוואה, במישרין או בעקיפין, לבד או יחד עם אחר .

ביום 16.3.2023 פורסמה ברשומות הודעת מס הכנסה (קביעת שיעור ריבית לעניין סעיף 3(י)), התשפ”ג – 2023 , במסגרתה נקבע, כי שיעור הריבית לשנת המס 2023, הקבוע בתקנה 2 לתקנות מס הכנסה (קביעת שיעור ריבית לעניין סעיף 3(י)) יעמוד בגובה של 2.9% לשנה.

במקביל, ביום 18.1.2023 פורסמה ברשומות הודעת מס הכנסה (קביעת שיעור ריבית), התשפ”ג – 2023, במסגרתה נקבע, כי שיעור הריבית לשנת המס 2023, לעניין סעיף 3(ט) יעמוד בגובה של 3.87% לשנה.

אולם, כיום בעת נטילת הלוואה מבנקים בישראל, גובה הריבית עומד על שיעור של כ-6%- 8% לשנה ויותר. המשמעות היא, כי יש כדאיות ליטול הלוואה מהחברה בשיעור ריבית נמוך לעומת הריבית המוצעת ע”י הבנקים.

בנטילת ההלוואה מהחברה יחול סעיף 3(ט) לפקודה הקובע ריבית קבועה בשיעור של 3.87% לשנה בלבד והוא חל על אדם אשר מימש זכות לרכישת נכס או שירות במחיר נמוך ממחיר השוק, או קיבל הלוואה בלא ריבית או בריבית בשיעור נמוך מן השיעור שנקבע, אז יראו את ההפרש כהכנסה בידיו, בהתאם לאמור בסעיף. כיום, מדובר בשיעור ריבית הנמוך ממחיר השוק ולכן יש עתה כדאיות לקחת את ההלוואה דווקא מהחברה ולא מהבנק.

בשנת 2017 נכנס לתוקף סעיף 3(ט1) לפקודה, לפיו הלוואה שנלקחה על ידי בעל שליטה בחברה, תוחזר עד תום שנת המס העוקבת, אחרת סכום ההלוואה ייחשב כחלוקת דיבידנד או כמשכורת. כלומר לכל היותר ניתן לקחת את ההלוואה בריבית דנן למשך של עד שנתיים (או חודשיים בתנאים מסוימים). סעיף זה אינו חל על הלוואה שניתנה לתכלית עסקית בלבד של המקבל.

במקרים בהם סעיף 3(ט) לפקודה אינו חל לרבות במקרים נוספים המוגדרים בסעיף 3(י) לפקודה, יחול דווקא סעיף 3(י) לפקודה, אשר מחיל ריבית קבועה בשיעור של 2.9% לשנה בלבד, כמחצית הריבית המקובלת כיום בהלוואות מבנקים.

מכאן, כי לאור עליית שיעורי הריבית בהלוואות מבנקים וגם באשראי שוטף מהם, כדאי דווקא לשקול לקיחת הלוואות מהחברה, כל מקרה לגופו.

בסקר מיוחד שערכה חברת עוקץ מערכות עבור ידיעות אחרונות/מוסף ממון, עולה כי חלה עלייה של9% בשיעור העובדים, שנטלו השנה הלוואה ממעסיק, בהשוואה לשנה שעברה. והזינוק החד ביותר בשיעור נוטלי ההלוואות (15%) נרשם דווקא בקרב העובדים שמשתכרים סכום שעולה על 30,000 ש”ח. לסקר המלא>>

על הכותב

רמי אריה, עו

רמי אריה, עו"ד רו"ח

עורך דין ורואה חשבון - מיסים ועסקים בע"מ

www.ralc.co.il