דיני עבודה

הפסקה של פחות משמונה שעות בין יום עבודה אחד למשנהו

האם כאשר עובד מקבל הפסקה של פחות מ-8 שעות בין יום עבודה אחד למשנהו, שני הימים נחשבים ליום עבודה אחד מבחינת רציפות וחישוב שעות נוספות?לפי סעיף 21 לחוק שעות עבודה ומנוחה, בין יום עבודה למשנהו תחול הפסקה של שמונה שעות לפחות. המשמעות לכך היא חובת המעביד ליתן לעובד מנוחה של לפחות 8 שעות בין יום עבודה אחד ליום העבודה הבא אחריו.

ניתן ללמוד מסעיף החוק, כי כאשר ישנה הפסקה של שמונה שעות ומעלה בין משמרת למשמרת, מדובר ביום עבודה חדש ולא בהמשכו של יום העבודה הקודם.  עם זאת, הפסיקה קבעה כי גם כאשר ישנה הפסקה של פחות משמונה שעות בין יום עבודה אחד למשנהו או בין משמרת למשמרת בשני ימים קלנדרים שונים (בניגוד לחוק), הרי שאין הכרח כי עדיין מדובר בימי עבודה נפרדים מבחינת חישוב השעות הנוספות, ואין לראות בשעות שעובד העובד מעבר לשעות הרגילות, כשעות נוספות, כלומר אין לראות בשעות המשמרת השניה כהמשך של המשמרת הראשונה וכשעות נוספות.
בית הדין הארצי לעבודה דחה את טענת עובד לפיה משלא חלה הפסקה של 8 שעות בין יום עבודה אחד למשנהו, יש לראות בשעות שעבד מעבר לשעות הרגילות כשעות נוספות (ע”ע (ארצי) 233/06 א.נ. נתניה בע”מ נ’ לב טרנרידר, מיום 16.12.07).

בפסיקה מאוחרת של בית הדין האזורי לעבודה (סע”ש 56184-02-14), נקבע כי פסק הדין הנ”ל התייחס לנסיבות ספציפיות של העובד, ולכן אין מדובר בהלכה מחייבת אלא בהערת אגב. משכך, נקבע בפסק הדין, כי כל עוד לא חלה הפסקה בת 8 שעות בין יום עבודה למשנהו, הרי כי מדובר ביום עובדה אחד, לרבות לעניין חישוב שעות נוספות.

יחד עם זאת, פסיקה מאוחרת של בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב מיום 14.10.2018 (ס”ע 38944-12-16) אימצה את פסיקת הארצי כהלכה וקבעה כי עובדים במשמרות שלא קיבלו הפסקה בת 8 שעות לפחות בין משמרת אחת לשנייה, לא יזכו בהכרח לשעות נוספות, וכל משמרת תחשב כיום עבודה נפרד. אולם, כל מקרה יבחן בהתאם לנסיבותיו. כך, בנסיבות פסק הדין, ניתנה לעבודה הפסקה בת 7 וחצי שעות בין משמרת הבוקר למשמרת הערב, ועל כן נקבע כי מדובר בימי עבודה שונים. אולם, נקבע כי הפסקה בת שעה וחצי בין משמרת הבוקר לבין משמרת הצהריים – אינה מפרידה את הרצף בין המשמרת והעובד יהיה זכאי לשעות נוספות. זאת ועוד, מעסיקים אשר מפרים את הוראות סעיף 21 לחוק חשופים לסנקציות הן במישור הפלילי והן במישור המנהלי, ולא רחוק היום בו יהיו חשופים גם במישור האזרחי.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע”מ

על הכותב

חשב עבודה ושכר

חשב עבודה ושכר

http://www.heshevavoda.co.il