ביטוח לאומי

חובת דיווח ותשלום דמי ביטוח בעד עובד סיעודי זר – הנחיות חדשות של המוסד לביטוח לאומי

נשללו פיצויי פיטורים באופן חלקי בלבד מעובד אשר נהג באלימות פיזית כלפי מעסיקו

ביום 19.12.2022 פרסם הביטוח הלאומי (להלן: הב”ל) באתרו, דף הנחיה (להלן: ההודעה) בנוגע לחובת תשלום דמי ביטוח ודיווח של מעסיק עובד זר לצורך טיפול סיעוד. ההודעה , אף שלא נכתב בה הדבר במפורש הרי היא על פניה משנה הנחיה מפורשת קודמת אחרת מיום 7.1.2020, (להלן: ההנחיה) בדבר מתן פטור מדמי ביטוח מתשלומים לעובדים זרים בענף הסיעוד.

הנחית הב”ל מיום 7.1.2020
החל מינואר 2020 מעסיק עובד זר שלא מקבל קצבה מהב”ל, ויש לו היתר מרשות האוכלוסין והגירה להעסקת עובד זר לצורך טיפול סיעודי – יהא פטור מדיווח ותשלום דמי ביטוח על השכר שהוא משלם לעובד הזר עד לסכום 5,500 ₪.
מי שמשלם לעובד זר סיעודי סכום העולה על 5,500 ₪ לחודש, עליו לדווח ולשלם רק על הסכום העולה על 5,500 ₪ לחודש.
שיעור דמי הביטוח בגין עובד זר סיעודי הוא 2% מהשכר המשולם לו.
הפטור אינו חל על חברות או גופים שמעסיקים עובדים זרים, אלא רק למעסיק סיעודי שהוא אדם פרטי.

ההודעה – באתר הב”ל מיום 19.12.2022
זהו לשונה: “מעסיק עובד זר לצורך טיפול סיעודי חייב לשלם דמי ביטוח עבור כל השכר המשולם לעובד הזר, כמו כן החל מחודש אוגוסט 2022, הוא חייב גם לדווח על פרטי העובד ללא קשר לגובה השכר המשולם לו”.
נציין כי במקום אחר באתר הב”ל המפנה להודעה לעייל, מופיע: “שימו לב: לא חל שינוי בחובת התשלום, ועל המעסיק לשלם דמי ביטוח עבור כל השכר המשולם לעובד הזר”.
2%) מהסכום העולה על 5,500 ₪)
על פניו נראה כי ישנה התפתחות תפיסתית בעמדת הב”ל בעניין חבויות תשלום דמי הביטוח ו”הדיווח”.
לפי ההנחיה משנת 2020, ישנו פטור כולל מחובת תשלום ודיווח כלשהו בגין העסקת עובד זר סעודי בשכר של עד 5,500 ₪ לחודש. חובת הדיווח והתשלום הינה רק על חלק השכר שמעבר לכך.
בהמשך ככל הנראה, וכפי שנודע לנו, יקבלו מעסיקים שונים דרישות לתשלום דמי ביטוח גם על שכר הנמוך מכך, אף שאמנם לא הייתה חובת דיווח על פרטי העובד הזר המועסק.
בעקבות האמור נוצרה אי וודאות בתחום זה, ועתה ב-12.2022 פורסמה ההודעה שקובעת כי ישנה חובה לתשלום דמי ביטוח על כל שכרו של העובד הזר (ללא קביעת תאריך תחולה או תחילה), ומאידך ניתנה גם הוראה לתת דיווח על פרטי העובד המועסק, לה דווקא יש מועד תחילה – חודש אוגוסט 2022.

לדיווח ותשלום
יש לפתוח תיק באמצעות אתר הביטוח הלאומי, המצוי תחת סיווג “תיק משק בית”. את דמי הביטוח יש לשלם אחת לרבעון.
את התשלום ניתן לבצע באמצעות אתר התשלומים או באמצעות פנקס תשלומים שנשלח באופן אוטומטי או באמצעות המוקד הטלפוני.

כיסוי ביטוחי
עובד זר מבוטח רק בענפי נפגעי עבודה (דמי פגיעה, נכות מעבודה וגמלת תלויים) דמי לידה, מענקי לידה, ועל כן שיעור דמי הביטוח המחויבים הוא 2% בלבד.
אנו ממליצים למעסיקי עובדים זרים בתחום הסיעוד להסדיר ענייניהם מול הב”ל בהקדם, לדווח ולשלם באופן סדיר את דמי הביטוח, ולא לצבור חיובים שבעתיד עלולים להיות להם למכשלה ועוגמת נפש.

על הכותב

חיים חיטמן

חיים חיטמן

נכתב ע”י מר חיים חיטמן ורו”ח (משפטן) ישי חיבה.
ממיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי, חיבה את אלמקייס - פתרונות מיסוי
www.ahe-tax.co.il