דיני עבודה

המעסיק סירב לחתום על טופס לביטוח לאומי, ונדרש לשלם פיצויים בגין עוגמת נפש

העובדת הועסקה בחברה כמזכירת סמנכ”ל ובהמשך הועברה לתפקיד מזכירותי. בזמן ששהתה בחופשת מחלה, הגיעה העובדת לרופא נשים אשר מילא עבורה טופס שמירת הריון שתוקפו החל מיום 10.1.2019. העובדת ביקשה מהמעסיקה לחתום על הטופס על מנת להגישו לביטוח לאומי אך המעסיקה סירבה לחתום על אף פניות רבות של העובדת.
לאחר כשלושה חודשים ילדה העובדת תאומים והתפטרה לצורך טיפול בילדיה.
לטענת העובדת, המעסיקה סירבה באופן עיקש לחתום על הטפסים לשמירת הריון אותם היא היתה צריכה להגיש לביטוח לאומי לשם מיצוי זכויותיה.

בשל סירוב המעסיקה העובדת לא קיבלה גמלת שמירת הריון אלא דמי לידה בלבד ולפיכך היא דורשת תשלום פיצוי בגובה גימלת שמירת הריון לתקופה שמיום 10.1.2019 ועד ליום 21.2.2019 וכן פיצוי בגין עוגמת נפש שנגרמה לה בהיותה בהריון עם תאומים שעה שהמעסיקה מסרבת לחתום על טפסים לביטוח לאומי ובכך גרמה לה להטרטר ולהזדקק לשרותיו של עורך דין.

לטענת המעסיקה אין העובדת זכאית לפיצוי כאמור וזאת מאחר ולטענתה לא היתה לעובדת כל הצדקה לשמירת הריון בתקופה האמורה. עוד טענה המעסיקה כי לא הוצג בפניה אישור רפואי בדבר שמירת הריון וכי העובדת בעצמה אישרה כי בתקופה מיום 10.1.2019 היא שהתה במחלה ולא בשמירת הריון.

הכרעת ביה”ד: בית הדין הבהיר כי מכיוון שסיבת דחיית התביעה לקבלת גמלת שמירת הריון לא נעוצה רק בסירובה של המעסיקה לחתום על מסמכי התביעה אלא קשורה גם לתיעוד רפואי, אין מקום להטיל על המעסיקה לפצות את העובדת בסכום בגובה הגמלה אך יחד עם זאת קבע בית הדין כי מדובר במקרה חריג המצדיק פיצויים בגין עוגמת נפש וזאת בשל והתנהלות חמורה של המעסיקה- מעסיקה אינה רשאית לסרב לחתום על טפסי גמלת שמירת הריון או להתנות את חתימתה ואין זה מתפקידה לאבחן את מצבה הרפואי של העובדת ולקבוע האם היא אכן נזקקת לשמירת הריון.

בשל כך קבע ביה”ד תשלום פיצוי לעובדת בגין עוגמת נפש בסך 25,000 וכן השית על המעסיקה הוצאות משפט.

סע”ש  12652-05-20 דינה מקסודובה נ’ דב שמירה, נקיון וכח אדם בע”מ 
ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה תל אביב
ניתן ביום: 14.10.22 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע”מ

על הכותב

חשב עבודה ושכר

חשב עבודה ושכר

http://www.heshevavoda.co.il