דיני עבודה

האם ניתן לשלול פיצויי פיטורים והודעה מוקדמת לעובד שמסרב לחזור מחופשה ללא תשלום?

בית הדין מציין כי בהתאם לפסיקה, ככלל הפיטורים לכשעצמם, אף תוך כדי תשלום פיצויי פיטורים, הם עונש. על כן, שלילת פיצויי פיטורים ושלילת הודעה מוקדמת ייעשו במשורה ובמקרים הקיצוניים ביותר. כאשר מועלית על ידי המעסיק טענה בדבר שלילת פיצויי פיטורים מן העובד, או הפחתתם, יקח בית הדין בחשבון שיקוליו את מכלול נסיבות יחסי העבודה בין הצדדים, ולא רק את מעשיו של העובד, אשר לטענת מעסיקו מהווים עילה לשלילת פיצויי הפיטורים. השאלה, אם התנהגות מסוימת חמורה דייה כדי להצדיק פיטורים מיידים בלי פיצויים היא ביסודה שאלה של מידה ודרגה, הנתונה להערכתו של בית המשפט. בעת הפעלתו של שיקול הדעת על ידי בית הדין, יש להתחשב במכלול נסיבות העניין, שאפיינו את יחסי העבודה ואת סיומם, בהקשר התעשייתי הרלוונטי, וכן לאזן בין השיקולים השונים, לנוכח מטרותיה של השלילה או ההפחתה.בהתאם לפסיקה, תכליתה של שלילת פיצויי הפיטורים הינה הענשת העובד בגין עבירת משמעת חמורה שביצע וכן העברת מסר מרתיע לכלל העובדים מפני ביצוע מעשים דומים.

בית הדין יבחן את נסיבותיו של כל מקרה אשר נדון בפניו בהתאם למבחנים שנקבעו: תבחן חומרת המעשים בגינם פוטר העובד, הנזק שנגרם למעביד או שעלול היה להגרם לו עקב כך, היקפו והשלכותיו, משך הזמן ומספר הפעמים שביצע העובד את מעשיו החמורים, תקופת עבודתו של העובד, מעמדו ותפקידו ומידת האמון הנובעת מתפקידו, הפרת האמון המועצמת כשמדובר ביחסי עבודה ממושכים, בתפקיד אמון, השפעת התנהגותו של העובד והמעשים בגינם פוטר על עובדים אחרים ועל יחסי העבודה במקום העבודה והיקף ההרתעה בנסיבות המקרה. בית הדין גם ישקול את אופן ביצוע העבודה במהלך תקופת עבודתו של העובד ותרומתו למעביד, משך תקופת העבודה וכפועל יוצא מימנה גם את עוצמת הפגיעה הצפויה בעובד ובמשפחתו כתוצאה משלילת פיצויי הפיטורים, במלואם או בחלקם, בשים לב לסכום שיוותר בידיו למחייה, נסיבותיו האישיות של העובד, לרבות גילו, מצבו המשפחתי, מצב בריאותו ויכולת ההשתכרות העתידית שלו (סע”ש 21606-09-12 אופיר גרינוולד נ’ אלאורית בע”מ).

על כן, לא קיימת הגדרה ברורה או רשימה סגורה של מקרים בהם תשלל זכאותו של עובד לפיצויים פיטורים, על אף שביצע עבירת משמעת חמורה. מכאן, שלא ניתן למצוא או לצפות לפסיקה גורפת של בתי הדין לעבודה, אשר יקבעו כי אי חזרת עובד מחופשה ללא תשלום מהווה עבירת משמעת חמורה, אשר תאפשר למעסיק לשלול לעובדת את פיצויי הפיטורים ואת ההודעה המוקדמת.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע”מ

על הכותב

חשב עבודה ושכר

חשב עבודה ושכר

http://www.heshevavoda.co.il