דיני עבודה

בית הדין לא חייב מעסיקה לשלם לעובדיה מענק שנתי – למרות ששולם מדי שנה

בפסק דין אשר ניתן לאחרונה ע”י בית הדין האזורי לעבודה, נדונה, בין היתר, בקשת הסתדרות העובדים וועד העובדים במקום העבודה, להורות למעסיקה לשלם לעובדיה באתר כפר סבא מענק שנתי, “בונוס”, לשנת 2017.

במהלך השנים שילמה המעסיקה לעובדיה באתר מדי סוף שנה תשלום שכונה “מענק מפעלי” בתלוש השכר או “בונוס”. אופן תשלום המענק ושיעורו השתנו במהלך השנים. התשלום לא היה בסכום אחיד לכלל העובדים ושיעורו נע בין 20% ממשכורת העובד לשיעור של כשתי משכורות של העובד לערך. תשלום הרכיב לא עוגן בהסכם קיבוצי בין הצדדים.

בשנת 2017 החלה המעסיקה בהליכי צמצומים על רקע קשיים כלכליים. אלפי עובדים של החברה פוטרו בעולם ואתרים נסגרו. ביום 14.12.17 הודיע מנכ”ל המעסיקה לעובדים על שורת הליכי ארגון מחדש. בכלל זה הודיע כי: “בשל אי עמידה ביעדים, לא ישולם בונוס לשנת 2017”.

בית הדין קבע כי לא הוכחה הטענה הכללית של הסתדרות העובדים וועד העובדים, לפיה לאורך השנים עוגן תשלום הבונוס במסגרת היחסים הקיבוציים בין הצדדים. לא הוצג ולו מסמך יחיד של הסכמה חוזית, או התחייבות לעובד זה או אחר, לתשלום בלתי מותנה של המענק.

גם בכל הנוגע לעובד הפרטי הוצגו לפני בית הדין ראיות המעידות על מצג המתנה באופן ברור את תשלום הבונוס בשיקול דעת המעסיק. כך למשל, במסמך “קול שנה 2016, סיכום שנתי של התגמולים וההטבות שלך”, בדברי ההסבר ל”מענק שנתי (בונוס מותנה)” נכתב: “תשלום חד פעמי שניתן כמענק שנתי (בונוס) עבור ביצועי העובד/ת ב- 2015 ושולם בשכר מרץ 2016. גובה המענק נקבע באופן אישי בכפוף לתוצאות העסקיות, להמלצות הממונה הישיר ולהחלטת החברה”. בנוסף, בהצעת שכר המוצגת לעובדים חדשים מובהר כי המענק הוא רכיב שאינו מובטח וכפוף להחלטות הנהלת החברה. כמו כן, הזכאות למענק אינה מפורטת בחוזי העבודה של העובדים כחלק מתנאי השכר. בנוסף, במצגת שהוצגה לוועדי העובדים בשלהי שנת 2016 הובהר כי אחד מרכיבי נוסחת הבונוס הוא פקטור היעדים העסקיים, הנקבע לפי שיוכו העסקי של העובד, ובהסתמך על התוצאות העסקיות והעמידה ביעדים של העסק. מהקשר הדברים ברור כי כוונת הכתוב היא לחברה העולמית, ולא למפעל מקומי זה או אחר.

בית הדין קבע כי בנסיבות אלה, כאשר הובהר לעובדים בבירור כי המענק אינו מובטח, לא הוכחה טענת ההסתמכות. נתוני הבונוס לעובדים לשנים 2003-2002 מלמדים בבירור על תשלום לעובדים בסכומים משתנים בטווח רחב מאד. לא הוכח “נוהג” כזה או אחר ביחס לשיעור תשלום הבונוס במהלך השנים.

לאור האמור, נקבע כי הסתדרות העובדים וועד העובדים לא הוכיחו כי עומדת לעובדים זכות קנויה לתשלום המענק לשנת 2017. המענק הוא הטבה הנתונה לשיקול דעתה של הנהלת המעסיקה – הן ביחס לעצם התשלום והן ביחס לשיעורו.

סק 31134-03-18 הסתדרות העובדים נ’ טבע תעשיות פרמצבטיות בע”מ (ניתן ביום 17/11/2020).

יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם.

על הכותב

עו

עו"ד ונוטריונית עדי ביבר לקואה

עוסקת בתחום דיני העבודה, מייצגת ומלווה מעסיקים.

שותפה ובעלים של משרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי
http://www.biber-law.co.il

עו"ד ביבר לקואה לא ייצגה בתיק המוזכר במאמר הנ"ל.