דיני עבודה

חופשה ללא תשלום ופיטורי צמצום בימי הקורונה

במאמר זה נתייחס לפגיעה הכלכלית והעסקית במעסיקים רבים, הנגרמת עקב ירידה בהכנסות, ירידה בפעילות, סגירת הפעילות וכיוצ”ב, כתוצאה מנגיף הקורונה, ואשר מאלצת את המעסיקים לנקוט בצעדים כואבים מול העובדים.

בניסיון למצוא פתרון שיאפשר לצלוח את המשבר הזמני, תוך שימור העובדים, מתוך כוונה שישובו לעבודה סדירה בתום המשבר, מעסיקים רבים נאלצים לקבל החלטות כואבות בדבר צמצום היקפי משרה, הפחתות שכר, הוצאת עובדים לחופשות על חשבון החופשה השנתית, וכן הוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום.

במקרה של הוצאת עובד לחופשה ללא תשלום, מומלץ למעסיקים לקבל את הסכמת העובד בכתב ליציאה לחופשה ללא תשלום אשר יזם המעסיק, על מנת להקטין את החשיפה מול העובד.

עובד אשר אינו מסכים להחלטת המעסיק להוציא אותו לחופשה ללא תשלום, על אף המשבר הכלכלי הפוקד את המעסיק, נראה כי נכון יהיה שלא לכפות את החופשה ללא תשלום על העובד (לאור הסיכונים הקיימים במקרה כזה), אלא לשקול את הפסקת העסקתו ולקיים לו הליך פיטורים כדין (לרבות שיחת שימוע).

בסיכום בכתב עם עובד המסכים להחלטת המעסיק בדבר הוצאתו לחופשה ללא תשלום, מומלץ להבהיר, בין היתר, כי החופשה ללא תשלום נעשית ביוזמת המעסיק, בשל הפגיעה במצבו הכלכלי והעסקי, הנובעת מנגיף הקורונה. מומלץ שהעובד יאשר במפורש את הסכמתו להוצאתו לחופשה ללא תשלום ביוזמת המעסיק ואת היעדר דרישותיו וטענותיו בגין הוצאתו לחופשה ללא תשלום.

לאור העובדה שקיימות הוראות חוק הקובעות הגבלות שונות, הרלוונטיות גם במקרה של הוצאה לחופשה ללא תשלום (למשל כשמדובר בעובדת בהריון עם ותק של חצי שנה לפחות במקום העבודה), מומלץ להתייעץ עם עו”ד לגבי הוצאת העובדים לחופשה ללא תשלום, על מנת לוודא את תקינות ההליך.

מן ההיבט של העובד, יצוין כי קיימת זכאות לדמי אבטלה למי שנכפתה עליו חופשה ללא תשלום למשך 30 יום ומעלה, וזאת בכפוף לעמידתו בתנאי הזכאות לדמי אבטלה.

חובות המעסיק בפיטורי צמצום 

אנחנו רואים לנכון להזכירכם בתקופה זו, כי בהתאם לפסיקת בתי הדין לעבודה, גם כאשר מדובר בפיטורי צמצום, עדיין מוטלות על המעסיק חובות שונות באשר לאופן קבלת ההחלטה על הפיטורים ואופן עריכתם, כגון מתן שימוע לעובד, שקילת השיקולים הרלוונטיים ואי עירוב שיקולים זרים או אסורים.

גם אם מדובר בפיטורי צמצום,  זכותו של העובד לדעת מדוע בכוונת המעסיק לפטר דווקא אותו ולא עובדים אחרים וזאת על מנת לאפשר לו לשכנע את המעסיק לחזור בו מכוונתו כלפיו.

נזכירכם כי טרם קיום שיחת השימוע יש למסור לעובד מכתב זימון לשיחת השימוע, המפרט את העילות בגינן נשקלים פיטוריו, וזאת על מנת לתת לעובד אפשרות להיערך ולהתכונן לשיחת השימוע.

בפיטורי עובד בשל המשבר הכלכלי הנובע מנגיף הקורונה והמחייב את המעסיק לנקוט בצעד של צמצום בכוח האדם, המלצנו היא לציין במכתב הזימון לשימוע, בנוסף לעילת הצמצומים הנ”ל, גם את העילה שבגינה נמנה העובד הספציפי על העובדים שפיטוריהם נשקלים ע”י המעסיק בעקבות הצמצומים.

יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם.


הכותבת לא ייצגה בתיק המוזכר במאמר הנ”ל.

על הכותב

עו

עו"ד ונוטריונית עדי ביבר לקואה

עוסקת בתחום דיני העבודה, מייצגת ומלווה מעסיקים.

שותפה ובעלים של משרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי
http://www.biber-law.co.il

עו"ד ביבר לקואה לא ייצגה בתיק המוזכר במאמר הנ"ל.