דיני עבודה

משמעותה של חזרה מהתפטרות

admin
מאת admin

האם עובד שהתפטר מעבודתו ו/או מעסיק שפיטר עובד יכול לחזור בו מהודעתו, ומה המחויבות של הצד השני בהקשר לכך ?

יסמין שהועסקה במשרד עורכי דין, הודיעה למעסיקה, כי היא מתפטרת מעבודתה. לאחר מספר ימים, במהלך ההודעה המוקדמת להתפטרותה, הודיעה יסמין למעסיקה כי היא חוזרת בה מהודעת ההתפטרות. האם חייב המעסיק לאפשר ליסמין להמשיך ולעבוד בחברה?

בתי הדין לעבודה פסקו לא אחת כי ההתפטרות עצמה תופסת מרגע מסירתה למעסיק, כאשר סיום הקשר החוזי נדחה עד לגמר ההודעה המוקדמת. בנוסף, נפסק, כי אין בכוחו של המתפטר באותה תקופה, כמו לאחריה, להתחרט על מעשהו ולחזור בו מן ההתפטרות בלי הסכמת המעסיק (בג”צ 566/76 אלקו בע”מ נ. ביה”ד הארצי וההסתדרות הכללית, פ”ד לא (2) 197; דב”ע שן/3-103 סימה אילוז נ. מדינת ישראל, פד”ע כב 69; דב”ע נא/3-1 מפעלי ים המלח בע”מ נ. דוד שיינין, פד”ע כב 271).

והוא הדין בפיטורים. הלכה היא כי פיטורים תופסים מרגע מסירת ההודעה לעובד ומאותו רגע הוא בחזקת מפוטר, וניתוק יחסי עבודה נדחה עד לגמר ההודעה המוקדמת. מעסיק לא רשאי לחזור בו מפיטורים, אלא בהסכמת העובד (ע”ב 2271/02 איתן אברהמי נ. עוז דן הובלות בע”מ).

יחד עם זאת, יש לציין, כי קיים חריג לכלל האמור לעיל, והוא חזרה מהתפטרות (או חזרה מפיטורים), שנעשו בשעת כעס או מריבה, שאז העובד (או המעסיק, לפי הענין), יוכל לחזור בו מן ההתפטרות (או הפיטורים) סמוך מאוד לאירוע.

בדמ(תא) 3501/08 טעו משה נ. נחום פנחס (ניתן ביום 8.3.2010 כב’ השופטת דר’ אריאלה גילצר כץ), נפסק כי במקרה של עובד שהתפטר בעידנא דריתחא וחזר בו מדבריו בתוך זמן קצר, הודעת ההתפטרות מבוטלת למעשה. במקרה שנדון חזר העובד למעסיק והתנצל יומיים לאחר התפטרותו, אך המעסיק סרב לקבלו חזרה. בכך למעשה המעסיק פיטר את העובד. אולם פיצויי הפיטורים הופחתו בגין התנהגות העובד, שעלתה לכדי עבירת משמעת חמורה.

בע”ב 2226/02 אבוטבול מיטל נ. אוטוויק מרכזי בע”מ (ניתן ביום 20.1.2005, בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים), נפסק, כי אמירה של מעסיק לעובדת “את יכולה לקחת את הרגליים שלך וללכת, אנחנו נסתדר בלעדיך” נחשבת להודעת פיטורים המזכה את העובדת בפיצויי פיטורים. בית הדין קבע כי גם אם לכאורה דברי המעסיק נאמרו בשעת כעס, בחינת מכלול הנסיבות מובילה למסקנה כי התובעת פוטרה באמירה מפורשת.

לפיכך, במידה והודעתה של יסמין לא נמסרה בשעת כעס או מריבה, מעסיקה של יסמין אינו חייב לקבל את חזרתה מהתפטרותה.


* המאמר לקוח מתוך המהדורה החדשה (נובמבר 2015) של הספר דיני עבודה המדריך המלא (הילה פורת, עו”ד). הספר ערוך לפי נושאים (כולל תוכן עניינים מפורט) ומהווה כלי עבודה מעשי ומקצועי לעוסקים בתחום דיני העבודה והשכר. ועכשיו במבצע אביב לזמן מוגבל – 20% הנחה!

עו”ד הילה פורת, בעלת משרד המתמחה במתן שירותים משפטיים מגוונים למעסיקים בתחום דיני העבודה, מחברת הספרים: המדריך המלא והמעשי להליך פיטורים כדין (הגבלות, הנחיות מפורטות וטפסים) – חדש !!!, ו-“הסכמים, מסמכים וטפסים בדיני עבודה” ומנהלת פורטל “עולם העבודה”.

www.hilaporat.co.il

 

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il