פנסיה וגמל

טפסים בעת פרישה

admin
מאת admin

מילוי הטפסים הדרושים לתהליך הפרישה מהעבודה מתחלק לשני סוגים: חובות וזכויות. בדרך כלל אין צורך להתרוצץ ולהתאמץ בקשר לטופסי החובות: הם כבר יגיעו… כאשר מדובר בזכויות, המצב הוא אחר: אם תובעים את הזכויות ללא הטופס הנכון, או עם הטופס לא מולא בהתאם להנחיות, לא יהיה זה אפשרי לממש זכאויות שונות.

 

כדי להקל על הסימפטומים של “שפעת הפרישה” ולעזור בסבך הטפסים, מצורף כאן “מארז טפסים” לטובת הפורשים והגמלאים, המכיל את כל הטפסים החשובים, עם הסבר פשוט על מילוים והצורך בהם.

מספר ושם הטופס: 101 כרטיס עובד

מנפיק הטופס: המעסיק, קרן הפנסיה, מס ההכנסה.

הוא נדרש: בכל שנת מס חדשה.

הסבר: זה טופס המיועד לעובדים ולגמלאים, כאלה שפרשו וממשיכים לעבוד, או במקרים בהם יש מספר גורמים המשלמים קצבה/פנסיה. כל אלה נדרשים למלא טופס 101. באם לא ימולא הטופס כראוי, חובה על המעסיק/המשלם לנכות מס מקסימלי מתשלום השכר/פנסיה. הטופס כמוהו כתעודת הזהות של העובד בו ימולאו פרטיו האישיים ופרטי בני הזוג. גמלאים מחויבים להקפיד במילוי הטופס. חשוב לציין את סעיף ו’: כאשר שני גמלאים בני זוג הגיעו לגיל הזכאות, במידה ולאחד יש הכנסה ולאחר הכנסה מועטה, הם יהיו זכאים לנקודת זיכוי נוספת. כדאי לשים לב לסעיף ח’ בטופס וכן לסעיפים ט’-2 1,2,3,5

 

מספר ושם הטופס: 11 מק פירוט חוב המעביד לפיצויים ליום

מנפיק הטופס: מס ההכנסה.

הוא נדרש: בעת פרישה וחוב פיצויים

הסבר: אם יש למעסיק חבות פיצויים, הוא ימלא את הטופס. המעסיק יפרט את חובו לעובד הפורש בגין כספי הפיצויים.

 

מספר ושם הטופס: 116 בקשה להקלה ולתיאום בחישוב ניכויי המס

מנפיק הטופס: מס ההכנסה.

נדרשים אליו: המבקשים הנחה במס.

הסבר: אם הנכם גמלאים הזכאים על פי חוק להקלות במס, תוכלו לבקש אותם מפקיד השומה  במילוי הטופס. דוגמאות להקלות במס לגמלאים: נקודות זיכוי בגין ילדים, תושב המתגורר בישוב המזכה בהנחה במס, ילד נטול יכולת, תרומה למוסד ציבורי.

.

מספר ושם הטופס: 116א’: בקשה לזיכוי ממס בגין קרוב נטול יכולת

מנפיק הטופס: מס ההכנסה.

נדרשים אליו: גמלאים שיש להם בן משפחה קרוב המוגדר כנטול יכולת.

הסבר: גמלאים שיש להם קרוב מקרבה ראשונה, המוכר ומוגדר כנטול יכולת על ידי הביטוח הלאומי, זכאים לשתי נקודות זיכוי נוספות. את נקודות הזיכוי תוכלו לייחס לבעל ההכנסה הגבוהה יותר. לדוגמא: לאישה יש קרוב משפחה בעל צרכים מיוחדים. סכום הפנסיה של האישה הוא נמוך. לגבר יש פנסיה גבוהה המחויבת בתשלום מס. ניתן לייחס את נקודות הזיכוי לבעל ההכנסה הגבוהה.

 

מספר ושם הטופס: 116ב’: בקשה לניכוי מס הכנסה מוקטן מריבית.

הוא נדרש: במקרים שבהם שני בני זוג הם גמלאים בגיל זכאות.

הסבר: המחוקק נתן דעתו למקרים בהם לשני בני הזוג אין פנסיה או שתשלומי הפנסיה נמוכים. במקרים אלה ניתן לבקש תאום-מס המפחית את המס שהבנק יגבה במקור על תשלומי הריבית. יש למלא את הטופס במשרדי מס ההכנסה. עם אישור פקיד השומה יש לגשת לבנק המשלם את הריבית, כדי שיקלוט את האישור וינכה מס מופחת בכפוף לאישור המס. גמלאים הזכאים לכך, שלא בצעו תאום-מס לשנת המס השוטפת (המתחילה בינואר ומסתיימת בדצמבר) יכולים להגיש בקשה להחזר מס בגין השנה הקודמת.

 

מספר ושם הטופס: 116ג’: בקשה לפריסה על פי סעיף 8(ג) לפקודת מס

הוא נדרשים: בפריסת פיצויים חייבים, הפרשי שכר, מס שבח אחורה וקדימה.

הסבר: אדם שפרש או שקיבל סכומים דוגמת: פיצויים, פיצויים חייבים, הפרשי שכר, מס שבח – יוכל לפרוס את הסכומים כמה שנים קדימה או אחורה ולחסוך בתשלומי המס. פריסה היא תכנון מס בסיסי: ניתן לתכנן את המס במהלך שנות הפריסה ולהיות זכאים להחזרי מס גדולים. כל 4 שנות עבודה שוות שנת פריסה אחת. הפריסה מחייבת בהגשת דו”ח למס ההכנסה. הסכומים הנפרסים הם  נומינאליים ואינן צמודים למדד.

 

מספר ושם הטופס: 1219: הצהרת הון

נדרשים אליו: גמלאים הפותחים עסק עצמאי או גמלאים שהתבקשו לכך על ידי מס ההכנסה.

הסבר: הבקשה להצהרת הון אמורה לכלול מאזן לסה”כ הנכסים עד לתום שנת המס אליו מתייחסת ההצהרה. בצד ההתחייבויות יש לפרט את כל ההלוואות, התחייבויות וכל התחייבות אחרת. כן יש לציין נכסים קיימים מוחשיים ושאינם מוחשיים. בין היתר גם נכסי פיננסים ואת החיסכון הפיננסי.

 

מספר ושם הטופס 127: תעודה רפואית

הוא נדרש: לצורך זיכוי מס עבור החזקת הורה או בן זוג במוסד סיעודי.

הסבר: בכפוף לסעיף 44 בפקודת מס ההכנסה, קמה זכאות לכל תושב ישראל לזיכוי מס – אם שילם עבור החזרת קרוב במוסד (הורה, בן זוג, ילד) שהוכרו על ידי ביטוח לאומי שעליו להיות מרותק למיטתו. הזיכוי המקסימלי הוא 35%, בתנאי שהחלק היחסי ששולם גבוה מ- 12.5% של בן המשפחה שהוא המשלם. כדי לממש את הזכאות יש להגיש בין יתר המסמכים טופס 127: תעודה רפואית אותה ממלא רופא מומחה.

 

מספר ושם הטופס: 1324 נספח ד’ ל דו”ח שנתי הכנסות מחו”ל ומס ששולם

הוא נדרש: לצורך דיווח על הכנסות בחו”ל.

הסבר: אם יש הכנסות מחו”ל שבגינן דורשים זיכוי – בשל מס ששולם בחו”ל או קיזוז הפסדים בחו”ל-  יש לצרף טופס 1324. ניתן לשדר נספח ד’ הנ”ל באינטרנט, למי שמגיש דו”ח מקוון. אין לרשום את סכום המס ששולם בחו”ל בגוף טופס הדו”ח השנתי אלא בטופס זה בלבד. אם שודר הדו”ח השנתי באינטרנט צריך לשדר גם את נספח ד’ ולצרף את הפלט המופק לדו”ח השנתי.

 

מספר ושם הטופס: נספח ג'(1) לטופס ה דו”ח השנתי 2013 רווח הון מניירות ערך סחירים

מנפיק הטופס: מס ההכנסה.

הוא נדרש: בדיווח הפסדי הון מניירות ערך.

הסבר: מיועד ליחיד: סיכום רווחי או הפסדי ההון יועברו לנספח ג’ (1) טופס 1322. אם היו הכנסות ממכירת ניירות ערך סחירים יש לצרף נספח ג’ ו/או נספח ג 1 ו/או נספח ג 2 לפי העניין).

 

מספר ושם הטופס: 1327 דין וחשבון לנאמן בנאמנות על הכנסות בארץ ובחו”ל

מנפיק הטופס: מס ההכנסה.

הוא דרוש: למייצג או נאמן המגיש עבור הפורש את הדו”ח.

הסבר: סעיף 131(א)(5ב) לפקודה: נאמן: זה שמגיש בעבור הפורש דו”ח מייצג, או נאמן מייצג אחר יגישו אותו על גבי טופס 1327.

 

מספר טופס ושם: 1344 הפסדים מועברים לשנת המס:

מנפיק הטופס: מס ההכנסה

הוא דרוש: לצורך ניירות ערך / דיווח הפסד.

הסבר: הפסדים מועברים – טופס 1344 – נועד למי שמבקש לקזז הפסדים משנים קודמות או הפסדים שוטפים כנגד הכנסתו השנה או מהשנים הבאות. המבקש יגיש נספח זה לדו”ח השנתי.

 

מספר ושם הטופס: 159 בקשת עמית מפקיד השומה למשיכת כספי תגמולים ללא ניכוי מס

מנפיק הטופס: מס ההכנסה.

הוא נדרש: במשיכת תגמולים מקופת גמל ללא תשלום מס.

הסבר: ישנם מצבים בהם ניתן לפנות בבקשה לפטור מתשלום מס בעת משיכה כספי קופת גמל. את טופס 159 יש למלא גם במקרה של הוצאות רפואיות.

 

מספר ושם הטופס: 159א’ בקשת עמית מקופת גמל למשיכת כספי תגמולים ללא ניכוי מס

הוא נדרש: בעת משיכת תגמולים חייבים במס.

הסבר: ישנם מצבים של משיכת תגמולים ללא חיוב במס: פטירה, נכות קבועה לפחות 75%, הכנסה חודשית נמוכה, הוצאות רפואיות של לפחות מחצית ההכנסה השנתית. במקרים אלה יש למלא את הטופס ולהגישו לפקיד מס הכנסה ולהמתין להחלטתו.

 

מספר ושם הטופס: 161 הודעת מעביד על פרישה מעבודה של עובד

נדרשים אליו: במעבר קריירה ובפרישה

הסבר: טופס שמקבל אדם הפורש ממקום עבודתו, בטופס יפורטו היכן וכיצד ישולמו כספי הפיצויים המגיעים לעובד. המעסיק הוא המחויב במילוי הטופס. אין התניה למסירת הטופס לעובד בשום מצב.

 

מספר ושם הטופס: 161א’ הודעת עובד עקב פרישה מעבודה.

נדרשים אליו: בפרישה ומעבר קריירה.

הסבר: את הטופס ימלא העובד לאחר שבחן אספקטים אישיים וביניהם אופטימיזציה של תכנון מס התואמת את צרכיו. יש להקדיש תשומת לב למילוי נכון של הפרטים האישיים, של תקופות עבודה מקבילות ו/או נוספות. מרבית ההחלטות שיתקבלו בעת מילוי טופס זה הן בלתי הפיכות. הן תעצבנה את החיסכון הפנסיוני ואת עתידו הכלכלי של הפורש ושל בני משפחתו.

 

מספר ושם הטופס: 161ב’ הודעת שאירים על הפסקת עבודה עקב מוות

מנפיק הטופס: מס ההכנסה

נדרשים אליו: במקרה פטירה – כאילו פוטר הנפטר ע”י המעסיק.

הסבר: את הטופס ימלאו שאיריו של הנפטר הזכאים למענק עקב פטירתו של העובד. לרוב ימולא הטופס על ידי בן הזוג או גורם שהוסמך לטפל בעיזבון.

 

מספר ושם הטופס: 161ג’ הודעת על חזרה מרצף פיצויים/קצבה

מנפיק הטופס: מס ההכנסה.

הוא נדרש: בעת חרטה/חזרה מרצף זכויות פיצויים/קצבה

הסבר: הליך הרציפות נחלק לשניים:

רצף זכויות לפיצויים, שבו, אם לא עמד הפורש בתנאי הרצף יוכל לחזור עד שנתיים מיום תחולת הרצף.

 

רצף קצבה שהפורש יוכל לחזור בו בכל שלב. פקיד השומה יראה אותו כחוזר לנקודת המוצא ביום שבו החל רצף הקצבה.

מספר ושם הטופס: 161ד’ טופס בקשה לקיבוע זכויות לפי סעיף 9א לפקודה

מנפיק הטופס: מס ההכנסה.

נדרשים אליו: בעת קיבוע פטור על הפנסיה. ביוזמה אישית או בכפוף לדרישת מס הכנסה.

הסבר: בגיל זכאות נידרש להחליט כמה מאחוזי הפטור מבקשים לקבע. יש להביא בחשבון כי החלטה זו אינה הפיכה. יש לבצע אופטימיזציה אישית למס, הנוגעת ליתרת ההון הפטורה ונוסחת השילוב שתתרום לקבלת החלטה.

 

מספר ושם הטופס: 3302 תשלום מס שכ”ד למגורים ללא חיוב בהגשת דו”ח שנתי.

מנפיק הטופס: מס ההכנסה.

הוא דרוש: בדיווח שכ”ד חייב במס.

הסבר: יחיד ללא תיק פעיל במס הכנסה, יוכל לדווח באמצעות טופסי דיווח מקוצר שאותם אפשר לקבל במשרדי המס ההכנסה / השכרת דירה למגורים.

 

מספר ושם הטופס: 5329 ב’ פרטים על הכנסות ונכסים מחו”ל בלבד

מנפיק הטופס: מודיעין מס ההכנסה.

הוא דרוש: בפתיחת תיק, או על פי דרישת מס הכנסה

הסבר: בקשה לפתיחת תיק והודעה על התחלת תיק עצמאי תיעשה על-ידי הגשת טופס 5329 ליחיד, או על פי דרישת מס ההכנסה. יש למלא את הטופס לאחר היוועצות עם מומחה בתחומי המיסוי המקומי. במקרים בהם ישנם רכוש/כספים בחו”ל – מומחה מס בינלאומי.

 

מספר ושם הטופס: 867 א’ אישור ניכוי מס במקור על רווח הון מניירות ערך

מנפיק הטופס: מס ההכנסה.

נדרשים אליו: בעת דיווח רווח הון מניירות ערך סחירים

הסבר: כאשר יש רווח הון מניירות ערך סחירים, יש לצרף נספח ג’ (טופס 1322) לשנת המס המדווחת. יחיד יגיש נספח ג’ ויצרף אישורים מהמנכים בטופסי 867 א+ ב.

 

מספר ושם הטופס: תביעה לקצבת זקנה בל/480

מנפיק הטופס: ביטוח לאומי

הוא דרוש: בגיל זכאות לקבלת קצבת זקנה.

הסבר: בגיל הזכאות לקצבת הזקנה יש למלא את הטופס בפרטים אישיים, להחתים את המעסיק האחרון ולוודא כי תקופות העסקה רשומות. במקרים בהם הגיע הפורש לגיל זכאות והמשיך לעבוד, קיים מבחן הכנסה כתנאי לקבלת קצבת זקנה, עד לגיל 70.

 

שם: גיליון הכנסות והוצאות

מנפיק הטופס: אישי

הסבר: עידן הפנסיה חלף מהעולם. במקומו מנהל הפורש תזרים חודשי. יש לבצע בדיקה מעמיקה אודות הצרכים ולהבדיל בין הוצאות שוטפות להוצאות חד פעמיות. תכנון תזרים חייב להיערך לפחות ל- 25 שנה מגיל הפרישה והלאה.

 


מאת: רן חובב, מומחה למיסוי ולפרישה

www.ranhovav.co.il

 

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il