פנסיה וגמל

השכר הקובע לצורך ההפרשות לביטוח פנסיוני

admin
מאת admin

רון מועסק כסוכן מכירות במשרד פרסום ומקבל שכר חודשי קבוע בסך 4,000 ₪, בתוספת עמלות באחוזים ממכירות שמבצע. מעסיקו של רון מבקש לברר מה השכר שממנו עליו לבצע הפרשות לביטוח פנסיוני עבור רון.

 תשובה

צו ההרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק, קובע כי חובת הביטוח הפנסיוני תחול על השכר הקובע לפי חוק פיצויי פיטורים ותקנותיו, כשהתקרה היא השכר הממוצע במשק לפי חוק הביטוח הלאומי, כפי שיעודכן מעת לעת.

על פי תקנה 1 לתקנות פיצויי פיטורים (חישוב הפיצויים והתפטרות שרואים אותה כפיטורים), התשכ”ד-1964 (להלן – התקנה), הרכיבים שיובאו בחשבון שכר עבודה לעניין פיצויי פיטורים הינם – שכר יסוד, תוספת ותק, תוספת יוקר המחיה, תוספת משפחה, תוספת מחלקתית ותוספת מקצועית. עפ”י התקנה, למעט רכיבים אלה לא תובא “תוספת” אחרת בחשבון.

בדב”ע מב/44-3 גולדברג נ. עיריית בת ים (פד”ע י”ג 338), נקבע כי על מנת שסכום המשתלם כשכר עבודה יהווה “תוספת” ולא חלק מהשכר הכולל המשמש לחישוב פיצויי פיטורים, צריך שהתשלום יהיה מותנה בתנאי או במצב, כך שאם לא מתקיים התנאי או משתנה המצב – חדל התשלום.

יש לציין, כי נטל השכנוע כי תשלום מסוים המכונה “תוספת” מהווה חלק אינטגרלי של שכר העבודה, הוא על העובד.

באשר לרכיב העמלות:

כאשר מדובר בתוספת עמלות למשכורת שהינה בשיעור מסוים מן המכירות שביצע העובד, יש לפנות לעניין זה, לתקנה 9 לתקנות פיצויי פיטורים (חישוב הפיצויים והתפטרות שרואים אותה כפיטורים), התשכ”ד-1964. עפ”י תקנה 9 הנ”ל, לצורך חישוב פיצויי הפיטורים המגיעים לעובד ששכרו משתלם בעמלות, יש לקחת בחשבון את שיעור משכורתו הבסיסית האחרונה בתוספת הממוצע של שיעור העמלות שקיבל העובד במשכורתו במשך 12 חודשי עבודתו האחרונים. דהיינו, לצורך חישוב פיצויי הפיטורים שמגיעים לרון, יש לקחת בחשבון גם את שיעור העמלות שקיבל בשנה האחרונה.

בע”ע 170/03 יוסי עזרא נ. יה”ב פרוייקטים ומיחשוב (ניתן ביום 15.11.2004), פסק בית הדין הארצי לעבודה כי גם פרמיה הדומה במאפיניה לעמלה היא תוספת שיש להכלילה בחישוב פיצויי הפיטורים וההודעה המוקדמת.

מאידך, בע”ע 300327/98 אטקה בע”מ נ. דוד רטר, נפסק כי בונוס או פרמיה שאינם ניתנים על בסיס תפוקה אישית, אלא על בסיס תפוקת קבוצת עובדים, אינם מהווים רכיב שכר שיש להביאו בחשבון לצורך חישוב פיצויי פיטורים (אך יכללו בחישוב פדיון חופשה).

בע”ע 76/06 מרדכי גימלשטיין נ. יזמקו בע”מ (מיום 6.5.2008), נפסק כי תקנה 9 לתקנות פיצויי פיטורים (חישוב הפיצויים והתפטרות שרואים אותה כפיטורים, (התשכ”ד-1964), חלה על תשלומים ששיעורם נגזר מהפדיון. כאשר מדובר בבונוס אישי המשולם בעד ביצוע יעד מכירה אישי וכן כאשר מדובר בבונוס רווחיות המותנה ברווחי המעביד – רכיבי שכר אלה אינם חלק מהשכר שיש להביאו בחשבון לצורך חישוב פיצויי  פיטורים.

במקרה זה:

על המעסיק של רון לבצע הפרשה מלאה משכרו הבסיסי (4,000 ₪) בהתאם לשיעורים ולמועדים כדלקמן:

וככל שרכיב העמלות שרון מקבל כתוספת לשכרו מידי חודש הינו על בסיס תפוקתו האישית, על מעסיקו לבצע הפרשות לביטוח פנסיוני כמפורט לעיל גם בגין מרכיב זה, אך במגבלות התקרה (השכר הממוצע במשק לפי חוק הביטוח הלאומי, נכון לינואר 2014 –9,089 ₪).


המאמר באדיבות עו”ד הילה פורת, מנהלת ובעלת משרד עורכי דין הילה פורת ושות’ המתמחה במתן שירותים משפטיים מגוונים למעסיקים בתחום דיני העבודה, מנהלת הפורטל “עולם העבודה” ומחברת הספרים : “דיני עבודה – המדריך המלא” ו-“חוזים והסכמים בדיני עבודה”.

  www.hilaporat.co.il

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il