ביטוח לאומי

פגיעה בעבודה לא בזמן עבודה ולא במקום העבודה

admin
מאת admin

ornazahביה”ד הארצי לעבודה (עב”ל 9341-06-11) קיבל ביום 9.5.2013 את ערעורה של גב’ הלה לילי (להלן-המבוטחת) וקבע כי פציעתה במהלך ניסיון שוד לאחר שעות עבודה, תוכר כתאונת עבודה.

תמצית עובדתית
המבוטחת עבדה כסמנכ”ל מערכות מידע בחברת אופיס דיפו בע”מ בבני-ברק.
בשעה 21:00, לאחר פגישה עם חברה בבית קפה בנווה צדק בתל אביב, ניסו שודדים לחטוף באלימות את תיק היד שלה.
המבוטחת התנגדה עקב הימצאותם של טלפון נייד ומפתחות המשרד בתיק. במכשיר היו מאוחסנות סיסמאות שמאפשרות גישה לכל מאגרי המידע של חברת אופיס דיפו.
עקב התנגדותה לתקיפה נפלה המבוטחת ונחבלה בכתף. המוסד לביטוח לאומי (להלן-המל”ל) דחה את תביעתה לדמי פגיעה. גם ביה”ד האזורי לעבודה דחה את תביעתה, למרות האמון בגירסתה, מאחר שהפגיעה אירעה לאחר סיום עבודתה ובריחוק רב ממקום עבודתה, ואף הוסכם כי האירוע לא היה במהלך ביצוע עבודה כלשהי.
לטענת המל”ל, תקיפת המבוטחת לא היתה קשורה לעבודתה מאחר ומטרת התוקף היתה בצע כסף בלבד. נוסף על כך טען המל”ל, כי להכרה בשוד כתאונת עבודה השלכות רחבות היקף של מתן כיסוי ביטוחי בכל שעות היממה לכל מקום שאליו מבוטח לוקח את מכשיר הטלפון הנייד שלו, המשמש אותו גם לצורכי העבודה.
דיון והחלטה
ביה”ד הארצי קבע כי טענת השלכות הרוחב צריכה להידחות, כיוון שהמקרה אמור להיבחן ככל אירוע של פגיעה בעבודה: אם הפגיעה היתה תוך כדי ועקב העבודה.
פגיעת מבוטח עקב שוד עשויה להיות מוכרת כתאונת עבודה ככל שיוכח על ידו כי נפגע עקב עבודתו, על פי מבחן הקשר הסיבתי מנקודת מבטו של המבוטח ולא של השודד.
בנסיבות המקרה, המבוטחת נחבלה עקב כוונתה לשמור על מערכות המחשב ואבטחת המידע שעליהן היתה אחראית בתוקף תפקידה.
ביה”ד הגיע למסקנה כי קיים קשר סיבתי ישיר בין חבלת המבוטחת לבין עבודתה, ולכן קבע כי היא נפגעה “עקב העבודה” וממילא “תוך כדי העבודה”.
“על המל”ל להיות ער לכך שנוכח תמורות העיתים, העבודה יכולה להתבצע מחוץ למקום העבודה ואפילו בבית מול המחשב בשעת לילה מאוחרת. בכל המקרים בהם נפגע המבוטח עקב עבודתו כאמור – מן הראוי שפגיעתו תוכר כפגיעת עבודה…אולם לא מן הנמנע שתתרחש תאונה שלא בזמן העבודה ושלא במקום העבודה ועדיין היא תוכר כתאונת עבודה, אך זאת ככל שהיא ארעה “עקב העבודה”.
“מבחן הקשר הסיבתי בין התאונה לעבודה הוא המבחן העקרי, וככל שהוא מתקיים, מתקיים גם מבחן הזמן של “תוך כדי עבודה”. מבחן ה”עקב” אוצר בתוכו גם את מבחן “התוך כדי””.

נכתב ע”י רו”ח אורנה (צח) גלרט, מר חיים חיטמן ורו”ח (משפטן) ישי חיבה, ממיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי, חיבה את אלמקייס – פתרונות מיסוי עם רו”ח אורנה צח (גלרט), העומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.
www.artzi-hiba.co.il 

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il