דיני עבודה

הגבלת חופש העיסוק וסודות מסחריים

admin
מאת admin

vakretהתקבלה באופן חלקי בקשה למתן סעד זמני האוסר על המשיבים, מנהל חדר עסקאות ומנהלת סיכונים בכירה, לתת שירותים לחלק מלקוחותיה של החברה הקודמת שהעסיקה אותם, בין היתר, לאחר שנמצא כי רשימת לקוחות ושיטת התמחור של החברה כאמור הינם בגדר סוד מסחרי. בין השיקולים שעמדו מאחורי קבלת החלטה זו היו  גם בכירותם של העובדים והידע החדש שרכשו אצל המבקשת, סמיכות זמנים הקרובה בין עזיבתם המתואמת לבין הקמת החברה המתחרה, והעובדה שהסתירו מהמבקשת את רצונם לעזוב בשל המעבר לעבודה בחברה מתחרה.

המפתח לחיוב עובד בהגבלת חופש עיסוקו, טמון בהוכחה עובדתית, בדבר קיומו של “סוד מסחרי” מסוים, שחובה לשומרו או בצורך בהגנה על רשימת לקוחות, שהם אינטרסים לגיטימיים של המעביד.
העניינים העסקיים הניתנים להגדרה כסוד מסחרי מגוונים הם ורבים: 
ידע בדבר תהליכי ייצור, רעיונות חדשים ואף תהליכים שלא נהגו להשתמש בהם בתחום העיסוק המדובר,רשימת לקוחות, מחקרי שיווק ועוד, ובלבד, שיהיו אלה עניינים עסקיים מוגדרים ומסוימים שהמעביד החדש יוכל להשתמש בהם שימוש עסקי מתחרה, וגילוים יש בו כדי לחסוך לו טרחה, זמן, הוצאות או משאבים אחרים.
ואולם, אין די בהכרת בית הדין בקיומו של סוד מסחרי כדי שיינתן צו המגביל את חופש עיסוקו של עובד הנחשף לסוד. על המעביד בעל הסוד להוכיח, כי המעביד החדש הוא מתחרה בפועל, וכי התחרות ביניהם עלולה להביא לידי גילוי סודו המסחרי.
במקרה דנן, בשלב הלכאורי בו אנו מצויים, ניתן לומר שמגע עם רשימת הלקוחות של המבקשת ושיטות התמחור, עשויים להוות “סוד מסחרי“.
לפחות לכאורה, העובדים הגיעו במהלך ועד לסוף תקופת העסקתם אצל המבקשת, לתפקידים בכירים, והלקוחות והידע אליהם נחשפו היוו מבחינתם תחום חדש ורכישת ידע חדש, אשר לא היו בידיעתם קודם לכן. בחירתם של העובדים להתפטר ולעבור מיוזמתם ובאופן מתואם ומכוון לעבודה בחברה מתחרה, העוסקת בתחום זהה וכן סמיכות הזמנים שהתקיימה בנסיבות דנן, מעידים על כך שהניסיון והכלים אשר צברו העובדים בעבודתם אצל המבקשת, הקנו להם את היתרון והיכולת לעבוד אצל המעביד החדש תוך זמן סמוך ביותר לאחר התפטרותם מהמבקשת.
למעלה מזאת, טרם התפטרותם העלימו העובדים מהמבקשת את העובדה כי הם עתידים לעבור ולעבוד בחברה מתחרה. הדבר נתגלה למבקשת רק בדיעבד ובאופן עקיף, דרך גורמים אחרים אשר חשפו בפניה את העובדה שהעובדים נמצאים בקשר עסקי עם מי מלקוחותיה. דברים אלו מגבירים את החשש שפעולות העובדים יובילו במכוון או בשגגה לחשיפת סודות מסחריים של המעביד.
ביה”ד החליט להיעתר לבקשה, אך באופן חלקי בלבד.
נקבע כי הגבלת העובדים מליצור קשר עם כלל לקוחות המבקשת לתקופה של 12 חודשים, כפי שהוגבלו במסגרת הסכמי העסקתם, היא הגבלה קשה מדי הפוגעת בחופש העיסוק של העובדים יתר על המידה, בעיקר עת עסקינן במתן סעדארעי בלבד. כמו-כן, נקבע כי יש להגביל את מספר הלקוחות עמם תאסר ההתקשרות, שכן המבקשת עצמה לא ראתה בכל לקוחותיה הקיימים כ”סוד מסחרי שמור”, והראיה שגם נהגה לפרסם את זהותם של עשרות מהם באתר האינטרנט.
סע (ת”א) 11361-02-13אופקים פיננסיים גלובליים בע”מנ’רן שמואל, ניתן על ידי ד”ר יצחק לובוצקי ביום 13.2.13.

מאת: עו”ד משה וקרט.
משה וקרט ושות’, משרד עורכי דין המתמחה בדיני עבודה.
www.vakrat.co.il  

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il