דיני עבודה

זכויות עובדים זה העסק שלך, הקמפיין

admin
מאת admin

haimmבתי דין לעבודה מחמירים כיום על מהלכים לא תקינים בין מעסיקים לעובדיהם. 
עובדה זו עולה שוב ושוב בפסקי דין ומעידה על חוסר תשומת לב או חוסר ידיעה או שניהם. לאחרונה משרד המסחר והתעשייה החל לנקוט בצעדים מחמירים כנגד מעסיקים המפרים את חוקי העבודה…

גם בתמ”ת לא חזו בנפשם שקמפיין ההפחדה, בסגנון מייקרוסופט, יצליח כל כך. 
לא בגלל שמעסיקים נרתעים או מודעים פתאום להתנהלות לא נכונה, אלא דווקא בשל התעוררות עובדים המאיימים להזמין את פקחי התמ”ת!

כמעסיק, אני חשוף לכל כך הרבה תביעות מחד ומאידך מחוסר ידע רב כל כך בהתנהלות היום יומית מול עובדים, שלא תמיד ההיגיון הבריא נכון בו, ובכל מהלך יש הרגשה של צורך בעו”ד צמוד. זו הסיבה שבעוקץ מערכות, שמנו לנו כמטרה להטמיע תהליכים תקינים ביחסים עם עובדים.
עשינו זאת בעבר כשגילינו חוסר ידע משווע במסגרת תפקידו של חשב השכר. זה בא לידי ביטוי בפיתוח מערכי שיעור אחידים ע”פ ראייתנו את תפקיד החשב, יחד עם פיקוח לשכת רואי חשבון. כיום, לאחר שתעודה מטעם לשכת רו”ח מעידה על ידע מקצועי, אנו ממשיכים ועוסקים בהכשרה והעשרת ידע לכל העוסקים במלאכה; חשבי שכר, חשבים, מנהלי כספים, מנהלי משאבי אנוש ומנכ”לים. בימי העיון שלנו, 15 במספר בשנה זו, השתתפו השנה אלפי משתתפים, רובם חוזרים שוב ושוב להשתלם בנושאים מגוונים בתחום השכר.

בקרב המעסיקים עצמם, המצב לצערי שונה:
א. המעסיקים חייבים זאת רק לעצמם (כמו ספורט וכמו חופשה…חייבים, אבל כמה מתמידים?)
ב. אין כיום מכלול לימודים מקיף בתחום. פה ושם יש יום עיון או הכשרה בנושא מאוד טרנדי; הטרדה
    מינית (ומעניין, יש אפילו הצגה בנושא).
ג. אין מודעות: לרוב לא שומעים על מה שקורה בין כתלי בתי המשפט, לא מודעים לפס”ד שעוסקים
   בהתנהלות זו ולכן “זה לא נושא מעניין”. אולי בחזקת לי זה לא יקרה…
ד. המצב עלול להגיע לפלילים, גם אם לא הבחנת בכך. לדוגמא: עובדת שהוטרדה מינית ע”י מנהלה
    הישיר, עלולה לתבוע גם את המעסיק על שהתעלם או לא נקט אמצעים הנקובים בחוק….
    כן, זה קרה.

בתמ”ת ציינו, בכתבתו של רן רימון, שפורסמה ב YNET, שהקמפיין לאכיפת חוקי עבודה מביא לכך שיותר ויותר עובדים מתלוננים נגד מעסיקיהם. התמ”ת: “הקמפיין הביא לגל של עשרות פניות מצד עובדים”.
בסקר שערכה עוקץ בחודש דצמבר, עבור YNET, במטרה לגלות האם חל שינוי בהתנהלות המעסיקים, מצאנו כי הקמפיין גם הביא לכך שיותר מעסיקים מודעים לזכויות העובדים ומקפידים על רישום נוכחות, הפרשות לפנסיה וניהול ימי חופשה ומחלה.
מצ”ב קישור לכתבה ב YNET ותוצאות הסקר שערכה עוקץ “אם לא תשלם לי יבוא פקח של התמ”ת“.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות?
לטסטמי, מבית עוקץ, ניסיון רב בפיתוח מערכי לימוד והכשרה בתחום השכר ודיני עבודה. אנו מביאים את מיטב המרצים בתחום ויעידו על כך מאות התגובות החיוביות מצד המשתלמים.
יצרנו קבוצה של שותפים; שותפנו בחברת דאטה פקס, עו”ד, רו”ח ומנהלי עסקים ויחד חשבנו (וכמו כל ישראלי, כל אחד ודעתו הוא) לאיזה ידע נזקק מנהל ארגון בהתנהלות היום יומית עם עובדים וכיצד להעבירו (הרצאות, כיתות לימוד, תרגולים, סרטונים?). אין החלטה חד משמעית, אבל החלטנו להתחיל.
בחודש מרץ אנו פותחים בהשתלמות חד יומית, באווירה חמה, למנהלים. זו תהיה השתלמות ראשונה, מתוך כוונה לבנות מערך השתלמויות למנהלים. הנושאים הבוערים שיעלו על הפרק יכללו בין היתר מה בעצם התמ”ת מחפש אצלנו ועוד נושאים שיפורטו בהמשך. ההרצאות מתאימות אך ורק למנהלים בכירים בארגון.
יחד אנו מעוניינים לבנות קהילה היודעת כיצד להתנהל עם עובדים ומול עובדים ולעבוד נכון, לא רק על פי תחושות בטן, אלא מתוך ידיעה ברורה שפעלנו נכון ובתום לב. 

אשמח לשמוע דעתך בנושא במייל: okhaimm@oketz.co.il 


 

מאת: חיים מולכו, מנכ”ל משותף בעוקץ מערכות.
www.oketz.co.il
http://www.facebook.com/oketzsystems

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il