דיני עבודה

ל 140 עסקים בענף המסעדות יש עסק עם התמ”ת

admin
מאת admin
tamatמבצע אכיפה ארצי שנערך בשבועות האחרונים הביא לפתיחתם של 140 תיקי חקירה נגד עסקים בענף המסעדנות בהם מועסקים עובדים ישראלים וזרים כאחד. ההפרות העיקריות בהן עלה חשד להפרות הן: אי-תשלום שכר מינימום אי-תשלום עבור ימי התלמדות, אי-תשלום גמול עבור שעות נוספות, ועוד.


בתמ”ת מציינים כי בעקבות הקמפיין הטלוויזיוני בו יצא משרד התמ”ת לפני כחודשיים, חל גידול משמעותי בהיקף תלונות העובדים בכלל ובענף ההסעדה בפרט.

140 תיקי חקירה, נפתחו ל- 140 העסקים שנבדקו על-ידי מפקחי העבודה של אגף האכיפה המינהלית במשרד התמ”ת, כחלק ממבצע האכיפה הארצי שביצע משרד התמ”ת בשבועות האחרונים. במהלך המבצע ביקרו מפקחי משרד התמ”ת הן בעסקים המעסיקים עובדים ישראלים, והן בעסקים המעסיקים עובדים זרים בענף המסעדנות, נגבו עדויות מכ- 300 עובדים. המבצע התבסס על תלונות עובדים וכן על מידע מודיעיני שהצטבר במינהל ההסדרה והאכיפה.
מפקחי משרד התמ”ת פתחו את התיקים בהתבסס על הפרות העסקים בתחומי אי-תשלום שכר מינימום, אי-תשלום עבור ימי התלמדות, אי-תשלום עבור שעות נוספות, אי-תשלום עבור המתנה למשמרת ,אי-תשלום עבור ישיבות הכנה והדרכות, אי-מתן תלושי שכר, מתן תלושי שכר שאינם משקפים את שכר העובדים בפועל, אי הפרשה לפנסיה, אי-תשלום גמול עבור שעות נוספות ואי תשלום גמול מנוחה שבועית.
ענף המסעדות מוגדר ע”י הלמ”ס כענף הכולל מסעדות, פאבים, בתי קפה אך לא בתי מלון ומונה כ- 9,000 עסקים הפעילים בישראל כיום. בענף המסעדנות עובדים, על פי נתוני הלמ”ס, כ- 60 אלף שכירים. המבצע הארצי יצא לפועל במטרה לבחון את נורמות ההעסקה הנהוגות בענף המסעדנות, ולאכוף את חוקי העבודה.
כזכור, ביוני האחרון נכנס לתוקף החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, שמטרתו לשפר ולייעל את האכיפה כנגד מעסיקים המפרים חוקי עבודה להם זכאים כלל המועסקים במשק.
החוק קובע שני אפיקי אכיפה עיקריים:
האחד אכיפה מנהלית– הטלת עיצומים כספיים על מעבידים שהפרו את הוראות חוקי העבודה, באמצעות הליכים מנהליים.
השני הטלת אחריות אזרחית, מנהלית ופלילית גם על מזמיני עבודה בתחומי השמירה האבטחה, הניקיון וההסעדה.
החוק מאפשר הליך אכיפה מנהלי קל ופשוט, כאשר השימוש בהליך הפלילי יעשה רק לגבי עבירות שאינן מוגדרות כהפרות בגינן ניתן להטיל עיצומים או לגבי ההפרות שהן בעלות חומרה רבה יותר כאמור בנוהל המשרד לעניין זה.
יפה סולימני, ראש מינהל הסדרה ואכיפה במשרד התמ”ת: “בעקבות מידע מודיעיני רב שהצטבר במינהל על הפרות רבות בענף ההסעדה, החלטנו לצאת למבצע ענפי בתחום המסעדות. למינהל כלי אכיפה מנהליים ופליליים למיצוי הליכים כנגד מעבידים פוגעניים ולכן אנו קוראים למעסיקים בתחום, למהר ולהסדיר את זכויות עובדיהם כחוק, כדי שלא נאלץ להשית עליהם עיצומים כספיים כבדים וכתבי אישום.”
יחזקאל אופיר, ראש אגף אכיפה במינהל הסדרה ואכיפה, משרד התמ”ת: “ענף המסעדות הוא מהענפים הגדולים במשק, המספק תעסוקה לאוכלוסיות רבות ומגוונות. הענף מאופיין בהשתכרות בשכר נמוך יחסית, תחלופת העובדים מהגבוהות במשק, ורובם המכריע של העובדים, הנם שעתיים (מועסקים על בסיס שעה) וכתוצאה מכך, יש סיכון גבוה יותר שתנאי עבודתם ייפגעו. על פי תלונות שקיבלנו והממצאים הראשוניים של המצבע, ישנן בענף, לכאורה, הפרות רבות על חוקי עבודה ואנו פועלים ונפעל גם לטפל בפניות המגיעות מן העובדים וגם לפעול במסגרת יזומה”.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר התמ”ת.
www.moital.gov.il 

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il