דיני עבודה

העברת עובדים ממעביד למעביד ו/או העברת בעלות על קופות גמל

admin
מאת admin

datafax-sביום 15.5.2011 פרסמה רשות המיסים בישראל חוזר ובו פירוט הכללים, לפיהם יש לנקוט במצב בו מעבירים עובדים ממעביד למעביד.

 

 

 

 

החוזר מפרט כללים והנחיות לפיהם ניתן יהיה לבצע העברת עובדים ממעביד אחד למשנהו, מבלי שיחול אירוע מס בידי העובדים בשל צבירת כספים שהופקדו על-ידי המעביד בקופת הגמל ובמתן פטור מניכוי מס במקור, החל בעת העברה, כאמור.

העברת עובדים לצורך ענין זה, הינה העברת עובדים הנעשית בין מעבידים (בידיעת והסכמת העובד או ללא הסכמת העובד) והכוללת העברה של שלושה עובדים או יותר. מהלך כאמור יכול שיהיה בהעברת עובדים בין ארגונים בשליטה זהה (מעל 90%) או מעבר עובדים בין ארגונים בשליטה שאינה זהה. אין באמור כדי לפטור מעביד מלדווח על העברת עובד בודד, אולם מנגנון הדיווח יהיה המנגנון הרגיל באמצעות טופס 161.

החוזר מפרט את אופן הפעולה הנדרש לשם קבלת אישור רשות המיסים, כדי שלא יחול אירוע מס בשל כספים המוחזקים בקופות גמל, בעת העברת עובדים ממעביד אחד למשנהו. העברת עובדים בלא קבלת האישור הנדרש על-פי חוזר זה מראש, או ללא דיווח כנדרש על העברת עובד בודד, יוצרת מצב שבו חלה על העובד חבות מס, המחוייבת בניכוי מס במקור. לפיכך, חוזר זה קובע גם מדיניות חדשה שבה יוטלו על המעבידים סנקציות אם העבירו עובדים מבלי שנתקבל לכך אישור מראש של פקיד השומה.

החוזר דן בהעברת עובדים יחד עם קופות הגמל האישיות שבבעלותם ואולם, אין בחוזר כדי להתיר או לאפשר העברה של קופות מרכזיות לפיצויים ממעביד אחד למשנהו.

יודגש, כי אין באמור כדי לפטור את העובד מחבות המס שנוצרה, או במתן אישור רטרואקטיבי של רצף זכויות כמשמעותו בפקודה, אלא שהחלטה למתן ההקלות נתונה לפקיד השומה וכפופה לבדיקותיו.

במקרה של העברת עובדים בין מעבידים ב”שליטה זהה” – לא ישולם לעובדים המועברים מענק פרישה פטור ממס בסכום כלשהו בעת העברתם למעביד הקולט. יחד עם זאת, עובד שישולם לו מענק פרישה פטור (בכפוף לכך שהפרישה היא אכן, פרישה מוחלטת), לא ייחשב לעובד מועבר אלא לעובד פורש. כלומר, אם העובד בחר לפרוש בסמוך לאירוע ההעברה (לפניו או לאחריו), יראו אותו כעובד שפרש.

לכשיפרשו העובדים מהמעביד הקולט יונפק להם טופס 161 אחד, בגין כל התקופה שבה עבדו אצל מעבידים בשליטה זהה.

במקרים של מיזוג או פיצול לא רואים את העברת העובדים בין החברות כפרישה לענין סעיף 9(7א) לפקודה ואין צורך במתן אישור להעברת העובדים ו/או הבעלות על קופת הגמל; הנושא יוסדר אגב אישור המיזוג  או הפיצול במחלקת מיזוגים ופיצולים.

כאשר מתבצעת העברת עובדים בין מעבידים “בשליטה שאינה זהה”, רואים בכל מעביד בנפרד, כמי שאחראי למענק הפרישה של העובד בגין תקופת עבודתו אצל אותו מעביד ומעביד מעביר יהיה חייב בכיסוי מלוא חבות הפיצויים על-פי חוק והפקדתה למרכיב הפיצויים בקופת הגמל על-שם העובד, קודם להעברת העובד.

לכשיפרשו העובדים מהמעביד הקולט יונפקו להם שני טפסי 161 או יותר, כמספר המעבידים שהיו להם, בהתאם לתקופת העבודה אצל כל מעביד.

בחישוב הפטור וחבות המס יראו את העובדים כמי שהודיעו לפקיד השומה על רצונם להחיל עליהם רצף פיצויים ורצף קצבה בתום תקופת עבודה אצל כל מעביד ופרשו מהמעביד האחרון.

העברת עובדים או העברת כספים מקופה אחת לקופה אחרת בפטור ממס תתאפשר רק באישור פקיד השומה ולא תותר העברת עובדים בודדים ללא אישור.

לא ישולם מענק פרישה פטור ממס בסכום כלשהו גם בעת העברתם של עובדים למעביד הקולט בין מעבידים שאינם “בשליטה זהה”. יחד עם זאת, עובד שישולם לו מענק פרישה פטור (בכפוף לכך, שהפרישה היא, אכן, פרישה מוחלטת), לא ייחשב לעובד מועבר אלא לעובד פורש.

העובדים המועברים חייבים לבקש את רצף המעסיקים כחלק מבקשת המעביד וכאמור, יחולו עליהם ההוראות החלות ברצף פיצויים. עובד שלא יבקש רצף, כאמור, יכול ופקיד השומה יראה אותו כעובד שפרש.

במועד סיום יחסי העבודה על המעביד לדווח על הפסקת העבודה ועל הסכומים ששולמו לעובד בגין הפרישה. סכומים אלה ייחשבו כהכנסה בידי העובד ויחוייבו במס. העברת עובדים ללא דיווח לפקיד השומה ו/או ללא קבלת אישור, בתוך 60 ימים ממועד ההעברה, כמוהו כתשלום לעובד  מבלי שהמעביד ניכה את  המס במקור.

אם פקיד השומה לא אישר את רצף המעבידים מסיבות שינומקו, יראו את העובדים כמי שפרשו במועד העברת העובדים, על כל המשתמע מכך.

במקרה של העברת עובדים ללא אישור או דיווח, תוטל על המעביד סנקציה כספית.

אולם, במשך שישה חודשים ממועד פרסום חוזר זה, תינתן למעביד האפשרות להסדיר את מעבר העובדים ללא הפעלת הסנקציה האמורה.

 

 


המידע באדיבות דטהפקס – מרכז המידע הישראלי ליחסי עבודה, שכר וחישובים/

 

www.datafax.co.il

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il