דיני עבודה

בני נוער – תנאי העסקה

admin
מאת admin

hilaporat-sהכתבה הבאה מרכזת נושאים שונים הנוגעים לתנאי העסקה של בני נוער.

 

גיל עבודה – לא יועבד ילד שעדיין לא מלאו לו 15 שנה.

העסקה במשך שנת הלימודים
1. במשך שנת הלימודים, לא יועבד ילד שמלאו לו 15 שנה וחל עליו לימוד חובה לפי חוק לימוד חובה, אלא אם נתקיים בו אחד מאלה:
א. הילד עובד כחניך כמשמעו בחוק החניכות;
ב. ניתנה לגבי הילד הוראה לפי חוק לימוד חובה, לפיה השר משוכנע שאין הילד או הנער מסוגל ללמוד באופן סדיר במוסד חינוך מוכר;
ג. מפקח מטעם משרד החינוך והתרבות אישר כי הילד השלים חינוך חובה בתקופה קטנה מתקופת הלימוד המתאימה לגילו.
2. צעיר ומי שמלאו לו 18 שנה שחל עליהם לימוד חובה לא יועבדו בשעות הלימודים, אלא בהתקיים לגביהם האמור בפסקאות (א), (ב) או (ג) לעיל.
לענין זה, “צעיר” – מי שמלאו לו 16 אך עדיין לא מלאו לו 18 שנה.
הודעה בדבר שעות הלימודים – בלי לגרוע מהוראות סעיף 2 לעיל, לא יועבד צעיר או מי שמלאו לו 18 שנה, שחל עליהם לימוד חובה, אלא אם כן נמסרה למעביד הודעה של מוסד החינוך שבו לומד הצעיר או מי שמלאו לו 18 שנה בדבר שעות הלימודים שלו באותו מוסד (הוראות אלו לא יחולו על מי שמתקיים לגביו האמור בפסקאות (א), (ב) או (ג) לעיל).

העסקה במהלך חופשת לימודים רשמית
על אף גיל העבודה האמור לעיל, מותר להעסיק בני נוער שמלאו להם 14 שנה בתקופת חופשת לימודים רשמית (תקופת החופש הגדול בקיץ, חופשת חול המועד פסח וכיוצ”ב), בעבודות קלות שאין בהן כדי להזיק לבריאותם ולהתפתחותם של בני הנוער (למעט – בהופעה ציבורית, אומנותית או לצרכי פרסום, או בצילומים לצרכי פרסום, אלא אם התקבל היתר מתאים ובלבד שלא יינתן היתר להעבדה כאמור בשעות הלימודים).

האישורים הדרושים

על הנער להצטייד באישור רפואי (מרופא המשפחה) על מצב בריאות תקין. עם האישור פונים ללשכה לתעסוקת נוער ומקבלים פנקס עבודה. את הפנקס יש למסור למעסיק.

שכר עבודה – להלן סכומי שכר המינימום לנוער עובד וחניכים, החל מיום 1.7.2011:

סוג        גיל         שכר למשרה מלאה  (לפי 40 שעות בשבוע)    שכר לשעת עבודה (לפי 173 שעות בחודש)   
נער עובד     עד 16 (לא כולל) 2,870 ש”ח 16.59 ש”ח
נער עובד מ-16 עד 17 (לא כולל)   3,075 ש”ח 17.77 ש”ח
נער עובד מ-17 עד 18 (לא כולל) 3,403 ש”ח 19.67 ש”ח
חניך 2,460 ש”ח 14.22 ש”ח

 

שעות עבודה

מותר להעסיק בני נוער מקסימום 8 שעות ביום, ולא יותר מ-40 שעות בשבוע. במקום בו מותר לעבוד יותר מ-8 שעות עבודה ליום (מקום בו חל שבוע עבודה מקוצר), לפי סעיף 5(א) לחוק שעות עבודה ומנוחה – נער יכול לעבוד עד 9 שעות ליום, ולא יותר מ-40 שעות בשבוע.

 

הפסקות
1. נער שעובד 6 שעות ביום או יותר מכך, זכאי להפסקת סעודה ומנוחה של 45 דקות לפחות. ההפסקה לא נכללת במכסת שעות העבודה אלא אם הנער נדרש ע”י מעבידו להישאר במקום העבודה בעת ההפסקה.
2. החל מיום 1.1.2010, נער זכאי, במהלך יום עבודתו, להפסיק את עבודתו לשם שימוש בחדר שירותים, בהתאם לצרכיו. כמו כן, החל מיום 1.7.2010 ואילך, על המעביד לוודא כי יש חדר שירותים תקין וראוי לשימוש העובדים, במקום העבודה או בקרבתו.
הוראות סעיף זה יחולו, לעניין מעביד ועובד, גם על מעסיק בפועל ועל עובד של קבלן כוח אדם המועסק אצל מעסיק בפועל ועל מזמין שירות ועל עובד של קבלן שירות המועסק אצל מזמין השירות, ובלבד שלעניין תחולת ההוראה בדבר חדר שירותים תקין וראוי לשימוש העובדים, במקום העבודה או בקרבתו, העובד מועסק בחצרים שבהחזקתו של המעסיק בפועל או מזמין השירות, לפי העניין.

תוכן ההנחיה מפורסם באתר האינטרנט של משרד התמ”ת – מינהל ההסדרה והאכיפה וכן במאמר הבא: http://www.hilaporat.co.il/article.php?id=887

 

מנוחה שבועית

מנוחה שבועית של נער היא לפחות 36 שעות רצופות. אין להעסיק נער במנוחה שבועית.

 

שעות נוספות

אין להעסיק נער בשעות נוספות.

 

חופשה שנתית

בני נוער זכאים ל-18 ימי חופשה שנתית בשנה, בתנאי שעבדו מעל 200 ימים ויחסי העבודה התקיימו במהלך שנה שלמה. במקרים אחרים יבוצע חישוב יחסי, כשהבסיס לחישוב הוא 18 ימים. עובד שמקבל שכר על בסיס יום/שעה שעבד פחות מ-75 ימים רצופים – תשולם לו תמורת חופשה, בגובה של 4% לפחות משכר העבודה.

החזר הוצאות נסיעה

הנער זכאי לקבל החזר בגין הוצאות נסיעה עד סכום של 23.70 ₪ ליום (החל מיום 1.1.2010).

מסירת הודעה לנער עובד על תנאי עבודתו
בהתאם לחוק הודעה לעובד (תנאי עבודה) (תיקון מס’ 3), התשס”ט-2009, תוקן חוק הודעה לעובד (תנאי עבודה), התשס”ב-2002 (להלן – החוק), באופן שעל מעסיק המעביד עובד שהוא נער (כהגדרתו בחוק עבודת הנוער, התשי”ג-1953), למסור לנער הודעה בכתב, שבה יפורטו תנאי העבודה של הנער, וזאת לא יאוחר משבעה ימים מהיום שהנער התחיל לעבוד אצלו.

כמו כן, במידה שחל שינוי בתנאי העבודה של הנער, כפי שפורטו בהודעה הנ”ל, על המעסיק למסור לנער הודעה על כך בתוך שבעה ימים, מהיום שנודע לו על השינוי, למעט בשל שינויים אלה:
א. שינוי הנובע משינוי בדין;
ב. עדכון מכוח הדין או מכוח הסכם של תשלומים שהוא חייב לגביהם בהודעה לפי סעיף 2(א)(5) לחוק (סך כל התשלומים המשתלמים לעובד כשכר עבודה ומועדי תשלום השכר ואולם אם נקבע שכר עבודתו על פי דירוג, מכוח הסכם קיבוצי או לפיו – דירוג העובד ודרגתו).
ג. שינוי המופיע בתלוש השכר של העובד, כמשמעותו בחוק הגנת השכר.
אין חובה למסור לנער הודעה בכתב על תנאי עבודתו אם  תקופת עבודתו אינה עולה על שבעה ימים.

חובת המעביד למסור הודעה לנער כאמור לעיל, תחול לגבי נער שהתחיל את עבודתו לפני יום 10.9.2009, לא יאוחר משבעה ימים מיום 10.9.2009.

בדיקה רפואית

בני נוער חייבים להיבדק בדיקה רפואית מדי שנה (ובמקומות עבודה מסוימים פעם בחצי שנה), ולהצטייד באישור רפואי על הבדיקה.

תקופת הכשרה

לענין תקופת הכשרה ולימוד, בתי הדין לעבודה פסקו כי מעסיק המבקש לשכור לעצמו עובד שכיר, אינו רשאי להכשיר את העובד לתפקידו המיועד במשך תקופה משמעותית, מבלי לשלם לעובד המיועד שכר כלשהו בעת תקופת ההכשרה (תב”ע נז/35-3633 ערן ארקוש נ. לאופר תעופה בע”מ). עובד בתקופת הכשרה בעבודה זכאי לשכר עבודה, בגובה שכר מינימום לפחות (ד”מ 5679/00 לואיז מנדל נ. המעין בע”מ).

מס הכנסה 

נער שבשנת המס מלאו לו 16 שנים וטרם מלאו לו 18 זכאי לנקודת זיכוי נוספת.

ביטוח לאומי

המעסיק חייב בתשלום דמי ביטוח לאומי לכל נער העובד ומקבל שכר (עובד שטרם מלאו לו 18). התשלום הוא על חשבון המעביד, ואין לנכותו משכר הנער. הנער פטור מתשלום דמי ביטוח, ודמי הביטוח החלים על המעביד, החל מחודש ינואר 2011, הינם בשיעור 0.38% משכר הנער (שיעור מופחת) ו-0.93% משכר הנער (שיעור מלא).
ההכנסה שממנה חייב המעסיק לשלם ולנכות דמי ביטוח, היא הכנסת העובד החייבת בדמי ביטוח, אך לא פחות מהכנסה השווה לשכר המינימום, כאמור לעיל.

 

עבודות אסורות

בתקנות עבודת הנוער (עבודות אסורות ועבודות מוגבלות), התשנ”ו-1995, מפורטים סוגי העבודות שבהן אסור להעביד נערים (חומרי נפץ, עבודה תת-קרקעית במכרה וכו’).

 

העסקת נער בהופעה או בפרסומת 

ישנן הוראות חוק ותקנות מיוחדות לעניין זה.

העסקת נער בניגוד להוראות חוק עבודת נוער אינה פוטרת את המעביד מתשלום שכר העבודה או מכל תשלום אחר, שהנער זכאי לו עבור עבודתו, עקב עבודתו, ולפי כל דין.

 


 

עו”ד הילה פורת, מומחית בדיני עבודה ומנהלת אתר עולם העבודה, מרכזת נושאים שונים הנוגעים לתנאי העסקה של בני נוער.

לאתר האינטרנט של עו”ד הילה פורת: http://www.hilaporat.co.il

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il