דיני עבודה

חוק הגנת השכר – אמצעים לאכיפתו

admin
מאת admin

madarsהתיקון לחוק הגנת השכר, אשר נכנס לתוקפו לפני כשנתיים, קבע כי חובה לתעד את ימי ושעות העבודה המדויקות של כל עובד.לראשונה, הנטל להוכיח את שעות העבודה הועבר אל המעביד. תיקון זה העלה את המודעות ואת הצורך בכלים אמינים לדיווח שעות. 

 ביום 1/2/2009 נכנס לתוקפו תיקון לחוק הגנת השכר, אשר קבע וחידד 3 עדכונים בנוגע אליו:
1. חובה לספק לכל עובד תלוש שכר, אשר כולל פירוט את פירוט זכויותיו.
2. חובה לתעד את ימי ושעות העבודה המדויקות של כל עובד, באופן שבו לראשונה, הנטל להוכיח את  שעות  העבודה  יועבר אל המעביד.
3. דרכי ניכוי מהשכר והעברתו ליעדו.

4. החמרה משמעותית של הענישה על מעסיקים אשר יפרו איזה מהוראות החוק.

 

בתובענה של עובד לתשלום שכר עבודה, לרבות גמול שעות נוספות או גמול עבודה במנוחה השבועית,

שבה שנויות במחלוקת שעות ok2gologoהעבודה שבעדן נתבע השכר, תהא חובת ההוכחה על המעביד כי העובד לא עמד לרשות העבודה במשך שעות העבודה השנויות במחלוקת, אם המעביד לא הציג רישומי נוכחות מתוך פנקס שעות עבודה, ככל שהוא חייב לנהל.

עם זאת, בתובענה לתשלום שכר עבודה בעד גמול שעות נוספות, תהא חובת ההוכחה על המעביד רק בעד מספר שעות נוספות שאינו עולה על 15 שעות נוספות שבועיות או שאינו עולה על שישים שעות נוספות חודשיות.
בתובענה של עובד שעילותיה השנויות במחלוקת הן אי תשלום גמול שעות נוספות, גמול עבודה במנוחה השבועית, דמי חופשה, תמורת חופשה או פדיון חופשה, דמי הבראה או דמי נסיעות, והמעביד שחייב במסירת תלוש שכר לא מסר לעובד תלוש שכר, או מסר לעובד תלוש שכר שלא נכללו בו הרכיבים האמורים, חזקה היא כי נקבע לעובד שכר כולל ויראו בשכר ששולם לו כשכר רגיל, שהרכיבים האמורים אינם כלולים בו, אלא אם כן הוכיח המעביד אחרת.
שינוי מהותי נעשה בסעיף 25 לחוק שעות עבודה ומנוחה. לעניין שעות עבודה, שעות מנוחה שבועית ושעות נוספות ייערך הרישום בפנקס שעות העבודה באופן שוטף ויכלול רישום שעות עבודה בפועל. לא בוצע הרישום בפנקס באמצעים מכאניים, דיגיטליים או אלקטרוניים, ייחתם הרישום מדי יום בידי העובד ויאושר בחתימת אחראי שהמעביד מינה לכך, אלא אם כן קבע שר התעשייה המסחר והתעסוקה, לאחר התייעצות עם ארגון העובדים המייצג את המספר הגדול ביותר של עובדים במדינה ועם ארגוני מעבידים שהם לדעת השר יציגים ונוגעים בדבר ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, דרך אחרת לביצוע הרישום.
מכל האמור לעיל ניתן להבין שהמעביד חייב לבצע רישום יומי של שעות העבודה.
חלק מהאפשרויות שחוק שעות עבודה ומנוחה נותן הוא רישום באמצעים מכאניים, דיגיטליים או אלקטרוניים.להערכתי, דיווח על התחלת או סיום יום עבודה, יכול להתבצע באמצעות טלפון סלולארי שברשות העובד.

דוגמה ליישום רישום שעות העבודה בפועל
עובדים שמתחילים או מסיימים את יום עבודתם במשרדי המעביד ידווחו באמצעות שעון נוכחות במקום העבודה. לחילופין עובדים שמתחילים או מסיימים את יום עבודתם מחוץ למשרדי המעביד (כגון אנשי מכירות, טכנאים וכו’) יוכלו לדווח למעבידם “בזמן אמת”
באמצעות שעון נוכחות סלולארי.

למעסיקים ישנה אפשרות להתגונן כנגד תובענות שכר של עובדיהם, ע”י כך שיוכלו להוכיח בבית הדין לעבודה, שהם שילמו לעובדיהם שכר בגין שעות העבודה שעבדו בפועל.

 

 


שמואל מדר, מנכ”ל OK2GO פתרונות סלולאריים בע”מ, המספקת שעון נוכחות סלולרי לדיווח נוכחות באמצעות הטלפון הנייד –  פתרון פשוט, זול ויעיל לקבלת דיווחי נוכחות ומיקום העובדים בעת ההחתמה כאשר הם בשטח.

www.ok2go.co.il

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il