דיני עבודה

כשהתותחים רועמים בתי המשפט שותקים, אך מה יקרה בשש אחרי המלחמה?

מלחמת חרבות ברזל אילצה מעסיקים רבים במשק לבצע פעולות מהירות והכרחיות בשביל לעצור את הדימום הכספי. בין היתר, רבים מהעובדים הוצאו לחל”ת, ומבין אלו שנשארו לעבוד, לרבים קוצצה המשרה. נתוני הסקר שערכנו, שפורסם בעיתון ידיעות אחרונות, ושמובא לעיונכם בתחתית המאמר, חושפים את היקף התופעה. קיימנו בחודשיים האחרונים אין ספור שיחות עם מנהלים וחשבים, מהן עולה כי חלקם, קיצצו לעובדיהם את המשרה, אך לא הקפידו לעשות זאת כפי שהחוק דורש מהם.

כיצד היה על המעסיק לפעול על מנת להימנע מחשיפה משפטית?

זה נדרש לערוך שיחה (מעין שימוע) בטרם בוצעה ההפחתה בשכר לעובדים, דרך אחרת היא לקיים שיחה עם כלל העובדים ולבצע שינוי גורף לכולם. בהתאם לכך, היה על מעסיקים לזמן את העובדים לשיחה אישית או מרוכזת לכלל העובדים בחברה ולעדכן אותם על כך שישנה מחשבה לשינוי המשרה שלהם (היקף שעות/ ימים/ שכר וכו’), לאחר השיחה היה על המעסיקים להוציא מסמך מסודר “שינוי תנאי העסקה” כפי שמחייב חוק הודעה לעובד על תנאי העבודה, בתוך 30 ימים מיום השינוי שנערך. לעובדים נותרה הברירה לבחור : אפשרות ראשונה היא שהם מקבלים את השינוי הצפוי ומסכימים לו, כך ששכרם או משרתם ישונו למשך תקופה, בין אם קצובה ובין אם אחרת.

אפשרות שניה, וככל שאלו לא הסכימו לתנאים החדשים שהציע המעסיק, הם יכולים היו להתפטר בדין מפוטר, לשם כך היה עליהם להוציא מכתב התפטרות למעסיק הכולל את הסיבה שבשלה הם מפסיקים לעבוד במקום העבודה. לצד זאת, חשוב להבין כי מבחינת העובדים, מצב זה אינו בהכרח אידיאלי, שכן גם אם יהיו זכאים לפיצויי פיטורים על פי חוק פיצויי פיטורים, אין בהכרח חובה לביטוח הלאומי לשלם להם דמי אבטלה. המדובר בהתפטרות ועל כן ייתכן שיאלצו להמתין כ – 90 ימי אכשרה בשל כך.

 לא פעלתם כנדרש? סט הפעולות הבא ימזער משמעותית את החשיפה המשפטית שלכם

סביר להניח כי בתום המלחמה, הבעיה תצוף וחלק מהמעסיקים יימצאו בחשיפה משפטית. על מנת להקטינה, אף אם לא בוצעה השיחה האמורה לעיל, ניתן לכל הפחות להוציא הודעה על שינוי תנאי העסקה לעובדים. הוצאת הודעה מסודרת המעדכנת את העובדים בדבר השינוי, עשויה למזער את החשיפה המשפטית שנוצרה למעסיקים.

בנוסף, כדי להקטין את החשיפה של בעלי העסקים, מומלץ לנצל את ההזדמנות שנקראה בפניהם על מנת להעמיק את ההיכרות עם העובדים. במסגרת זו, ניתן לתת להם במקום “שכר” , “שעות” או ה”תנאים” ששונו, אפשרות להתפתחות מקצועית פנים ארגונית. מחקרים בתחום משאבי האנוש מלמדים כי עובדים שמרגישים מוערכים במקום העבודה, נותרים זמן רב יותר בארגון ותורמים ממרצם ומגלים לויאליות רבה יותר, אף אם חלו שינויים לרעה בשכר ובתנאים. לאור זאת, יכולים מעסיקים לשתף את העובדים בתהליכים בחברה, ליצור מקום לרעיונות חדשים ואף לקדם תרבות ארגונית ממוקדת פרט בחברה ובכך לאפשר להם מקום להתפתחות אישית

דרכים אלו הן דוגמאות אחדות מיני רבות של פעילויות פנים ארגוניות שיכולים מעסיקים לאמץ, בתקציב דל, על מנת לגרום לעובדים להסכים לשינויים ואף לצמצם את החשיפות המשפטיות שלהם.

לסיכום, על אף שכעת בתי המשפט שותקים והיקף התביעות כנגד מעסיקים קטן, אין זה אומר בהכרח שבעתיד לא תצאנה תחת ידיו פסיקות שקובעות כי נפל פגם בהתנהלות המעסיקים, מה שיחייבם בתשלום פיצויים. אי לכך, ניתן וצריך בטווח הקרוב לנקוט בפעולות שעשויות להקטין את החשיפה

 

שנה אוקטובר נובמבר
משרדי עורכי דין 23.00% 12.00%
משאבי אנוש 34.00% 16.00%
פרסום ויח”צ 32.00% 14.00%
סוכנויות ביטוח 8.00% 4.00%
אופנה וטקסטיל 46.00% 14.00%
מסעדות ובארים 19.00% 9.00%
יופי טיפוח וספא 11.00% 7.00%
פיננסים והשקעות 5.00% 3.00%
הייטק כולל נותני שירותים 4.00% 2.00%
מסחר ושירותים 44.00% 19.00%
תעשיית המתכת 3.00% 1.00%
מוסכים 2.00% 1.00%
תעשיית המזון 1.00% 0.50%
חברות שמירה 16.00% 5.00%
סיעוד 0.00% 0.00%
ממוצע 17.00% 7.00%

 

על הכותב

הילה אהרוני בדרה, עו

הילה אהרוני בדרה, עו"ד

עו"ד לדיני עבודה העוסקת בתחום למעלה מ- 15 שנים, אשר ייצגה חברות, חברות פנסיה וגמל ועובדים רבים בבתי הדין לעבודה.
יועצת משפטית, יזמת בתחום השכר ומשאבי האנוש, בודקת שכר מוסמכת ומרצה בתחומי השכר, דיני עבודה, בקרות שכר מוסמכות, בדיקות שכר ויזמות באוניברסיטאות ומכללות וכן בקורסים המאושרים על ידי משרד העבודה ולשכת רואי החשבון.