דיני עבודה

בדיקות תקופתיות והחוק לגברת האכיפה – ב 2022 היתה עלייה משמעותית בעיצומים הכספיים שמעסיקים קיבלו!

בשנים האחרונות עולה הצורך יותר ויותר לבצע בקרות ובדיקות תקופתיות על השכר. צורך זה נובע, בין היתר, מעליית העיצומים הכספיים שמקבלים מעסיקים ממשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, בשל הפרות שכר המנוגדות לחוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, רק בשנת 2022 (עד ל 6.11.2022) הוחזר סכום של 18,211,000(!) שקלים ל 3,966 עובדים בלבד (על פי נתוני משרד העבודה בכנס העשור לחוק להגברת האכיפה של דיני העבודה).

כידוע בשנת 2012 נכנס לתוקפו החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, הקובע עמידה בחוקי היסוד בדיני העבודה, החוקים עליהם מבוססת מערכת דיני העבודה במדינת ישראל ועל פיה מתנהל כל עסק וכל חברה במדינת ישראל אשר יש להם עובדים.

מטרת החוק היא פשוטה, להגביר את האכיפה של דיני העבודה באמצעות הטלת סנקציות על מעסיקים בשל העסקה לא נכונה, ואף למעלה מכך בשל טעויות בשכר הנובעות מחוסר תשומת לב; עיגול פינות ולעיתים גם בעיה אמיתית אליה נקלע העסק וגומרת לכך שהפנסיה מופקדת באיחור אם בכלל, שהשכר לא משולם לעובד בזמן, שישנן כל מיני פיקציות בתלוש השכר ועוד.

את כל הרעות החולות האלו בא החוק להגברת האכיפה להפחית, באמצעות מנגנון כפול של בודק שכר מוסמך ועיצומים כספיים, שמטרתם להפחית את ההפרות בדיני עבודה.

יחד עם זאת, לרוב עד שיגיע בודק שכר מוסמך לבדוק את החברה יהיה כבר מאוחר מידיי, החברה כבר תהיה בבעיה ותרצה “לצאת” ממנה באמצעות דוח נקודתי ולאחר שתשלם לא מעט ייתכן ותוכל לתקן ולו במעט, אולם עדין יהיה על החברה להתמודד עם העיצום הכספי והפחתתו או הסרתו ועם חרב מרחפת מעל ראשה במשך תקופה לא מבוטלת של שנתיים לפחות.

הדרך למנוע את כל אלו היא באמצעות חשבי השכר הנמצאים כבר עכשיו בחברות, ועושים מלאכתם מידיי חודש כדי להפיק את השכר עבור עובדי החברה. עליהם צריכה להיות מוטלת החובה ואף האפשרות לקבל תפקיד מהותי ומשמעותי יותר בחיי החברה, כך שיתאפשר להם לתרום מהידע הנרחב שלהם בתחומי העבודה, כדי לסייע לחברה מבעוד מועד לבחון ולוודא כי אין אצלה טעויות ואף אם ישנן כאלה לטפל בהן במועד ובכך בעצם למנוע מצב עתידי שבו תזדקק החברה לשירותיו של בודק שכר מוסמך וגם אם תזדקק העלויות תהיינה נמוכות יותר, שכן עבודתו תהיה פשוטה הרבה יותר.

אין ספק שכולנו אוהבים לחסוך, במיוחד המעסיקים שביננו ומה יותר חסכוני מאשר לעבוד נכון. מפקח/ת שכר בחברה זוהי דמות המפתח שיכולה בצורה יעילה ואפקטיבית לוודא שהחברה עומדת בתנאי החוק, פועלת בהתאם לנדרש ואף בוחנת את ההפרות ומפיקה את הנהלים הנדרשים כדי שלא תהיינה הפרות נוספות. היא זו שנמצאת שם באופן שוטף ויכולה לנהל את הדברים ולהיות מונע הנזק הטוב ביותר.

מפקח תחום שכר היא הדמות הבכירה ביותר בתחום השכר שבאפשרותה לפקח ממש, בהתאם לנהלים מסודרים שמופקים יחד עם הארגון עצמו, על פעילות השכר בחברה החל משלב קבלת העובד לעבודה ומילוי טופס 101 ועד לסיום העבודה והפקת גמר החשבון. דמות זו היא שתהיה אחראית על הבדיקות החודשיות/ הרבעוניות והשנתיות והיא גם יכולה לעבוד יחד עם בודק השכר המוסמך על מנת לוודא שהחברה מוגנת בצורה הנכונה ביותר ולא רק באופן מדגמי ונקודתי.

מעבר לכך שזהו תחום חדש ומתפתח שמהווה הזדמנות מקצועית לכל חשב שכר שרוצה להקפיץ את השכר שלו רמה הבאה, שכן מה עדיף?! לשלם שכר חודשי עבור מניעה אפקטיבית ויעילה (כהעלאה בשכר) או לשלם עיצום כספי בגין הפרות דיני עבודה ו/או תביעת עובד בגין טעויות בשכר – בדיעבד.

סמכויותיו של מפקח תחום השכר הינן בין היתר גם לנהל את העובדים תחתיו בפועל ולהפעיל בצורה תקינה ונכונה את מערך השכר, כך שגם אם נמצאו טעויות הן תהיינה זניחות ותטופלנה בהקדם.

בטיפול נכון, החשיפה לחוק להגברת האכיפה תרד משמעותית ותייצר למעסיקים רבים שקט, אם רק ישכילו לפעול יחד עם מפקח תחום השכר.

קורס מפקחי שכר בטסטמי, מתחיל ב 16/1/23 (בזום) למידע נוסף>>

על הכותב

הילה אהרוני בדרה, עו

הילה אהרוני בדרה, עו"ד

עו"ד לדיני עבודה העוסקת בתחום למעלה מ- 15 שנים, אשר ייצגה חברות, חברות פנסיה וגמל ועובדים רבים בבתי הדין לעבודה.
יועצת משפטית, יזמת בתחום השכר ומשאבי האנוש, בודקת שכר מוסמכת ומרצה בתחומי השכר, דיני עבודה, בקרות שכר מוסמכות, בדיקות שכר ויזמות באוניברסיטאות ומכללות וכן בקורסים המאושרים על ידי משרד העבודה ולשכת רואי החשבון.