דיני עבודה

על הדבש ועל העוקץ..

יש שמלקקים דבש עם עוקץ ויש קנסות של מנהל האכיפה בזרוע העבודה. המאמר הפעם עוסק בהגנה על המעסיק כך שהשנה תחלוף לה ללא רעשים, ללא תביעות ועם ראש שקט, לפחות בתחום אחד: חוקי העבודה ופנסיה.

אני רוצה לאחל לך באופן אישי ובשם עובדי קבוצת עוקץ, שנה שלווה ומתוקה. שנה דבש!

כדי שהשנה תהיה כזו עליך לפעול. אנחנו לא משאירים את זה בידי הגורל.

המאמר הפעם עוסק בהגנה על המעסיק כך שהשנה תחלוף לה ללא רעשים, ללא תביעות ועם ראש שקט, לפחות בתחום אחד: חוקי העבודה ופנסיה.

לפני עשור מצאנו שכ- 70% מתלושי השכר של העובדים שגויים. נחרדנו. האם המצב השתפר? התשובה מורכבת. מחד הטעויות נותרו זהות ואולי מסובכות יותר, מאידך רמת הידע של חשבי השכר משתפר, יש שיוצאים להכשרות והשתלמויות. בזמנו פנינו ללשכת רואי החשבון במטרה ללמד את חשבי השכר ולבחון אותם בסטנדרטים גבוהים יותר ממה שהיה מקובל. פעלנו והכשרנו, באמצעות חברת הבת טסטמי, עשרות אלפי חשבי שכר במשך השנים, על בסיס שנתי, במטרה לעדכן כל הזמן בשינויים החלים בחוקי העבודה, חוקי פנסיה ובסיטואציות שונות בחיי המעסיק במגעו עם העובד.

לא קל להיות היום מעסיק, חוקי העבודה מורכבים, יחסים עם העובדים הופכים למורכבים יותר, הוצאות שכר גבוהות, חוקי פנסיה לא מוכרים, סביבת העבודה לעיתים משתנה ויש צורך להסתגל אליה, לדוגמא המודל ההיברידי של העסקת עובדים חלק מהזמן גם מהבית. ושוב, כל אלה מחייבים אותנו המעסיקים, המנהלים וחשבי השכר, להיערך גם מבחינת “מה מותר ומה אסור”. מעסיקים רבים פועלים בתמימות, מה שנקרא בבתי משפט “תום לב” ושוגים בחוקי העבודה. ברוב המקרים זה לא עוזר להם. הרוב אינם נעזרים בעורך דין מומחה בדיני עבודה בסיטואציות מול עובדים. תביעות, לדוגמא על הליך השימוע, ראיונות עבודה “אסורים” עם עדות מוקלטת, הפכו לפופולריות.

גם זרוע העבודה לא נשאר אדיש. אלפי תביעות כנגד מעסיקים, החל באי העברת כספי פנסיה, אי תשלום שכר מינימום, פיטורי נשים בהיריון שלא לפי היתר, קיזוזי שעות עבודה, אי רישום שעות עבודה לעובדים מחוץ למשרד ועוד. ראו דוגמאות: פרסום עיצומים כספיים (molsa.gov.il)

כשהיינו בטירונות שום מסדר רס”ר לא עבר חלק, תמיד מוצאים אבק…

וכשיש תביעות מצד עובדים, הלשנות עובדים או ביקור פקחי זרוע העבודה, מתחילים לרוץ לעו”ד במקרה הטוב, אם כי לא כל עורכי הדין בקיאים בהתנהלות מול זרוע העבודה. זכור לכם שפעם הזמינו דלתות פלדלת לאחר שפרצו לדירת השכנים? המחשבה היא איך לטפל בבעיות עוד לפני שקורה מקרה, איך מיישרים קו פה בכדי שנמנע מקנסות כבדים שעלולים לערער את המצב העסקי של החברה.

לפני מספר שנים החליט המחוקק שחברות כ”א, אבטחה וניקיון חייבות באישור בודק שכר מוסמך שהן פועלות ע”פ חוקי העבודה בבואן למכרזים ממשלתיים. לא בכדי נטפלו לחברות הללו שמצבן מול העובדים היה גרוע; בעיות עם ימי עבודה, תלושי שכר חסרים במידע, ניהול חופשות גרוע ועבירות רבות על חוקי שכר מינימום ופנסיה. בודק שכר שנכנס לפעולה, אמור לנקות את “הלכלוך” הזה מעתה והלאה. בודק שכר מיומן מצליח ליישר קו. נכון שאת העבר לא ניתן לעיתים לתקן, אך מסתבר שגם לאחר ביקורת זרוע העבודה וגם בבתי משפט, מקלים על בעלי חברה שפעל נכון עוד לפני שהגיעו אליו והכניס בקרה של בודק שכר. ושימו לב, בחלק מהמקרים חברות ניצלות בעקבות אחד הסעיפים:

  1. תקנה 1(א) (1) – לא הפר כל הוראה בחמש השנים שקדמו להפרה – 25%-40% “הנחה”
  2. תקנה 1(א) (3) – המעביד נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה ולהקטנת הנזק שנגרם בשלה – 20%-40% “הנחה”
  3. תקנה 1(א) (4) – המעביד הסתמך על בדיקות תקופתיות שנערכו בידי בודק שכר מוסמך, שלפיהן קוימה בידיו החובה שהופרה- 30% “הנחה”

בעקבות הכנסת בודק שכר מוסמך ומיומנותו מול גורמי הפיקוח, פחתו קנסות בשיעור של בין 30%-90% , כלומר לעיתים עשרות אלפי שקלים לעובד !  במפעל בו נמצאו ליקויים לכמה עובדים נחסכים מאות אלפי ₪, מה שעלול להכניס את העסק לסחרור לא רצוי!

ראו שוב את הדוגמאות: פרסום עיצומים כספיים (molsa.gov.il)

בעוקץ הבנו את הסיטואציה, לאחר שבחנו את תלושי מאות חברות ואת ההסכמים הפנסיונים, לבקשת הלקוחות. מחלקת השירות אינה עוסקת בחוקי העבודה כמובן, אלא בתפעול תוכנה תקין, אך בעיניים מקצועיות שלנו, וניסיון של למעלה מ- 30 שנים, הבנו שהמצב לא טוב, בלשון המעטה.

לכן הקמנו מחלקה מקצועית בראשות אחד מאנשי המקצוע הטובים בארץ, רו”ח ועו”ד נמרוד רטנר, בודק שכר מוסמך ומרצה בתחום דיני עבודה ומיסוי.

אנחנו רואים זכות מוסרית, כגוף המטפל באלפי לקוחות ומייצגים, בעשרות אלפי חברות וכמיליון עובדים המקבלים תלושי שכר באמצעות תוכנת השכר שלנו, טריו, לא לעצום עיניים! אנו חייבים למנוע מכם המעסיקים, המנהלים וחשבי השכר את הטעות שאחרי. זכרו, אבק במסדר רס”ר? אסור לתת לזה לקרות!

ושתהיה לכם שנה מלאת שלווה ומתוקה כדבש

על הכותב

חיים מולכו, מנכ

חיים מולכו, מנכ"ל עוקץ מערכות בע"מ

מנכ"ל חברת עוקץ מערכות בע"מ מיום הקמתה בשנת 1988
מנכ"ל חברת טסטמי
ומנכ"ל משותף בחברת עוקץ פנסיה

www.oketz.co.il