פנסיה וגמל

איך הפרשות לפנסיה של כמה מאות שקלים הפכו לפסק דין של 100,000 ש”ח ואיך זה קשור לבקרה בזמן אמת?

את המאמר הזה אתחיל בהוראות החוק:
האחריות על ביצוע הבקרה על ההפרשות הפנסיוניות לעובדים חלה על המעסיק  

מאז כניסת חובת הדיווח במבנה האחיד נכנסה גם החובה על ביצוע הבקרה בגין ההפרשות מידי חודש לעובדים על המעסיקים , בפועל מה שזה אומר הוא שלאחר ביצוע תשלום הכספים לקופות השונות והדיווח האחריות של המעסיק לא הסתיימה ועל המעסיק לבצע בקרה שוטפת בזמן אמת עבור כל אותם כספים שלא נקלטו לעובדים .

ישנם עדיין מעסיקים שאינם מודעים לחשיבות הנ”ל בביצוע הבקרה וסבורים שמספיק לשלם לקופות ולבצע דיווח אך כיוון שמדובר בעולם דינאמי המורכב מקופות שונות ולא מעט שחקנים ( חברות הביטוח/קרנות הפנסיה /קופות הגמל וההשתלמות/סוכני ביטוח/יועצים פנסיוניים/ משווקים פנסיוניים ) השינויים בהחלטות של העובד על מעבר בין קופות , שינויים בעלויות הביטוח, כל זה מחייב את המעסיק להיות מקצועי ולבצע בקרה בזמן אמת וזאת על מנת למנוע חשיפה לסיכונים.

להן שתי דוגמאות שיעזרו למי מבינכם שעדיין לא מבין את גודל החשיפה :

מתוך כתבה שפורסמה ב”דה מרקר” ב 29/07/2021  :

ע’ היא בתה של א’ ושתיהן חולקות עוזרת בית שמגיעה אליהן לכמה שעות בשבוע כדי לנקות את הבית. באחרונה העלתה העוזרת את התעריף שהיא גובה, ולכן שתיהן פנו לחברת הביטוח שבה מנוהלת הפנסיה של העוזרת כדי לעדכן את גובה ההפרשות לפנסיה שהן מבצעות בהתאם. ואולם, אז גילתה א’ כי זה כמה שנים התשלום שחשבה ששילמה לפנסיה של העוזרת בכלל לא ירד מהוראת הקבע.

“שלחנו מייל לחברת הביטוח, ואמא שלי קיבלה תשובה שרשום אצלם שהיא בכלל לא משלמת פנסיה מאז 2015. לטענתם, משהו בהוראת הקבע היה לא נכון והם טענו שהם שלחו לה על כך מייל. אנחנו לא מקבלות שום דוח רבעוני וגם אמא שלי לא בודקת את הוראות הקבע, בטח לא על סכום של 100 שקל, אז היא היתה בטוחה שהיא משלמת כל השנים האלה. הפכו אותה לעבריינית“, מספרת ע’.

באחרונה נפסק בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים במקרה של ר’, שהעסיקה עוזרת בית בלי שהפרישה עבורה לפנסיה. זמן לא רב לאחר שהתפטרה העוזרת, היא נפטרה ממחלת הסרטן – ובית הדין פסק כי על המעסיקה לשלם ליורשי העובדת סכום של כ-100 אלף שקל, בגין הפסד פנסיית נכות ושארים  שהיתה מגיעה להם אילו היתה לעובדת קרן פנסיה.

במקרים הנ”ל מדובר על עוזרות בית , כלומר עובדת אחת אך כאשר מדובר על מספר עובדים ואף מאות ואלפים בטח שהבקרה הינה קשה לביצוע הרבה יותר עבור המעסיק ואף בלתי אפשרית.

עכשיו תשאלו את עצמכם מה יקרה אם חס וחלילה עובד שלכם שאתם משלמים עברו כל חודש ומדווחים אך הקופה מעבירה לכם דיווח ( היזון ) כל חודש שאין לעובד קופה ייכנס לאירוע ביטוחי ( אובדן כושר עבודה או מוות ) במצב זה החשיפה יכולה להגיע למילוני שקלים!

עבור המצבים הנ”ל במחלקת הפיתוח של עוקץ פנסיה פותחה מערכת התראות בזמן אמת תחת אלגוריתם ייחודי ( תוך 7 ימי עסקים מרגע הדיווח!!) ומבצעת עבורכם את הבקרה השוטפת מה שמונע חשיפה שלכם המעסיקים לסיכונים ושומר כמובן על זכויות העובדים שלכם.

המסקנה היא על מנת שתוכלו לישון בשקט ולדעת שאתם מוגנים מומלץ להשתמש בשירותים של גורם מתפעל שיודע לבצע בקרה בזמן אמת.

על הכותב

ירון הרן, מנכ

ירון הרן, מנכ"ל עוקץ פנסיה

www.ok-pension.co.il
073-2295599