מעסיקים ועובדים נפגשים בשתי נקודות מאד קריטיות בכל מה שקשור לדיווח הפנסיוני , שתי הנקודות הנ”ל משפיעות הן על העובד והן על המעסיק
שתי הנקודות הן הצטרפות של עובד חדש ועזיבת עבודה
בצד של המעסיק
בהצטרפות של עובד חדש מדובר על מרדף אחר עובד שגויס לחברה על מנת לקבל את המידע על התוכניות הפנסיוניות שיש לעובד ולעדכן אותם כמו שצריך בתוכנת השכר , לרוב לעובדים אין מושג איפה התוכניות הפנסיוניות מה שגורם לדיווח שגוי או דיווח באיחור ולכך ישנן השלכות רבות הן על עומס עבודה מצד המעסיק בביצוע תיקונים ( דיווח שלילי + שוטף לקופה הנכונה) הן על תשלום של ריביות פיגורים כתוצאה מדיווח ותשלום באיחור והן על חשיפה לכך שהעובד ייכנס לאירוע ביטוחי ולא יהיה מכוסה כתוצאה מדיווח שגוי או דיווח באיחור
בעזיבת עבודה מדובר על מרדף אחר קבלת ערכי פדיון הפיצויים שלו מקופה אחת או ממספר קופות , לאחר קבלת ערכי הפדיון ביצוע סיום עבודה בצורה מסודרת
בצד של העובד
כאשר עובד מצטרף לחברה הוא נשאל מהם פרטי חשבון הבנק שלו לביצוע תשלום של המשכורת ומהם פרטי הקופות שיש לו לביצוע הפרשות לקופות הפנסיוניות שלו , עבור השאלה הראשונה לא קיים כמעט עובד שלא יודע איפה יש לו חשבון בנק , עבור השאלה השנייה המצב הוא הפוך , רוב העובדים פשוט לא יודעים איפה יש להם קופה פנסיונית ולכן העובד מוצא את עצמו מנסה לאתר את פרטי הקופות שלו ולפעמים הוא מתייאש מה שגורם לכך שהוא לא מעביר את הפרטים בזמן למעסיק
בעזיבת עבודה , העובד ממתינן ל”טפסי שחרור” מהמעסיק ובלא מעט פעמים זה גורם לחוסר סובלנות ואף כעס מצדו
במהלך השנים האחרונות מאז כניסת המסלקה הפנסיונית וחובת הדיווח במבנה אחיד רשות שוק ההון פעלה וממשיכה לפעול על מנת לגרום לאירועים מעין אלה להיות פשוטים ,מהירים וללא טעויות
אז איך לקלוט עובד ולבצע עזיבת עבודה בלחיצת כפתור ?
קליטת עובד חדש
לפני כשלושה חודשים עוקץ פנסיה השיקה פתרון לבעיה הספציפית הנ”ל , כאשר עובד חדש מגיע למקום העבודה, באזור האישי של המעסיק בפורטל עוקץ פנסיה ניתן להגיש בקשה למידע לגבי פרטי הקופות של העובד כל זה בלחיצת כפתור ועד 4 ימי עסקים תקבלו את נתוני הקופות של העובד החדש
מה כוללים הנתונים ?
- תאריך הפקדה אחרון ( לצורך המידע האם קופה פעילה או לא לטובת עמידה בצו הרחבה לפנסיית חובה עבור מועד ההפקדה הראשונה )
- פרטי הקופה ( ח.פ , קוד באוצר )
- פרטי חשבון בנק של הקופה
- שיעור הפרשה הקיים לרכיב פיצויים ( האם 8.33% או לא )
במידה והעובד החדש אומר לכם שאין לו קופה ישנן שתי אפשרויות :
- שיצטרף לקופה ויעביר לכם את פרטי הקופה באמצעות נספח ה1 ( ראו מאמרים שלי בנושא טופס זה)
- במידה והעובד לא מעביר לכם נספח ה1 או לא מעביר לכם הוראות לאיזה קופה עליכם לדווח והגיע המועד בו אתם צרכים לדווח עבורו אזי יש לדווח לאחת מארבע קרנות פנסיה ברירת המחדל : מיטב דש , הלמן אלדובי , פסגות או אלטשולר שחם ( ראו מאמרים שלו בנושא קרנות ברירת מחדל )
עזיבת עבודה
כאשר עובד מסיים לעבוד, באזור האישי של המעסיק בפורטל עוקץ פנסיה ניתן להגיש בקשה לדוח עזר ל 161 עבור העובד מכל הקופות ( יכול להיות שיש לו “זנב” פיצויים תחת מעסיק זה בקופה שאתם לא יודעים ) בלחיצת כפתור רוב המענים מתקבלים עוד באותו יום והיתר עד 3 ימי עסקים
במקביל יש לדווח לעובד הנ”ל בקובץ הדיווח בשדה “סטטוס עובד בחודש משכורת ” – עזיבת עבודה וכך הקופה תעדכן זאת אצלה וכל מה שנותר לכם זה למסור לעובד את ה 161 ומבחינתכם סיימתם את עבודתכם
שני שינויים בהקשר של עזיבת עבודה שייכנסו מגרסה 4 למבנה האחיד ( 20/02/2022) :
בשדה סטטוס עובד בחודש משכורת ייתוספו שני ערכים :
עזיבת עבודה – עובד זכאי לכספי פיצויים
תשלום + דיווח עזיבת עבודה עתידי
לקראת כניסת גרסה 4 נרחיב ונסביר על משמעות השינויים שייכנסו
שיהיה לכולם בהצלחה הן בקליטת עובד חדש והן בביצוע עזיבת עבודה