ביטוח לאומי

דמי לידה בתקופת הקורונה, שינויי חקיקה מטיבים

ביום 12/1/2021 תוקן חוק הביטוח הלאומי (תיקון 223 – הוראת שעה), התשפ”א – 2021. התיקון קבע כי נשים מובטלות שילדו במהלך משבר הקורונה ואינן עונות על תנאי הזכאות לדמי לידה מלאים, או שאינן זכאיות לדמי לידה כלל, ועקב הלידה אינן יכולות להמשיך לקבל דמי אבטלה – יקבלו דמי לידה או תשלום מיוחד אחר, בתקופת חופשת הלידה וההורות. עוד קבע החוק כי יולדת עצמאית שילדה בתקופה מיום 1.1.2021 ועד 30.6.2021 תקבל דמי לידה לפי הרבעון שלפני הלידה, או התקופה המקבילה בשנת 2020, או בשנת 2019, כגבוה.

תיקון החוק חל על כל מקבלי דמי הלידה וההורות, לרבות אבות בתנאים שבחוק, הורים מאמצים, הורים פונדקאים והורים במשפחות אומנה.
על פי התיקון בחוק, תשלומים מכוחו ישולמו לא לפני 12/3/2021.

רקע חוקי לפני תיקון 223
חוק הביטוח הלאומי (להלן: החוק) קבע כי המוסד לביטוח לאומי (להלן: המל”ל) ישלם למבוטחת (עובדת שכירה ועובדת עצמאית) דמי לידה בעד פרק הזמן שלרגל ההיריון או הלידה אין היא עובדת או מועסקת במשלח ידה.
תקופת אכשרה – אם שולמו בעד מבוטחת דמי ביטוח משכרה כעובדת שכירה או ששילמה דמי ביטוח מהכנסתה כעובדת עצמאית בעד 10 חודשים מתוך 14 החודשים שקדמו ליום הקובע או 15 חודשים מתוך 22 החודשים שקדמו ליום הקובע – תהא המבוטחת זכאית לתשלום דמי לידה בעד 15 שבועות; מבוטחת שצברה 6 חודשים מתוך 14 חודשים שקדמו ליום הקובע – תהא זכאית לתשלום דמי לידה בעד 8 שבועות.
“היום הקובע” – היום שבו הפסיקה המבוטחת לעבוד בהיותה בהיריון שנסתיים בלידה שלגביה מוגשת התביעה לדמי הלידה.
עובדת עצמאית מקבלת דמי לידה לפי בסיס ההכנסה ברבעון שקדם ללידה או ברבעון בתקופה המקבילה בשנה הקודמת, כגבוה ביניהם.
לפי חוק עבודת נשים, מעסיק אינו רשאי להעסיק עובדת בזמן חופשת לידה ולכן עובדת בחופשת לידה אינה זכאית לקבל דמי אבטלה.

שילוב ההוראות החוקיות הקיימות מביא לתוצאות הבאות:
מבוטחת שקיבלה דמי אבטלה לפני הלידה ולא צברה תקופת אכשרה מלאה או חלקית, תקבל דמי לידה חלקיים בלבד, אם בכלל.
מבוטחת שהפסיקה לעבוד עוד טרם הייתה בהיריון, אינה זכאית כלל לדמי לידה.
נשים עצמאיות שהכנסתן נפגעה קשות בשל משבר הקורונה בשנים 2020 ו- 2021, שילדו בשנת 2021, הבסיס לדמי הלידה שלהן יהיה נמוך, ולכן דמי הלידה ישקפו את ההכנסה הנמוכה.
בנסיבות הזמן והקורונה, המחוקק מגמיש את הדרישות לגבי יולדות, כהוראת שעה, כפי שיפורט:

עיקרי השינוי לעובדות השכירות
הוסף סעיף 49א לחוק שעיקרו זכאות לדמי לידה למי שטרם הלידה הייתה זכאית לדמי אבטלה: מבוטחת שילדה/תלד בתקופה מיום 1/8/2020 ועד 30/6/2021, הפסיקה לעבוד טרם היותה בהיריון ולכן אין לה יום קובע, והייתה זכאית לדמי אבטלה עד יום הלידה – תהא זכאית לדמי לידה. היום הקובע לפי תיקון החוק למבוטחת שעמדה בכל התנאים האלה, הוא היום שבו הפסיקה לעבוד לאחרונה לפני הלידה. כלומר, היא תהיה זכאית לתשלום דמי הלידה לפי בסיס ההכנסה שלפני שהופסקה עבודתה בשל הקורונה.
הוסף סעיף 57(א) לחוק שעיקרו זכאות ליולדת חלף דמי אבטלה: מבוטחת שילדה/תלד בתקופה מיום 1/3/2020 ועד 30/6/2021, ולא צברה תקופת אכשרה כלל (ולכן במצב החוקי שהיה קיים לא הייתה זכאית כלל לדמי לידה) או צברה תקופת אכשרה חלקית בלבד (ולכן במצב החוקי שהיה קיים הייתה זכאית לדמי לידה חלקיים), והייתה זכאית לדמי אבטלה בתקופה לפני יום הלידה, תהא זכאית כדלקמן:
– ככל שלא צברה תקופת אכשרה: תקבל תשלום מיוחד במשך 15 השבועות מיום הלידה, השווה לדמי האבטלה שהייתה ממשיכה לקבל אילו לא ילדה.
– ככל שצברה תקופת אכשרה חלקית: תקבל דמי לידה במשך 8 שבועות, ורק ביתרת התקופה (7 שבועות נוספים), תהיה זכאית לתשלום מיוחד שווה ערך לדמי האבטלה שהייתה מקבלת בתקופה זו אילו לא ילדה.

בשולי הדברים
בהוראה שפרסם המל”ל באתרו מצוין כי:
המל”ל ישלם את דמי הלידה ואת התשלום המיוחד לזכאיות באופן אוטומטי החל מיום 12/3/2021 גם עבור תקופה קודמת, ואין צורך לפנות אליו בנושא.
באשר לעובדות עצמאיות – שילדו במהלך התקופה מיום 1/1/2021 עד 30/6/2021, יחושבו דמי הלידה שלהן בהתבסס על הכנסתן לפי השומה של שנת 2019 או של 2020 או המקדמות של שנת 2021, כגבוה ביניהם.

על הכותב

אורנה צח-גלרט, רו

אורנה צח-גלרט, רו"ח

נכתב ע”י רו”ח אורנה צח (גלרט), מר חיים חיטמן ורו”ח (משפטן) ישי חיבה.
ממיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי, חיבה אלמקייס, כהן - פתרונות מיסוי בע"מ
עם רו"ח אורנה צח (גלרט), העומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.
www.ahec-tax.co.il