דיני עבודה

פיצוי בסך 20,000 ₪ לעובד אשר מעסיקתו ניטרה את תיבת הדוא”ל שלו

admin
מאת admin

בפסק דין אשר ניתן לאחרונה ע”י בית הדין האזורי לעבודה, נדונה תביעתו של עובד, אשר טען, בין היתר, כי בחודשי העסקתו האחרונים, המעסיקה ניטרה את תיבת הדואר האלקטרוני שסיפקה לו לצורך עבודתו ואשר עשה בה שימוש מעורב – שכן גם הודעות דואר אלקטרוניות אישיות היו בתיבה זו. 

בפרשת איסקוב, דן בית הדין הארצי לעבודה בשאלה האם המעסיק רשאי להיכנס לתיבת הדואר האלקטרוני של העובד ולהסתכל בהודעות הדואר האישיות שלו. באותו עניין, בית הדין קבע בנוגע לשימוש בתיבת דואר בה עושה העובד שימוש מעורב – הן לצרכי עבודה והן לצרכים אישיים, כי אם המעסיק מיידע את העובד בדבר מדיניותו לגבי שימוש במחשב בשעת העבודה ולאור עיקרון השקיפות, המעסיק רשאי לבצע ניטור ובדיקת תכתובת הדואר האלקטרוני של העובד שנעשתה לצרכי עבודה. לגבי דואר אישי של העובד, בית הדין הדגיש כי לבדיקת דואר זה נדרשת הסכמה מפורשת של העובד בכל פעם, אלא אם התקיימו נסיבות מאוד חריגות המצדיקות זאת.

בענייננו, הוכח כי העובד עשה שימוש מעורב בתיבת הדואר. המעסיקה טענה כי לא ניטרה את הודעות הדואר, אלא רק הפנתה את ההודעות הרלוונטיות והדרושות לצורך ניהול החברה והפעלתה לגורמים אחרים בחברה, כאשר העובד כבר היה ברגלו האחת מחוץ לחברה ועלה הצורך להמשיך ולתפעל את החברה למרות שהוא מסיים את תפקידו. 

מצד אחד, המעסיקה לא הראתה מסמך מדיניות שימוש במחשב ואף לא הציגה את הודעת הדואר האלקטרוני שטענה כי נשלחה לעובד ובה הודע לו כי הודעות הדואר האלקטרוני שלו מועברות לצד שלישי בחברה. אך מאידך, העובד כיהן בתפקיד בכיר בחברה והעובד אף הודה כי כבר ביצע החלפת תפקיד בעבר בחברה ונדרש להעביר את תיבת הדואר שלו למחליפו. כמו כן, בשלב בו החברה ביצעה את העברת הדואר לגורמים אחרים בחברה, העובד כבר ידע על סיום עבודתו וידע את המועד בו יכנס מחליפו לתפקיד. 

בשל צירוף כל הנסיבות האלו, בית הדין קבע כי נראה שלא הייתה זו פגיעה המצדיקה פיצוי כה גבוה כפי שדרש העובד (אשר תבע 100,000 ₪ ברכיב זה).

בית הדין קבע כי העובד זכאי ל- 20,000 ₪ בגין עוגמת הנפש עקב הפגיעה בפרטיותו. 

יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם.

סעש 6017-09-16‏ ‏ מיכאל זוחוביצקי נ’ המחדש תעשיות (מנת”ש) בע”מ, ניתן ביום 25/12/18

 


מאת: עו”ד ונוטריונית עדי ביבר לקואה, העוסקת בתחום דיני העבודה

שותפה ובעלים של משרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי

www.biber-law.co.il

עו”ד ביבר לקואה לא ייצגה בתיק המוזכר במאמר הנ”ל.

 

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il