דיני עבודה

תוקפו של הסכם פשרה וסילוק בין עובד ומעסיק

admin
מאת admin

בפסק דין שניתן לאחרונה בבית הדין האזורי לעבודה בת”א נפסל הסכם פשרה שנחתם בין קבוצת הפועל רעננה בכדורגל לבין מי שהיה קפטן הקבוצה, בנימוק שבהסכם הפשרה אולץ השחקן לוותר על זכויות שאינן ניתנו לוויתור.

שחקן הכדורגל הועסק ע”י הקבוצה במשך ארבע עונות, שבסיומן לא הוצע לו להמשיך לעונה נוספת. בין הצדדים נחתם “כתב פשרה והודאת סילוק” שלפיו תמורת סכום מסוים יוותר השחקן על כל טענותיו כנגד הקבוצה. בפסק הדין נדונה השאלה באילו תנאים יינתן תוקף להסכם פשרה וסילוק מסוג זה. המדיניות של בית הדין הארצי לעבודה היא לתת תוקף לכתבי ויתור רק בנסיבות חריגות ורק לאחר בדיקה קפדנית של  תוקפם. כך למשל, יש לבחון אם כתב הוויתור הוא ברור וחד משמעי; האם כתב הוויתור הוסבר לעובד והוא הבין אותו; האם העובד קיבל חשבון מפורט ובו הסכומים שישולמו לו עם החתימה על כתב הוויתור;  האם לאחר החתימה התעוררו חילוקי דעות בעניינים שלא היו ידועים לעובד קודם לכן. בנוגע לפשרה והודאת סילוק על פיצויי פיטורים – קיימת הוראת חוק ספציפית הדורשת שהוויתור יהיה בכתב ויפורש בו שהוא לפיצויי פיטורים.

במקרה המדובר, נקבע כי הסכם הוויתור חסר תוקף משלל סיבות וביניהן:

  • הקבוצה התנתה תשלום זכויות המגיעות לו לפי דין בחתימה על ההסכם. בית הדין לא יכבד תוקף של הסכם שבו נדרש העובד לחתום על כתב וויתור כתנאי לקבלת זכויות קוגנטיות (= שאינן ניתנות לוויתור).
  • בכתב הוויתור לא הופיעו הסכומים שישולמו לשחקן ולא היה פירוט של הרכיבים השונים.
  • נדחתה טענת הקבוצה כי השכר הרגיל ששולם לשחקן כולל בתוכו פיצויי פיטורים. הוראה זו מנוגדת לדרישה כי הסכם כזה יאושר ע”י שר העבודה ולכן אין לה תוקף.
  • דמי הבראה ופדיון חופשה הן זכויות שהעובד לא יכול לוותר עליהן, ולכן אין לתת תוקף להסכם שבו העובד מוותר לכאורה על זכויות קוגנטיות.

 

מסקנות:

מעסיקים רבים נוטים להאמין כי חתימת העובד על כתב וויתור היא מעין “תעודת ביטוח” להעדר תביעות. המציאות היא שונה. על מנת שבית הדין לעבודה יכבד תוקף של כתב וויתור, יש להקפיד כי לעובד הוסבר היטב תוכן ההסכם והוא הבין אותו. יש להקפיד כי העובד יודע מהן זכויותיו, מה מגיע לו ועל מה הוא מוותר. חשוב שהשפה תהיה ברורה ויש עדיפות לכתב ויתור הנערך בכתב ידו של העובד. יתרון נוסף ישנו כאשר העובד מיוצג ע”י עו”ד מטעמו (או מייצג אחר כמו איש ועד וכד’) שיאשר בכתב כי הסביר לעובד את זכויותיו וכי העובד חתם על ההסכם מתוך הבנה מלאה. על כתב הוויתור להכיל את כל טענות העובד בחלוקה לרכיבים  השונים, ומנגד את הסכומים שישולמו לו בגין כל רכיב. אין להתנות תשלום של זכויות המגיעות לעובד בכל מקרה ע”פ דין בחתימה על ההסכם. כמו כן הסכם סילוק עלול להיפסל אם הושג בדרך של איום או סחיטה.

אין באמור לעיל כדי להוות משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף להתייעצות עם עו”ד מומחה בתחום.


מאת: עו”ד יגאל דנינו.

©  כל הזכויות שמורות לחכם את אור-זך, עורכי דין, 2016

www.holaw.co.il

 

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il