דיני עבודה

שינויי חקיקה בהעסקת נוער

admin
מאת admin

ב 7.4.2016 פורסם תיקון מספר 18 לחוק עבודת הנוער, הקובע שינוי פרוצדורלי בדרישות העסקת נער טרם קבלתו על ידי המעסיק לעבודה וכן, מחייב את המעסיק (בהוראת שעה), ללוות את הנער אל ביתו, לאחר עבודת לילה.

בעבר, כשנער ביקש להתקבל לעבודה, נדרש ממנו להצטייד בפנקס עבודה (אותו קיבל מלשכת שירות התעסוקה), ולהציגו בפני המעסיק הפוטנציאלי. הליך זה היה כרוך בנטל בירוקרטי מצד בני הנוער, אשר אילץ אותם לעבור בלשכת התעסוקה בטרם התייצבותם אצל המעסיק.

כיום, הודות לתיקון הנ”ל, בוטל הסעיף בחוק המחייב הצגת פנקס עבודה, וכל שנדרש מהנער הוא אישור רפואי מרופא משפחה המעיד על כשירותו לעבודה, וצילום תעודת זהות שלו או של מי מהוריו, בצירוף ספח בו מופיע תאריך לידתו של הנער.

יודגש, כי האישור הרפואי המבוקש (בהתאם לתיקון), מוגדר כאישור רפואי שלא יכלול כל מידע רפואי מעבר לנדרש לפי הוראות החוק.

על המעסיק חלה החובה לשמור במקום עבודתו את האישור הרפואי או העתק ממנו, וכן לשמור העתק מתעודת הזהות שהציג בפניו הנער, למשך כל תקופת העסקת הנער ועד שנה ממועד סיום העסקתו. בתום תקופה של שנה ממועד סיום ההעסקה, נדרש המעסיק (כחלק מהגנת הפרטיות), לבער את המסמכים כאמור.

עיון בדברי ההסבר להצעת החוק מבהיר, כי הרעיון העומד מאחורי שימור המסמכים הללו הינו לצורכי אכיפה, ומסייע למעסיק בהתמודדות עם תלונות שעשויות להגיע בפרק הזמן שלאחר סיום העסקת הנער.

באשר לשינוי שחל בהתאם להוראת השעה בעבודת לילה יצוין, כי עד לכניסת התיקון לתוקף, חלו הגבלות על העסקת נער בעבודת לילה. עיקר ההגבלות עסקו באיסור העסקת נער שחוק לימוד חובה חל בעניינו, בין השעות 20:00 ועד 8:00 בבוקר המחרת, ובאיסור העסקת נער שחוק לימוד חובה לא חל בעניינו, בין השעות 22:00 ועד 6:00 בבוקר המחרת.

ברם, משנכנס התיקון לתוקף, ניתנה הוראת שעה המתירה למעסיק להעסיק צעיר עד השעה 24:00 בתקופת חופשת הלימודים הרשמית, ובתנאי שאם עבודתו נסתיימה לאחר השעה 23:00, מחויב המעסיק להחזיר את הצעיר אל ביתו בעצמו או באמצעות אחר מטעמו.

הוראת שעה זו תקפה עד ליום 1.9.2019.

אי עמידה בהוראות התיקון כפי שפורטו לעיל, יכולה לגרור נקיטת הליכים פליליים וכן עיצומים כספיים על המעסיק מכוח החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, תשע”ב – 2011.

התיקון נכנס לתוקפו ביום 7.4.2016.

אין באמור לעיל כדי להוות משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף להתייעצות עם עו”ד מומחה בתחום.


מאת עו”ד אביתר טף.

© כל הזכויות שמורות לחכם את אור-זך, עורכי דין, 2016

www.holaw.co.il

 

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il