דיני עבודה

עובד הטריד מינית עובדת, והמנכ”ל לא נתן לה גיבוי

admin
מאת admin

ב 17.05.2016 מנכ”ל ומנהל פיתוח עסקי בחברה הורשעו בעבירות של התנכלות והטרדה מינית כלפי עובדת.

הכרעת דין בעניין  מדינת ישראל נ’ מ.פ., ע.ר.

על פי העובדות המתוארות בהכרעת הדין, הנאשם 2, מי שהיה מנהל הפיתוח העסקי נהג לפנות במשך כשלושה חודשים בהתייחסויות חוזרות התמקדות במיניותה של עובדת בחברה, תוך שהיא מראה לו כי אינה מעוניינת בהתייחסויות אלה. בין השאר, אמר לה דברים כגון “את בחורה יפה”, “איזה גוף, לא יאומן שעד עכשיו לא שכבו איתך”, “את בטוחה שהם אמתיים?” בהתייחס לחזה של העובדת.

העובדת, שנרתעה מהתנהגותו של הנאשם 2, ביקשה והקפידה על כך, כי פגישותיה עימו יתנהלו בחדר הישיבות של החברה, שקירותיו מזכוכית, ובנוכחות אדם נוסף.

באירוע שהביא לפיצוץ, התקרב הנאשם 2 מאד אל העובדת, אמר לה “מכאן הפרופיל שלך מאד יפה”, כשהוא מסתכל על החזה שלה מלמטה, והוסיף דברים נוספים. העובדת דחפה את כסאו של הנאשם 2 וביקשה ממנו כי ישמור על מרחק של 30 ס”מ ממנה. בתגובה החווה הנאשם 2 בידיו מרחק של 30 ס”מ באופן אנכי, הסתכל על פלג גופו התחתון ואמר: “מה 30 ס”מ? אם את רוצה, הוא יגיע ל-30 ס”מ. את רוצה שאראה לך אותו? אל תפחדי ממנו.” העובדת עזבה את המקום בוכה ונסעה לביתה.

בתגובה לאירוע זה, ביקשה העובדת מהממונה עליה כי הדבר יטופל. משראתה שלא נעשה דבר במשך מספר ימים, פנתה אל הנאשם 1, מנכ”ל החברה.

הנאשם 1 זימן לפגישה בחדרו את העובדת ואת הנאשם 2. לגרסת העובדת, שנמצאה מהימנה על-ידי בית המשפט, הנאשם 1 התייחס אל דברי הנאשם 2 כאל בדיחה והורה לו להתנצל. משעמדה העובדת על כך כי לא היה מדובר בבדיחה, וכי היא מבקשת כי הנאשם 2 יורחק ממנה, וכי אם לא ייעשה כן, היא תפנה למשטרה, הבהיר הנאשם 1 כי הוא יגבה  את הנאשם 2. העובדת יצאה נסערת מהפגישה, עזבה את המקום ובתגובה הורה הנאשם 1 ליתר העובדים בחברה על חסימת גישתה למחשבים, תוך אמירה שכבר אינה עובדת במקום.

בית משפט השלום בתל אביב – יפו, קבע כי עדות העובדת, שנתמכה בעדויות נוספות, מהימנה עליו, לעומת עדויות הנאשמים שאינן מהימנות עליו, והרשיע את הנאשם 1 בעבירה של התנכלות לפי ס’ 5(ב) ו-3(ב) לחוק למניעת הטרדה מינית, ואילו את נאשם 2 בעבירה של הטרדה מינית, לפי ס’ 5(א) ו-3(א)(4)(5) לחוק למניעת הטרדה מינית.

אנו מבקשות להזכיר כי הטרדה מינית והתנכלות הינן עבירות פליליות ועוולות אזרחיות. העובדת במקרה זה בחרה להגיש תלונה במשטרה, ולפיכך מדובר בתיק המנוהל בהליך הפלילי, במסגרתו הורשעו הנאשמים ובהמשך לכך- ייגזרו עונשיהם. במקביל, רשאית העובדת להגיש תביעה אזרחית במסגרתה תתבע פיצויים כספיים מהשניים בגין מעשיהם.

הבהרה: המידע באתר הינו מידע כללי בלבד ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף להם ו/או המלצה לנקיטת אמצעים ו/או הימנעות מהם. המחברת אינה נושאת באחריות כשלהי כלפי הקורא/ת. הקורא/ת נדרש/ת לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. כל הסתמכות על האמור לעיל הינה באחריות המסתמך/ת ועל דעתו/ה בלבד


מאת: קרן בר יהודה, עו”ד ונוטריון.

הכותבת שמשה בעבר כיועצת משפטית למרכז סיוע לנפגעות אונס ותקיפה מינית בירושלים, מייצגת נפגעות הטרדה מינית, מייעצת ומלווה מעסיקים בתחום הטיפול בנושאי הטרדה מינית ומנחה קורסים לאחראיות על הטרדה מינית במקומות עבודה. הכותבת מנהלת את הפורום לייעוץ משפטי של אתר “מקום” לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית.

 www.bar-yehuda.com

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il