דיני עבודה

הטרדה מינית – צו מניעה לפיטורים שמקורם בהתנכלות

admin
מאת admin

 

ביום 15.7.2015 ציווה בית הדין לעבודה בירושלים על החזרתה לעבודה של עו”ס בכירה, אשר פוטרה מעבודתה עקב התנכלות שחוותה מהמנהלת שלה, על רקע תלונתה על הטרדה מינית כנגד עובד אחר במשרד.

התובעת הועסקה העובדת סוציאלית במשרד הרווחה. באחד הימים בהם היתה במטבח המשרד, ניגש אחד מעובדי הצוות איתו עבדה, נעמד מולה בסמוך, תוך שהוא חוסם את פתח היציאה מהמטבח, פתח את חגורתו ואת רוכסן מכנסיו, הפשיל מכנסיו הוציא את החולצה והגופיה ואז הכניס אותם למכנס, הרים את המכנס וסגר את הרוכסן, הכפתור והחגורה.

התובעת לא יכלה לצאת מהמטבח, חשה מושפלת ומוטרדת ופנתה בתלונה לאחראית עליה, ולאחר מכן בהנחייתה- לאחראית למניעת הטרדה מינית. הנילון הודה בעובדות נשוא התלונה, טען כי פעל כך לפחות בשני מקרים אחרים, אך שלא מדובר בהתנהגות בעלות אופי מיני, אלא באי הבנה.

בעקבות זאת החליטה הנתבעת כי מדובר בהתנהגות בלתי הולמת, שאינה עולה כדי הטרדה מינית.

מאז תלונתה זו, החלה התובעת סובלת מהתנכלות מצד המנהלת שלה. כך, ירדו ציוניה בהערכת העובד, למרות שהערכותיהם של מקבלי השירות כלפיה היו גבוהות ביותר. כך, המנהלת הגדירה את הגשת התלונה על ידי התובעת כ”חוסר קולגיאליות”.  נאמרו לתובעת אמירות מאשימות בדבר השפעת תלונתה על הצוות ועבודתו.

התובעת פנתה בתלונה על התנכלות, אשר לא נבדקה, כאשר לדברי האחראית למניעת הטרדה מינית– היא העבירה את המידע “הלאה” אך לא בדקה אם נערך בירור. חרף כך, הוזמנה התובעת לשימוע, במסגרתו לא פורטו נימוקים לרצון לסיים את עבודתה, ולבסוף פוטרה בלא שנערך בפועל שימוע.

בית הדין קבע כי התנהגות המנהלת הינה בגדר התנכלות, וכי פיטוריה של התובעת נובעים משיקולים זרים עקב התנכלות זו. עוד קבע בית הדין כי לתובעת לא נערך שימוע כדין.

בית הדין סקר את הפסיקה הקובעת כי דרך המלך בפיטורין אינה השבה לעבודה אלא פסיקת פיצוי. עם זאת, הוא מצא כי מקום שהוכח שהתובעת היתה עובדת טובה וכי פיטוריה נבעו מהתנכלות ומשיקולים לא עניינים, יש מקום להורות על החזרתה לעבודה. בית הדין הורה על השבת התובעת לעבודה לאלתר, תוך תשלום מלוא זכויותיה מיום פיטוריה ועד להשבתה.

הבהרה: המידע באתר הינו מידע כללי בלבד ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף להם ו/או המלצה לנקיטת אמצעים ו/או הימנעות מהם. המחברת אינה נושאת באחריות כשלהי כלפי הקורא/ת. הקורא/ת נדרש/ת לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. כל הסתמכות על האמור לעיל הינה באחריות המסתמך/ת ועל דעתו/ה בלבד.


מאת: קרן בר יהודה, עו”ד ונוטריון.

הכותבת שמשה בעבר כיועצת משפטית למרכז סיוע לנפגעות אונס ותקיפה מינית בירושלים, מייצגת נפגעות הטרדה מינית, מייעצת ומלווה מעסיקים בתחום הטיפול בנושאי הטרדה מינית ומנחה קורסים לאחראיות על הטרדה מינית במקומות עבודה. הכותבת מנהלת את הפורום לייעוץ משפטי של אתר “מקום” לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית.

 www.bar-yehuda.com

 

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il