דיני עבודה

עבודה בחגים

admin
מאת admin

 

להלן תשובות למספר שאלות בהן נתקלים עובדים ומעסיקים הקשורים לזכויות עובדים בתקופת החגים. תשומת לבכם לכך שהתשובות הניתנות להלן מתבססות על הדין הכללי ויש מקרים בהם זכאים עובדים לתנאים טובים יותר מכוח הסכמים קיבוציים, צווי הרחבה או חוזה עבודה אישי.

 

האם עובד זכאי לתשלום בחגים?

עובד בשכר (עובד ששכרו מחושב לפי שכר שעתי/ שכר יומי/ שכר על פי תפוקה בשונה מעובד המועסק על בסיס משכורת חודשית קבועה) שעובד 3 חודשים במקום עבודה ושלא נעדר מעבודתו ביום שלפני החג וביום שאחריו אלא ברשות מעסיקו, זכאי לתשלום מלא עבור 2 ימי חג הפסח (בנוסף זכאי לתשלום 2 ימי ראש השנה, יום הכיפורים, 2 ימי סוכות, חג שבועות ויום העצמאות).

עובד במשכורת חודשית לא יהיה זכאי לתשלום נפרד עבור ימי חג אך הוא אינו נפגע שכן שכרו יחושב כאילו עבד בימי החג, זאת מאחר שעובד במשכורת חודשית מקבל משכורת קבועה ולא משכורת המחושבת על בסיס יומי, שעתי, או על בסיס תפוקה כעובד בשכר שמשכורתו עלולה להיפגע אם לא יקבל שכר עבור ימי החג. לגבי עובד במשכורת אין דרישת ותק מינימלי של שלושה חודשים.

האם עובד זכאי לתשלום כאשר החג חל ביום שבת?

עובד בשכר לא יהיה זכאי לתשלום עבור ימי חג החלים בשבת. כאמור, עובד במשכורת חודשית לא יהיה זכאי לתשלום נוסף עבור ימי החג, לא משנה באיזה יום יחול החג.

תשלום עבור ימי חג הפסח תשע”ה לעובד שלא עובד בימי החג

בשנת תשע”ה חג הפסח חל ביום שבת ולכן עובד בשכר לא יהיה זכאי לתשלום עבור יום החג, כאמור עובד במשכורת חודשית לא יהיה זכאי לתשלום נוסף עבור יום החג. חג שביעי של פסח (פסח שני) חל ביום שישי ולכן במקומות עבודה בהם עובדים 5 ימים בשבוע- עובד במשכורת חודשית לא יקבל תשלום נוסף בגין דמי החג ועובד בשכר גם לא יקבל שכר מכיוון שממילא אינו עובד בימי שישי ומשכורתו לא תפגע. במקומות עבודה בהם עובדים 6 ימים בשבוע – עובד במשכורת חודשית לא יקבל תשלום נוסף בגין דמי החג ואילו עובד בשכר יקבל תשלום של יום עבודה מלא עבור יום החג.

האם עובד לא יהודי זכאי לתשלום בחג?

באפשרות עובד לא יהודי לבחור האם לקבל דמי חגים על פי חגי דתו או על פי חגי הדת היהודית. עובד לא יהודי שבחר לקבל דמי חגים על פי חגי הדת היהודית יהיה זכאי לתשלום דמי חגים כמו עובד יהודי.

עובד לא יהודי שבחר לקבל דמי חגים על פי חגי דתו, יעבוד בחגי הדת היהודית וככל שמקום עבודתו סגור בחגי הדת היהודית, לא יקבל תשלום עבור ימי החג, אך מעסיקו יכול לשלם לו דמי חופשה בגין ימים אלו.

האם ניתן לחייב עובד לעבוד בחג?

מעסיק שקיבל היתר להעסיק עובדים בחג, יכול לחייב את עובדיו לעבוד בחג. עובד שנדרש על ידי מעסיקו לעבוד בימי חג רשאי להצהיר תוך שלושה ימים מיום הדרישה שהוא אינו מסכים לעבוד בחג בשל איסור שבמצוות דתו שאותן הוא מקיים. הצהרת העובד צריך שתעשה סמוך לתחילת עבודתו או בפעם הראשונה בה נדרש העובד לעבוד בחג.

עבודה בערבי חג

במקומות עבודה שלא חל עליהם הסכם קיבוצי שהוראותיו שונות, יום העבודה בערב חג לא יעלה על 7 שעות עבודה.

מה התמורה לה זכאי עובד שעבד בחג?

עובד שעובד בימי החג זכאי לתוספת של לפחות 50% לכל שעת עבודה, התוספת תחול גם על השעות הנוספות, כלומר עבור שמונה השעות הראשונות שעבד העובד ביום חג יהיה זכאי לתשלום בגובה של לפחות 150%, עבור השעתיים הנוספות הראשונות יהיה זכאי לתשלום בגובה של לפחות 175% ועבור השעה הנוספת השלישית ואחריה יהיה זכאי לתשלום בגובה של לפחות 200%. בנוסף יהיה זכאי העובד לשעות מנוחה במספר ובזמן שנקבעו בהיתר שלפיו הועסק במקום השעות שבהן עבד בחג.

עבודה בחול המועד

אין כל מניעה לחייב עובד לעבוד בחול המועד. ימי חול המועד נחשבים לימי עבודה רגילים מבחינת שעות עבודה אלא אם קיימת הוראה שונה בהסכם קיבוצי או שבמקום העבודה נהוג לעבוד בימי חול המועד שעות מועטות יותר מיום עבודה רגיל. ככל שקיימת הוראה בהסכם קיבוצי או שקיים נוהג כזה הם מחייבים את המעסיק. מעסיק כמובן יכול לסכם עם עובדיו אחרת ולזקוף לימי חול המועד שווי או אורך אחר.

האם מעסיק יכול לסגור את עסקו בימי חול המועד ולהוציא את עובדיו לחופשה מרוכזת?

מעסיק יכול להחליט לסגור את עסקו בימי חול המועד. אם החופשה עולה על שבעה ימים, על המעסיק להודיע לעובד על החופשה לפחות שבועיים מראש. המעסיק ישלם לעובדיו דמי חופשה שנתית בגין ימים אלו.

מה קורה אם המעסיק החליט על חופשה מרוכזת ולעובד אין מספיק ימי חופשה צבורים?

מעסיק שהחליט להוציא את עובדיו לחופשה מרוכזת בימי חול המועד צריך לבדוק האם לעובדיו ישנם מספיק ימי חופשה לניצול. עובדים שלא צברו מספיק ימי חופשה לניצול, יכולים לצאת לחופשה ללא תשלום אך זאת בהסכמה בלבד. עובד שלא צבר די ימי חופשה ושאינו מסכים לצאת לחופשה ללא תשלום יקבלו תשלום מלא עבור הימים בהם מקום עבודתו היה סגור. לא ניתן לכפות על עובד להיכנס ליתרת ימי חופשה שלילית.

האם ניתן להוריד לעובד מחצית יום חופשה על כל יום מימי חול המועד?

כאשר מקום עבודה סגור בחול המועד מעסיק רשאי לקזז מימי החופשה שצבר העובד מחצית יום חופשה ולא יום חופשה מלא על כל יום מימי חול המועד, כהטבה לעובד, אך אין הוא חייב לעשות כן אלא אם נקבע כך בהסכם קיבוצי או שקיים נוהג או הסכם אחר במקום העבודה.

 
אין באמור לעיל כדי להוות משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף להתייעצות עם עו”ד מומחה בתחום.


מאת: עו”ד יוסי חכם ועו”ד מרב חילו

© כל הזכויות שמורות לחכם את אור-זך, עורכי דין, 2015

www.holaw.co.il

 

 

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il