פנסיה וגמל

רצף קצבה – קחו אחריות עכשיו לפני שתצטערו בעתיד

admin
מאת admin

 ישנם מקרים בהם החוק מנסה לבוא לטובת העובד ומנחה את המעסיק לבצע פעולות במקומו. בפועל, התוצאה בסופו של דבר, לא תמיד לטובת העובד.

כשעובד פורש מעבודה, החוק מאפשר למעסיק לעשות את התחשבנות המס על הפיצויים שמקבל העובד במקום שהעובד יצטרך לעשות זאת בעצמו ע”י הליכה פיזית לרשויות המס. (פעולה מבורכת לרמות הכנסה נמוכות. לרמות הכנסה גבוהות מעל 15,000 ₪ מומלץ ואף חובה להגיע לייעוץ כי כמעט בוודאות ניתן לחסוך כסף רב) המעסיק שולח במקומו את הטופס לרשויות המס ומשלם לו את הכספים המגיעים לו. 

במס הכנסה אמורים לקבל את הטופס ולהקליד את הנתונים במחשבים שלהם. בפועל הדברים נופלים בין הכיסאות : 

  • לא תמיד המסמכים מגיעים ואם מגיעים- לא תמיד מגיעים לידיים הנכונות
  • לא תמיד הם מוקלדים למחשב של מס הכנסה

 

מה המשמעות?

אנחנו חושבים שאנו פטורים מתשלום מס כי המעסיק שלנו סגר בעבורנו את כל הפרטים ואנחנו לא מודעים שבבוא היום נידרש לשלם סכומים כסף גדולים, סכומים שיכולים להגיע עד לעשרות אלפי שקלים רק בגלל שלא היה מי שיעקוב אחר הניירת שלנו, לא היינו במודעות וחשבנו שהכול נעשה בעבורנו.   

הבעייתיות היא שלפעולה הזאת אין דרך חזרה אין לנו יכולת לתקן אותה אחורה, יש חלון הזדמנויות לבצע אותה. חלון ההזדמנויות הוא לרוב עד שנה מיום הפרישה וגם זה משתנה מעת לעת. וזאת האזהרה שלי אליכם אל תשנו בשקט, תוודאו תבדקו תתייעצו.

רצף קצבה

אדם העוזב את עבודתו ועובר לעבודתו הבאה (שזה כשלעצמו עניין שבשגרה, הרי אנו עובדים לפחות ב 4-6 עבודות במהלך חיינו)  מקבל פיצויים.
לגבי הפיצויים בעלי האופי הקצבתי  הוא יכול לבקש שלא לקבל ברגע זה כי אם לדחות את קבלת הכספים למועד הפרישה האמיתי שלו משוק העבודה או למשוך אותם במועד מאוחר יותר במהלך חייו.
כדי שפעולה זו תתבצע עליו לבקש ממס הכנסה, בעת הפרישה ממקום עבודתו כיום, לא להטיל על הכספים הקצבתיים  מס אלא להשאיר אותם בקופה למטרת תשלום קצבה. לבקשה הזו קוראים – בקשה לרצף קצבה או בקשה לייעוד כספים לקצבה.

מס הכנסה דורש שאת פעולת ייעוד הכסף לקצבה העובד חייב לבצע “עם פרישתו”.
אין הגדרת זמן ברורה לעניין הזה. כתוצאה מכך יתכן שיעבור פרק זמן שבו לא נעשה דבר או לחלופין- נשלחו על ידי המעסיק ניירות למס הכנסה אולם העובד לא קיבל אישור חתום על אישור הפעולה.  
כתוצאה מכך ביום בו יבקש העובד לתרגם את הכסף לפנסיה ו/או למשוך אותו  יקבל תשובה שהוא איחר את המועד לבקשה כזו ולכן עליו לשלם  מס על הסכומים האלה כאילו קיבל אותם ביום הפרישה המקורי.

מדובר בהרבה מאוד כסף שיכול לרדת לטמיון !! ( יכול להגיע לכמה עשרות אלפי שקלים).

איך מוודאים שלך זה לא יקרה?

עובד שפנה למס הכנסה או פנה לייעוץ בנושא הפרישה שלו  – מקבל ניירת שלמה ממס הכנסה.
עליו לקבל  את האישור שבו רשום “אישור על ייעוד כספים לקצבה”, להעביר אותו לחברת הביטוח ולשמור לעצמו עותק כדי  שבעתיד יוכל להוכיח שביצע את הפעולה ובכך לחסוך המון מס. עובד שהמעסיק מטפל לו בענייני הפרישה –  חייב לקחת אחריות על החיים שלו.
אני ממליץ שאם אחרי 90 יום לא קיבל בדואר ממס הכנסה נייר חתום על הפעולה הזו, עליו לגשת בעצמו לפקיד השומה האזורי  ולהביא את האישור המיוחל.  
על ידי המודעות לנושא ניתן לחסוך עוגמת נפש רבה.  

אסיים בסיפור אישי בנושא זה : לקוח שלי שפרש לפני 9 שנים וביקש השנה למשוך את כספי הקצבה – שילם 26,600 מס בזכות העובדה שלא ויתרנו וחיפשנו בכל מקום את אישור רצף הקצבה. אילולא המצאת האישור למס הכנסה היה נאלץ לשלם 89,000 שקל ! 

 


מאת: אייל מנדלאוי – מומחה למיסוי ופרישה

www.eyalmen.co.il

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il