דיני עבודה

שעות אב

admin
מאת admin

גבר קיבל זכאות לנצל ‘שעות אם’, השמור לנשים אחרי לידה, מכוח חוק עבודת נשים, וזאת לאחר שהוכיח כי אשתו איננה יכולה ליהנות מן הזכות.

חוק עבודת נשים מגדיר בין-השאר את זכויות האישה במקרה של חזרה לעבודה לאחר לידה. לדוגמה בסעיף 7 ג’ לחוק עבודת נשים מעוגנת זכות האישה לחזור לעבודה במתכונת של משרת אם המזכה, ללא קיזוז בשכר, עבודה של שעה אחת פחות בכל יום (ובתנאי שמדובר במשרה מלאה), לתקופה של 4 חודשים מרגע החזרה מחופשת הלידה.

החוק מגדיר זכויות נוספות שנועדו להגן על זכויות האישה כדוגמת: הזכות לשעת הנקה (כולל חובת המעסיק לאפשר זאת במתקנים ראויים לכך ולא רק חובת נתינת הזמן לביצוע), או האיסור לפטר עובדת לאחר במהלך ובחזרה מחופשת הלידה.

חשוב לציין כי חוק עבודת נשים הוא חוק מגן המקנה זכויות קוגנטיות לנשים, זכויות שלא ניתן להתנות, גם אם נקבע בהסכם אישי או קיבוצי, עליו חתומה עובדת (כי איננה זכאית לשעת הנקה במשרה בכירה) זכותה בחוק המגן גוברת על כל הסכם אחר ו/או קודם.

זכויות האב בעת חזרת האישה מחופשת הלידה

בהגדרת החוק מצוין במפורש כי במידה והאישה איננה יכולה לממש את הזכות לשעת אם, היא רשאית להעביר אותה לבן זוגה. העברת הזכות לבן הזוג נעשית בהתאם למספר קריטריונים.

הדבר נכון גם לחופשת הלידה עצמה לדוגמה, שם רשאים לחלוק את החופשה הבעל עם האישה. זכות שלא ניתנת להעברה (כדוגמת הזכות להנקה) כמובן שאינה צריכה להילקח בחשבון עבור האב.

מקרה לדוגמא:

שוטר הנשוי לרופאה, אשר עובדת שעות מרובות במשמרות, ביקש לנצל את שעות האם, ובכך לחייב לשחררו שעה אחת קודם בכל יום עבודה במשך תקופה של 4 חודשים.

השוטר הציג את מכלול העובדות בפני מפקדיו אולם קצינת משאבי האנוש דחתה את בקשתו. בעקבות זאת, הגיש השוטר קבילה לנציבת תלונות השוטרים והסוהרים. הנציבה קבעה כי יש לקבל את הקבילה וזאת משום שההחלטה בעניינו של השוטר התקבלה בניגוד לנהלים. שכן בכל מקרה בו האישה איננה יכולה לממש זכות זו, כמו במקרה של רופאה המחויבת למשמרות, היא רשאית להעביר את הזכות לבן זוגה.

לאחר שפנה השוטר לנציבת תלונות השוטרים והסוהרים, הוא קיבל את זכותו לשעות אם במקום אשתו שכן במקרה דנן, השוטר עמד בתנאים הנדרשים והם: 1. האישה עובדת במשרה מלאה. 2. האישה איננה מנצלת את זכותה. 3. לבני הזוג יש שני ילדים לפחות מתחת לגיל 13.

כללים נוספים בדיני עבודה – זכויות האב והריון:

איסור פיטורים בעקבות חופשת לידה: חופשת הלידה יכולה על פי חוק להילקח ע”י האב הטרי, ובמקרה כזה, איסור הפיטורים תקף גם עליו – סיפור מקרה: תביעת עובד בעקבות יציאה לחופשת לידה. במקרה של פיטורים ללא היתר, העובד/ת יכול לתבוע והנזיקין במקרים אלו גבוהים באופן יחסי – סיפור מקרה: פיטורי עובדת אחרי חופשת לידה בתום 60 הימים המוגנים.


הכתבה באדיבות פורטל החדשות של ענף משאבי אנוש בישראל.
www.hrus.co.il 

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il