דיני עבודה

אי קבלת עובדת בהריון לא תמיד מהווה הפליה

admin
מאת admin

הפליה בניגוד לחוק, בצד העובדה כי היא מאפשרת לנפגע להגיש תביעה כספית,
מהווה גם עבירה פלילית המאפשרת להעמיד לדין פלילי לא רק את המעסיק אלא גם
את מנהליו.

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר להפלות דורשי עבודה בשורה ארוכה של איסורי אפליה המפורטים בסע’ 2 לחוק ובכלל זה: “מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, הריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ-גופית, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, השקפתם, מפלגתם או שירותם במילואים”.

הפליה בניגוד לחוק, בצד העובדה כי היא מאפשרת לנפגע להגיש תביעה כספית, מהווה גם עבירה פלילית המאפשרת להעמיד לדין פלילי לא רק את המעסיק אלא גם את מנהליו.

במקרה בו טיפל משרדנו לאחרונה בוצעו באתר חילופי מעסיקים כאשר המעסיק החדש בחר שלא לקלוט עובדת שהיתה בהיריון.

משרד התמ”ת (כיום משרד הכלכלה) בחר להגיש כתב אישום פלילי נגד החברה ומנהלה. בכתב האישום ייחסה המאשימה עבירה על חוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

החברה ומנהלה אשר יוצגו ע”י עורך דין יוסי חכם ממשרד חכם את אור-זך, עורכי דין, כפרו באשמה מכל וכל כאשר בין טענות ההגנה הרבות נטען כמובן כי ההיריון לא היה השיקול באי גיוס העובדת.

בתאריך 18/6/14 ניתן פסק דין המזכה לחלוטין את החברה ומנהלה תוך שנקבע בו עיקרון חשוב לפיו אין ההיריון מקנה זכות יתר למועמדת על פני עובדים קיימים בארגון.

וכך קבע בית הדין: “אוסיף עוד כי אף אם היה מוכח בוודאות כי המעסיקה הקודמת המליצה על המשך העסקת המתלוננת (דבר שלא הוכח כאמור), הנאשמת רשאית היתה להעדיף לאייש את משרת מדריכת … במדריכה מוכרת ומוערכת מתוך צוות המדריכים הקיים אצלה, על פני קליטת מדריכה “חיצונית”, כאשר מדובר בשיקול מקצועי – ניהולי לגיטימי וסביר הנמצא בתחום הפררוגטיבה הניהולית של המעביד”.

בית הדין המשיך וקבע כי: “מהמקובץ לעיל עולה כי המאשימה לא הוכיחה במידת ההוכחה הדרושה במשפט הפלילי את הקשר בין ההחלטה שלא להעסיק את המתלוננת לבין הריונה. משכך אני קובעת כי יש לזכות את הנאשמת מעבירה של איסור הפליה מחמת הריון – עבירה לפי סעיפים 2(א) ו-15 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. משהחלטתי לזכות את הנאשמת מביצוע העבירה המיוחסת לה בכתב האישום ומאחר ולנאשם יוחסה עבירה של הפרת אחריות נושא משרה, הרי שיש לזכות גם את הנאשם מביצוע העבירה המיוחסת לו בכתב האישום – עבירה על סעיף 15 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה”.

אין באמור לעיל כדי להוות משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף להתייעצות עם עו”ד מומחה בתחום.


מאת: עו”ד יוסי חכם.
© כל הזכויות שמורות לחכם את אור-זך, עורכי דין, 2014
www.holaw.co.il

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il