דיני עבודה

פוטר בגלל בעיות משמעת: טיב טעם תפצה ב- 347 אלף שקל

admin
מאת admin

“טיב טעם” פיטרה עובד ושללה ממנו את פיצויי הפיטורים ודמי ההודעה המוקדמת, בטענה שביצע הפרות משמעת חמורות. העובד לא ויתר בבית הדין לעבודה, שם חויבה טיב טעם לפצות אותו ב-347 אלף שקל.

ביולי 2012 נערך למנהל מחלקת הבשר ב”טיב טעם” שימוע, בגין מספר עבירות משמעת, ביניהן העברת סחורות לזכיין ללא רישום, טחינת בשר שיועד להשמדה, החלפת תאריכים במדבקות על הבשר, אי סגירת דלתות החירום בסניף, ומעורבות בקטטה לאחר ששתה לשוכרה, בעקבותיה איבד את מפתחות הרכב של טיב טעם ולא הגיע לפתוח את דלתות הסניף בבוקר שלמחרת. לאחר השימוע הוחלט לפטר את העובד, שהועסק במקום ארבע שנים, לאלתר תוך שלילת פיצויי הפיטורים שלו ודמי ההודעה המוקדמת.

העובד הגיש בתגובה תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, וטען שלא הוכח שעבר עבירות משמעת משמעותיות המצדיקות שלילת פיצויי פיטורים, וגם בשימוע לא נאמר לו על הכוונה לשלול אותם ממנו. לדבריו, הוא זומן לשימוע ללא הזמנה מסודרת וללא שפורטו בפניו שיקולי טיב טעם לפטרו.

טיב טעם טענה, שבתקופת עבודתו צבר התובע עבירות משמעת חמורות, שאף הביאו אותה להטיל עליו תקופת ניסיון בטרם יפוטר. לדבריה, השימוע נערך לתובע כדין והפיטורים נעשו בנסיבות בהן לא היה זכאי להודעה מוקדמת ולפיצויי פיטורים. לטענתה, התובע זומן לשימוע שלושה ימים מראש לפי הודעה שנמסרה לו בעל פה, ואף אמר בעצמו אמר שהוא מרגיש שעומדים לפטר אותו.

אין הצדקה לצעדים הקיצוניים שננקטו

לאחר שעיינה בראיות, קבעה השופטת חופית גרשון יזרעאלי, שתקופת הניסיון בה הועמד התובע הסתיימה כחודשיים וחצי טרם זומן לשימוע ובכך נותק הקשר בין האירועים בהם הואשם לפיטוריו. בכל מקרה, קבעה השופטת שאותם אירועים אינם מעידים על עבירות משמעת כה חמורות, המצדיקות צעד קיצוני כשלילת פיצויי הפיטורים ודמי הודעה מוקדמת.

באשר לאופן השימוע שנערך לתובע, קבעה השופטת, שגם אם התובע חשד שקיימת כוונה לפטר אותו, אין בכך כדי לפטור את הנתבעת ממתן הודעה מסודרת בדבר השימוע מראש. לשיטת השופטת, לא ניתנה לתובע ההזדמנות להתכונן לשימוע כראוי ואף להיוועץ בעורך דין. כמו כן, מעיון בפרוטוקול השימוע נראה שההחלטה לשלול מהעובד את דמי ההודעה המוקדמת ופיצויי הפיטורים התקבלה מיד בתום השימוע, ומבלי שהתאפשר לו לטעון כנגד כך במהלכו.

משכך, קבעה השופטת כי אירעו פגמים בהליך הפיטורים של התובע, ובכללם בהליך השימוע, וחייבה את טיב טעם לשלם לתובע 347 אלף שקל בגין פיצויי פיטורים, הודעה מוקדמת, פגמים בהליך השימוע ושעות נוספות. טיב טעם גם תישא בשכר טרחת עו”ד של 15 אלף שקל.

קביעתו המפורשת של בית הדין מעלה, כי לא רק שהליכי שימוע לא תקינים עלולים להביא לקביעה שהפיטורים נעשו שלא כדין, אלא יש בידיהם גם לבטל את ההחלטה לשלילת פיצויי פיטורים לאור הפרות משמעת של אותו העובד המפוטר. 

 


הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי ‘פסקדין’
www,psakdin.co.il

 

 

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il