פנסיה וגמל

מטלות והכנה לקראת פרישה

admin
מאת admin

hovav_ran-sתארו לעצמכם עולם שבו אנשים עובדים בקביעות 35 שנה, חוסכים בקרן פנסיה אחת ופורשים מאותו מקום העבודה. בעולם שכזה, של וודאות מוחלטת, ברור מתי מתחילים לעבוד, מתי מסיימים לעבוד ומה צפויים לקבל: מקום עבודה אחד – קריירה אחת – חיסכון פנסיוני ממקור אחד. כך זה היה פעם…אבל הגיע הזמן להתעורר!

הקריירה של פורשי העתיד: הם יצליחו “לגרד” 30 שנות עבודה “על כרעי תרנגולת”.

בדרך הם יחליפו כמעט חמישה מעסיקים שונים. בכל פעם שיחליפו מקומות עבודה, הם כבר ימצאו לעצמם את כל הסיבות שבעולם מדוע הם צריכים דווקא עכשיו את הכסף שנחסך…כך דור העובדים הבא יגיע לפרישה עם “שעטנז פנסיוני”, הרבה יותר מורכב מהמצב שבו הדור הקודם הגיע לגיל פרישה, ממקום עבודה אחד ופנסיה אחת. האתגרים הפנסיוניים הולכים והופכים למורכבים יותר ויותר.
להלן כמה משימות נבחרות, ממש טריות וחמות, היישר משולחן העבודה שלי: פרשת? תסתדר!:

משימה מספר 1: החלט (ללא חרטה)
ערימה של ניירות וסכומים שונים ומשונים מונחת על שולחנך. לך הכול נראה כמעט אותו הדבר, אלא שהפעם הגיע הרגע לקבל החלטות. מה הסכום שתרצה למשוך? אולי תרצה להשאיר חלק לצרכי קצבה? איזה פטור כדאי יותר? מהן ההשלכות העתידיות של בחירה בפטור כזה או אחר? כיצד קשורות ההכנסות מפנסיה להכנסות הריבית וההון? כל אלה והחלטות רבות נוספות תקבלנה ביטוי בטופס 161א’, אותו תמלא ותגיש לפקיד השומה. את האישורים תגיש לביצוע.
משימה מספר 2: החלטות כלכליות
לאחר שתם פרק תכנון המיסוי בפרישה, על הפורש לערוך במקביל תכנון כלכלי ארוך-טווח: ל-25 עד 30 שנה מיום הפרישה. זוהי מלאכת מחשבת. כאן אין מתכון אחיד. לכל אחד ישנו המתכון האישי שלו = התאמת היעדים למקורות. זו אינה התאמה חד פעמית. להיפך: היא גמישה ויכולה להשתנות עם הערכות המצב של הפנסיה והחסכונות. ייתכן אף שיהיו לתזרים בפרישה שלושה שלבים: העשור הראשון, בו התזרים מאופיין בהוצאות לפנאי ולתרבות, העשור השני בו מאטים במעט את הקצב ומשך הזמן בין טיול לטיול הופך ארוך יותר. אחריו העשור השלישי, בו הוצאות הבריאות ויתכן שאף לסיעוד תהיינה הדומיננטיות. בכל עת יש להתאים את המתכון האישי למציאות המשתנה.
משימה מספר 3: תיאומי מס
רצף הקריירות עשוי לגרום למצב שבו יש לפורש יותר ממקור קצבה אחת. כלומר, אם לפורש בדור קודם הייתה פנסיה אחת, ממקור אחד, של 8,000 ₪ הפורש עתה עשוי למצוא את עצמו עם שתיים או שלוש פנסיות ממקורות שונים, שירכיבו את אותו הסכום: 8,000 ₪. לצורך כך חייבים לבצע תיאום-מס בכל תחילת שנה. במידה ותיאום-מס זה לא ייעשה ינכו מהקצבאות מס מקסימלי. יש לציין כי תאום מס ימנע גביית יתר. זאת בגלל שבמחשבי מס ההכנסה, אופן החישוב גורם למס גבוה יותר
משימה מספר 4: טפסי 101
בכל שנה נדרשים הגמלאים למלא טופס 1301 = כרטיס עובד ולשלחו לקרנות משלמות הקצבאות. הגמלאי אינו “עובד” למען קרן הפנסיה, אלא הקרן מבקשת ממנו לדווח על מצבו האישי, התעסוקתי ולהצהיר אם יש – או אין – הכנסות נוספות. הטופס נידרש כהוכחת חיים. אי מילוי הטופס יגרום למצב שבו הקרנות משלמות הקצבאות ינכו מס מקסימלי ואפילו יפסיקו את תשלום הקצבה.
משימה מספר 5: חובת דיווח (ששון ממס ההכנסה מחכה…)
פרשת? שיהיה במזל טוב!! ביצעת פריסה של הפיצויים. אתה חייב בדיווח שנתי! לא תמיד יהיה שם מישהו שיזכיר לך את חובת הדיווח. הדיווח כולל הכנסות עבודה והון מכל המקורות, טופס ואישור פריסת המס והכנסות בן/ת הזוג. לרוב, בשנה הראשונה, דורש פקיד השומה לקבל אישור ניכוי מס כספי הפיצויים. אישור זה יש להמציא מכל המקורות ששלמו את כספי הפיצויים. אי הצגה של האישור תגרור שומה לפי מיטב שפיטה! המחיר בגין “שכחתי להגיש” הוא קנס אלפי שקלים.
משימה מספר 6 : גלה מהן זכויותייך
מסכת פקודת המיסים וההטבות במיסוי לגמלאים רחבה. יכולת ההבנה של הפקודה והיישום שלה יש בכוחם לשנות ולהגדיל – מהקצה אל הקצה – את הסכומים מהם חי הגמלאי. חיסכון במס ובתביעת זכויות משפיעים ישירות על הסכום החודשי ממנו מתקיים הגמלאי. אין שנה שאין בה תיקון המשפיע נקודתית ורוחבית על אוכלוסיית הגמלאים. די אם נזכיר את תיקון 190 האחרון, אשר זיכה פורשים בגיל פרישה שיעור פטור של 8.5% על הפנסיה. מרבית הגמלאים אינם מודעים לזכותם לתבוע את הפטור.
משימה מספר 7: תבע את זכויותייך
במקרים רבים איננו חייבים בדיווח, אך לאחר שבדקנו ולמדנו הגענו למסקנה כי יש מקום לתבוע החזר מס: בין אם אנו בפנסיה ויש לנו הכנסה נוספת שלא תאמנו, או אם ייתכן שתאמנו אך לא השלמנו שנה מלאה של עבודה, בין אם אנו מקבלים פנסיה ממספר מקורות והמס לא נוכה בכפוף לתיאום שהעברנו. במקרה בו  פרשנו במהלך השנה, פרשנו מתאריך ה- 30.9 ואילך, אם אנו מפקידים לקופות גמל או לתוכניות מזכות לבד, אם יש לנו הכנסות ריבית מתוכניות חיסכון ריבית ופנסיה לא גבוהה – כל אלה (ומצבים רבים אחרים) מזכים אותנו בהחזר מס. את הדו”ח יש להגיש עם כל הטפסים הרלוונטיים של שני בני הזוג. אם  לא נתבע לאחר 7 שנים משנת הזכאות, תפקע זכותנו לתבוע: “הלך הכסף…”
משימה מספר 8: נהל את השקעותיך
ריבית / אינפלציה / תוחלת חיים: כאשר אנו צעירים יש מועדי ב’… יש טווח של זמן שבו ניתן ללמוד ולהסיק מסקנות. טעות כלכלית היא כואבת אבל לא נורא. מעבר לגיל הפרישה אין מקום לטעויות. אין מועד ב’, ניהול ההשקעות חייב להיות יומיומי ודינאמי יש צורך במעקב מתמיד אחר התקדמות ההשקעות, הערכות מצב וביצוע שינויים בהתאם.
משימה מספר 9: מיסוי
מיסוי בפרישה הינו אחד מהמרחבים התכנוניים הגדולים ביותר. תחום זה יכול למזער או “להעלים” לגמרי את תשלומי המיסים (תכנון מס כחוק) ולהותיר בחשבון הבנק שלך סכומי כסף גדולים יותר. תחום המיסוי הוא דינאמי ומרתק. הוא מאפשר מרחב תמרון כמעט אין סופי. תכנון המס נוגע וקשור בכל: בפנסיה, בתזרים ההכנסה, בנכסי נדל”ן, תכנון מס שבח, חלופות בהשכרת נכסים, קיזוז הפסדים  ועוד רבים. אין מקום שלא נמצא בו, בעזרת יכולת מחשבה ויצירתיות, פוטנציאל להקטנת תשלומי המס.
משימה מספר 10: העברה נכסים בחיים ולדור הבא
רצוי שלא להותיר ספקות. שום פתח למחלוקות ולמאבקים עתידיים מיותרים. תכנון העברת נכסים הפך בשנים האחרונות לדומיננטי ביכולתו להשיג חיסכון כספי רב בעלויות המס. דוגמה לסוגיות תכנון מס יכולות להיות קבלת כספים במתנה לרכישת דירה, הענקת דירה או נכס, דירת ירושה, העברת דירת מגורים מסב לנכד, ניצול הפטור בגין מתנה לקרוב, מינוי מוטבים ושארים בחסכונות הפנסיוניים, הסכמי אריכות ימים ועוד.
משימה מספר 11: אחזקה שוטפת
אלה הם רק חלק מהנושאים שנמצאים על שולחנו של הפורש. את אלה ואת כל היתר יש לתחזק בטיפול ובמעקב שוטף כל השנה וכל שנה: כל הזמן!

מאת: רן חובב מומחה למיסוי ולפרישה.
www.ranhovav.co.il 

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il