דיני עבודה

מסביב לשעון – שעון הנוכחות והרשעת מעסיקים

admin
מאת admin

sharonמעסיק שלא הציב שעון נוכחות ולא הקפיד אחר ניהול פנקס שעות – הורשע בפלילים.

גיל בן משה ניהל פיצוציה ובה העסיק שני עובדים. העובדים, ניהלו בעצמם את שעות עבודתם, רשמו אותן במחברת, ולפני תשלום המשכורות, גיל היה יושב ובודק את הרישום.
על פניו, לא מעט מעסיקים, ובמיוחד בעסק קטן מתנהלים בצורה כזו או דומה לה. אך בית הדין קבע בימים אלה חד משמעית – גיל בן משה לא מילא אחר חובותיו כמעסיק בניהול פנקס שעות עבודה ולכן הורשע בפלילים בעבירות לפי סעיפם 25 ו-26(א) לחוק הגנת השכר*.
לפי חוק הגנת השכר, קיימת חובה על מעסיק לנהל פנקס שעות עבודה, ובו תרשמנה באופן מדויק שעות העבודה של כל עובד ועובד. הדבר נועד בכדי לשמור על זכויות העובדים. לוודא כי משתלם להם גמול שעות נוספות כדין, כי הם עומדים במכסת שעות העבודה המותרת, כי ימי החופשה שלהם ניתנים במידה ועוד זכויות שונות מדיני העבודה, התלויות בנוכחות העובד במקום העבודה.
לא מעט מעסיקים, מעבירים את האחריות לניהול פנקס השעות לידי העובדים, כאשר להם אין בקרה אמיתית על שעות העבודה. כך היה במקרה המתואר, כאשר בעל הפיצוציה היה עובר אחת לחודש בדיעבד על השעות ואפילו לא היה שומר את הרישומים הנ”ל.
בית הדין אמר את דברו מפורשות – אין די בניהול פנקס שעות על-ידי העובדים:
החובה בחוק שעניינה ניהול פנקס שעות עבודה – היא חובה המוטלת על המעביד עצמו… בנסיבות הללו, הטענה כי אין לייחס לנאשם עבירה שעניינה אי ניהול פנקס שעות עבודה בנימוק כי רישום השעות ניתן לעובדים, אין בה ממש משאין המעביד רשאי להתנער מחובתו שלו, לנהל את רישום שעות העבודה של העובדים ולהעביר חובה זו לידם.
היינו – קיימת חובה פוזיטיבית על המעסיק עצמו לנהל את הרישום, ואין די ברישום כלשהו, המנוהל על-ידי העובדים!
כיצד מומלץ לנהוג?
אם אתם מבקשים להימנע ממצב בו המדינה (משרד התמ”ת) מעמידים אתכם באופן אישי לדין פלילי, הקפידו על רישום שעות. שעון נוכחות הוא פתרון נוח ויעיל. במידה ואין ברצונכם להשקיע בשעון נוכחות, אזי הקפידו כי הרישום יהיה מדויק וקפדני. למשל, מעקב יומיומי אודות דיווח השעות של העובד, שעון אינטרנטי ועוד.
העדר הקפדה על ביצוע השעות, עלול להוביל לאי-רישום שעות מדויקות בתלוש, לאי תשלום זכויות העובד כדין, לחיוב בתשלום גמול שעות נוספות עד כדי 60 בכל חודש וכמובן, להרשעה פלילית וקנסות גבוהים.
ומה אם העובד מתנגד?
מצב זה קורה לא אחת – העובד רואה בדרישה החדשה להחתים שעון, כפגיעה במעמדו ובאמון הניתן בו. אך בית הדין כבר אמר את דברו בנושא: על עובד להישמע בענין זה להוראות המעסיק. המדובר בדרישה לגיטימית ובשינוי שאינו מהותי בתנאי ההעסקה, ולכן חובה על העובד לקבל את ההוראות הנ”ל. עזיבת העבודה בשל אי-רצון להחתים שעון, לא תעלה בגדר “הרעת תנאים” המזכה את העובד בפיצויי פיטורים.
נסכם – כי חובת רישום השעות וניהול פנקס משקף – מונחת על כתפיכם. בהעדר רישום מדויק, הנכם חשופים לתביעות כספיות, הרשעות בפלילים ולקנסות.
ונסייג – הדברים שהובאו הינם כלליים, ובאים ליתן לכם המעסיקים, מידע ראשוני אודות החשיבות שבניהול פנקס שעות עבודה. לאי-הרישום, עלולות להיות השלכות רחבות בהתאם למציאות הקיימת בעסק. בכל שאלה פרטנית, נשמח לבדוק ולייעץ.
* ת”פ 1120-09 מ.י. משרד התמ”ת מחלקה משפטית-עו”ז נ’ גיל בן משה גיא.

מאת: עו”ד שרון רוזנבלט, מומחית במשפט העבודה ובעלת משרד עורכי דין רוזנבלט ושות’, שהינו מוביל ובעל מוניטין בתחומו.
www.rozenblat-law.co.il  

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il