דיני עבודה

החזר הוצאות נסיעה ו”נסיעות בתפקיד”

admin
מאת admin

datafax-sעובד מקבל ממעבידו תשלום של החזר הוצאות נסיעה מהבית לעבודה ובחזרה, בסכום של כרטיס “חופשי-חודשי”. העובד מגיע לעבודה ברכבו הפרטי. המעביד דורש מהעובד כי ירכוש כרטיס חופשי חודשי בפועל, כדי שיוכל להשתמש בו גם לצורכי “נסיעות בתפקיד”, במהלך יום העבודה, כאשר הוא נדרש לנסוע, לצורך עבודתו, לבצע שליחויות שונות. האם הוא פועל ע”פ החוק?

  

תשובה

ההסכם הקיבוצי הכללי להחזר הוצאות נסיעה לעבודה וממנה במשק הפרטי וצו ההרחבה שהוצא מכוחו וחל על כל העובדים במשק קובעים, כי :”כל עובד הזקוק לתחבורה כדי להגיע למקום עבודתו זכאי לקבל ממעסיקו השתתפות, עד המקסימום שנקבע… [מ- 1.1.2012 – 25.20 ש”ח ליום עבודה] בהוצאות נסיעה לעבודה וממנה בעד כל יום עבודה בפועל בו השתמש בתחבורה כדי להגיע למקום עבודתו”.

עוד נקבע , כי “הוצאות הנסיעה ייקבעו לפי מחיר נסיעה מוזל באוטובוס ציבורי או כרטיס מנוי חודשי מוזל ממקום מגורי העובד למקום עבודתו, על יסוד כרטיס הנחה של מספר נסיעות,  אם קיים כרטיס הנחה כזה”.

ההסכם הקיבוצי וצו ההרחבה הנ”ל קובעים, כי סכום החזר הוצאות הנסיעה שעל המעביד לשלם לעובדו “ייקבע לפי מחיר…”; אין כל הוראה המחייבת עובד לרכוש כרטיסי נסיעה בפועל בתחבורה ציבורית, לא-כל-שכן, שאין כל הוראה המחייבת עובד להגיע לעבודה בתחבורה ציבורית דווקא. עובד רשאי להגיע למקום העבודה בכל כלי תחבורה שהוא, לרבות רכב פרטי, אופנוע, אופניים וכיוצ”ב ועדיין יהיה זכאי להחזר הוצאות נסיעה, כמפורט בהסכם הקיבוצי ובצו ההרחבה, גם אם לא השתמש בתחבורה ציבורית בפועל.

זאת ועוד: ההסכם הקיבוצי וצו ההרחבה הנ”ל חלים ודנים רק בהחזר הוצאות נסיעה מהבית לעבודה ובחזרה; ההוראות הקבועות בהם אינן דנות כלל ולא חלות לגבי הוצאות שנגרמות עקב נסיעות לצרכי העבודה. הוראות כאלה יכולות להיקבע בהסכם בין הצדדים או בהסכם החל במקום העבודה והחזר הוצאות בגין “נסיעות בתפקיד” ישולמו לעובד שהוציא אותן, בנוסף להחזר הוצאות הנסיעה מהבית לעבודה ובחזרה, כמו למשל, כפי שנהוג לגבי עובדים במגזר הציבורי.

לפיכך, לא רשאי המעביד לחייב את העובד לרכוש כרטיס נסיעה בתחבורה ציבורית לצרכי העבודה, שכן, בנוסף לכל האמור לעיל, ייגרם לעובד גם חסרון כיס עקב כך. העובד אינו חייב “לממן מכיסו” הוצאות נסיעה לצורך תפקידו. אם העובד נדרש להשתמש בתחבורה ציבורית לצרכי העבודה זכאי הוא לקבל מהמעביד תשלום בגין הוצאות אלה, זאת – בנפרד ובנוסף להחזר הוצאות הנסיעה לפי כרטיס “חופשי-חודשי”.


 

הכתבה באדיבות דטהפקס, מרכז המידע הישראלי, ליחסי עבודה, שכר וחישובים.
www.datafax.co.il

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il